Leestijd: ca. 6 minuten

Ik ben dol op de rapporten van Nielsen, dat mag gezegd worden! Eerder schreef ik al diverse samenvattingen van hun rapportages op onder andere Bijgespijkerd en Molblog. Welnu, Nielsen komt weer met een nieuw onderzoek, dus ik ben er bij om wederom mijn samenvatting beschikbaar te stellen, hier komt ie:

Gebruikstrends

Veranderde interesse van consument

Nielsen maakt een vergelijk tussen de interesse van de consument in 2003, en de shift die heeft plaatsgevonden tot 2009. Waar in 2003 nog Web1.0 applicaties hoog scoorden, zijn deze begin 2009 geheel verdwenen. In de onderstaande tabel is het vergelijk goed te zien. Kijk vooral eens naar de enorme opkomst van Member Communities (Social Networks), en Videos/Movies (thanks to YouTube).
Nielsen figuur 1
Concluderend dat Social enorm groeiend is, vraag je je natuurlijk af wat er dan gebeurt met de Long Tail. Immers….als een verschijnsel erg populair wordt gaat het gekopieerd worden en ontstaat de Long Tail. Welnu, de Long Tail is alive and kicking, doch wordt veelal opgeslokt door de ‘leading’ sites in Social media. De consument lijkt namelijk meer voorkeur te leggen bij een bekende grote site (‘one stop experience’).

Video en Social markeren DE trend

Het is vreemd om te zien dat twee diverse trends, namelijk Video en Social beide enorm groeien. Video is ten slotte een ‘audience’ media, waar Social een ‘engage’ media is. Al met al zijn de cijfers van Video echter nog veel absurder dan de toch al indrukwekkende cijfers van de Member Communities (behalve over afgelopen jaar). De onderstaande tabel geeft een inzicht in de groeicijfers:
Nielsen figuur 2
Video groeit op alle vlakken. Het gaat niet alleen om aantal views, maar ook om het totaal aantal minuten video en het totaal aantal streams dat per bezoeker wordt bekeken.

Online video

Zoals zojuist uit bovenstaande cijfers is gebleken is online Video in no time gegroeid tot een mainstream medium binnen het internet. Het is dan vooral ook erg interessant of specifieke demografische groepen er uit springen ten opzichte van anderen. Dit blijkt niet zo te zijn!

YouTube is en blijft de site met de meeste bezoekers en videos, maar een opvallende trend richting ‘long form’ videos doet zich voor begin 2009. Het blijkt dat sites met lange inhoudelijke videos steeds sterker groeien. (denk bijvoorbeeld aan traditionele bedrijven als NBC en ABC). YouTube staat niet voor niks op de onderzoeksvariabele ‘time spend per viewer’ vrijwel onderaan. Netflix leidt hier de dans.

Een andere zeer interessante onderzoekstopic waar Nielsen op in gaat is de crossmedia effecten van TV offline en Video Online. Waar de angst aanwezig was/is dat online video ten koste gaat van TV, blijkt dit niet waar te zijn. De brandrecall is bij een combinatie van beide zelfs veel hoger, zoals te zien in de onderstaande illustratie.
Nielsen figuur 3

The big story: Social media

Nielsen gaat daarna uitgebreid in op de ontwikkelingen binnen Social media. De boodschap is duidelijk: Social media groeit, overal ter wereld! Member Communities groeien met gemiddeld 1,6% per maand….grote cijfers dus!

Facebook is de partij die momenteel wereldwijd het momentum te pakken lijkt te hebben, maar wordt in groeicijfers nog altijd volledig te niet gedaan door Twitter, dat veruit het snelst groeit van alle Social media applicaties. Om niet alleen naar de cijfers te kijken, geeft Nielsen ook aan waarom Social media zoveel kansen biedt voor bedrijven:

  1. De communties verzorgen cloud waar nog nooit eerder aan gedacht was, en wat niet voor mogelijk werd gehouden. (moeders zijn bijvoorbeeld de snelst groeiende groep voor member communities).
  2. Marktonderzoek wordt door social media verrijkt en geherdefinieerd.
  3. Advertising zal voorgoed veranderen.

Mobile

Ook mobile wordt niet vergeten door Nielsen. Mobiel internet is ‘the next big thing’, simpelweg vanwege het vele malen grotere draagvlak dan dat ooit via computers bereikt kan worden. De groei van mobiel internet bedraagt tussen 2007 en 2009 een indrukwekkend 74%. Daarnaast blijkt ook dat het gebruik van smartphones en mobiele consumptie een echte ‘takeoff’ hebben meegemaakt gedurende de afgelopen periode.

In de mobiele sector is nog wel duidelijk de Long Tail te herkennen, waar dat eigenlijk niet was verwacht. Mobiele sites en applicaties krijgen steeds meer voet aan de grond. Daarnaast blijkt de mobiel tegenwoordig steeds vaker gebruikt te worden voor Social networking. Dit komt overeen met cijfers vanuit Nederland, waaruit blijkt dat Hyven een van de meest gebruikte toepassingen is voor mobiel internet.

Een opvallende noot is echter wel dat ondanks dat mobiel adverteren ook stijgt, er nog steeds vooral sprake is van experimenteren op dit vlak.

Online display

Nog even wordt besproken dat internet ook weleens de redding kan zijn van een traditioneel medium als display advertising. Heden ten dagen zien we steeds vaker dat Displays ook digitaal worden en dus snel van content kunnen wisselen. Overigens wordt ook snel duidelijk gemaakt dat Online advertising over de gehele wereld als advertisingtool nog steeds blijft stijgen.

E-commerce

Ook e-commerce blijft maar groeien. Dit is met name te danken aan het verschijnen van steeds meer grote verpakte goederen leveranciers op het internet. ‘Convenience’ blijft voor consumenten de voornaamste reden om online aankopen te doen. Een laatste trend die nog beschreven wordt is dat grote retailers internet steeds meer zullen gaan inzetten als echt marketingkanaal, dan enkel als puur saleskanaal. Dit lijkt me een goede ontwikkeling.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.