Leestijd: ca. 6 minuten

Woensdagavond 20 juni vond alweer de 25e editie van Social Media Club 030 plaats. Het onderwerp was Social Media Financials. Dit keer waren we uitgenodigd bij Rabobank Nederland (de Rabotoren aan de Croeselaan). Op het programma stonden een rondleiding, daarna twee presentaties door Robert Lommers (Rabobank) en Jeroen Ederveen (Exact).

We kregen als eerste een rondleiding door het gebouw, waarin de architectuur, inrichting en de concepten van Het Nieuwe Werken werden toegelicht. In het hele gebouw is slechts 1 ruimte met planten, en dat is het Leesbos. Dit is ook niet lichtzinnig aangepakt. Het lijkt of je de Burgers’ Zoo in Arnhem binnenloopt, met als hoogtepunt een muur van varens. Erg mooi vormgegeven, net als de espressobar die alle blikken en mensen naar zich toetrekt als centraal middelpunt van het gebouw.

Robbert Lommers – Social media Rabobank 2015

Robert Lommers (@RobertLommers) begon zijn verhaal met de mededeling men bij de Rabobank werkt aan de visie op Social Media in 2015. Dit klinkt als toekomstmuziek – ik denk dat ik er niet ver naast zit als de meeste mensen die zich met social media bezighouden in bedrijven een budget en plan voor 2012 hebben en hier al erg blij mee zijn. Robert (Online Communicatie Specialist) schetst een toekomstvisie naar een genetwerkte organisatie in 2015, terwijl de social media activiteiten nu nog centraal georganiseerd zijn.

Geschiedenis

Rabobank startte in 2007 met social media monitoring. Zoals iedereen zich waarschijnlijk herinnert, kwam een Rabobankrenner in de Tour de France toen niet zo positief in het nieuws. In 2008 startte de Rabobank met communities, gericht op vooral starters. Een lesson learned was dat ze beter konden participeren dan initiëren. In 2010 werd de iPhone app geïntroduceerd, waarvan nu 350.000 klanten gebruik maken.

Doelstellingen & strategie

De huidige inzet bij de Rabobank op social media gebied is zo’n 5 a 6 FTE, verspreid over 16 mensen. Op de webcare afdeling zijn 10 m/v werkzaam.

De doelstelling die de Rabobank zich stelt, is niet kwalitatief (targets in aantal likes bijv.) maar kwalititatief: Bij elke activiteit wordt de vraag gesteld of het toegevoegde waarde heeft. Op onderstaande afbeelding zie je een overzicht van de ingezette kanalen. In de buitenste cirkel zie je de ‘experimentele’ kanalen, de middenste cirkel daar vindt het gros van de activiteiten plaats en daar ligt ook de focus qua marketinginspanningen en -budget.

Twitter zorgt voor de meeste vragen (80%) en op Facebook heeft de Rabobank nu 40.000 likes. Het verschil in de vragen die via Facebook binnenkomen is volgens Robert dat men daar genuanceerder vragen stelt. Ook zijn dit leukere vragen om te beantwoorden. Overigens heeft de inzet van webcare bij de Rabobank nog niet gezorgd voor minder toestroom via de reguliere kanalen (telefoon en e-mail).

Nog enkele leuke feitjes:

  • Binnenkort wordt de ‘social hub’ (team en monitoring via schermen etc.) beneden in de centrale hal geplaatst.
  • De Rabobank heeft geen social media richtlijnen zoals: Zet in je twitter ‘views are my own’ of een slotje op je Twitteraccount. Er wordt wel gevraagd aan medewerkers die regelmatig over de Rabobank twitteren of ze dit in hun bio willen vermelden.
  • Zo’n 800 medewerkers hebben een social media training gevolgd. Waarin biv. Wordt uitgelegd wat het jargon op Twitter betekent, hoe je een Hootsuite account inricht etc.)
  • Een medewerker van 56 jaar heeft als eerste het Twitteraccount van de Rabobank geclaimd.
  • De Rabobank wordt zo’n 2.000 keer per dag genoemd op social media.
  • Sinds januari 2012 verleent de Rabobank 7 dagen per week van 8-22uur webcare via social media.

Jeroen Ederveen – De kracht van LinkedIn

Jeroen Ederveen noemt LinkedIn “ De B2B snoepwinkel”. Exact heeft sinds 2010 een partnership met LinkedIn. Zo was Exact 1 van de 19 bedrijven die meededen aan de pilot voor Company Pages. LinkedIn biedt niet alleen voor HR, maar ook voor marketing veel voordelen. Sinds de introdutie van targeted status updates afgelopen week zijn de mogelijkheden uitgebreid. Voor meer case studies verwijst Jeroen naar de site marketing.linkedin.com.

Fish where the fish are

Exact online is een SaaS oplossing voor ondernemers en zzp-ers. Voordeel is dat de accountant mee kan kijken. Aangezien accountants voor 80% bepalen met welk administratiepakket ondernemers werken, richtte Exact zich op deze ‘potentiële brand ambassadors’. De campagne die werd opgetuigd incl. de conversie ervan kun je teruglezen in Arjan’s presentatie op Slideshare:

LinkedIn tips & tricks:

  • Wist je dat je de LinkedIn widget in je store locator kunt integreren?
  • Audience view: Tegenwoordig kun je op basis van de profielvariabele geografische locatie, een aangepaste view van je Company Profile tonen!
  • Afgelopen week introduceerde LinkedIn de ‘Targeted status updates’. Hiermee probeert LinkedIn ongetwijfeld de Facebook pages te evenaren/overtreffen. Wat je hiermee kunt, is als marketeer de mensen die jouw company profiel volgen, op basis van enkele profielvariabelen segmenteren. Afhankelijk van bijv. Industry, company size, function, verschillende updates tonen aan deze verschillende doelgroepen.

 

Al met al was deze avond een perfecte afsluiting van weer een seizoen SMC030, bedankt organisatie en tot september (of voor degenen die erbij zijn tot 11 juli op het SMC030 diner!

Over de auteur

Lydia is Community Manager bij IT-Staffing. Zij tweet onder de naam @lydiaseabird (http://twitter.com/lydiaseabird).

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.