Leestijd: ca. 3 minuten

piramide_van_maslowAfgelopen vrijdag zag ik op Frankwatching een enorm interessant interview met mediahistoricus Huub Wijfjes, waarin de centrale vraag werd gesteld of nieuwe media ook een nieuw soort communicatie oplevert.  Veel bedrijven schijnen dit te denken, hetgeen niet geheel onlogisch is gezien de enorme bergen technologische ontwikkelingen die ze op hun dak krijgen. Wijfjes behandelt in het interview een groot aantal internetontwikkelingen en koppelt ze met de historie van het menselijk communicatiegedrag.

Het resultaat van het interview valt samen te vatten in een quote die ik in vrijwel al mijn presentaties en workshops laat zien: ‘people don’t change, technology does!’. Reeds lange tijd probeer ik bedrijven te laten zien dat de mens van nature niet verandert, en altijd dezelfde behoeften blijft hebben. Wat echter verandert zijn de middelen (technologieën) de men tot de beschikking heeft om die communicatiestromen te uiten. Een geruime tijd terug schreef ik hierover een veel bediscussieerd artikel waarin ik het model van Maslow toepaste op Web2.0.

Het is dan ook heerlijk om te zien op welke nuchtere duidelijke manier professor Wijfjes alle ontwikkelingen van het internet direct onderbouwd met reeds eeuwen lang bestaande menselijke communicatie eigenschappen. De belangrijkste menselijke eigenschap die Wijfjes noemt, en die ook de opkomst van sociaal internetten enorm heeft bevordert, is simpelweg de menselijke eigenschap om ‘Sociaal’ te zijn en ergens toe te behoren. Deze eigenschap wordt ook weergegeven in de derde stap van de Maslowpiramide, genaamd ‘social desire’. Dit is tevens een sterk argument in de discussie die ik eerder aanzwengelde over de vraag of internet voor antisocialisatie zorgt of juist niet. Welnu, een mogelijke conclusie die je aan de hand van het interview kunt trekken is: Internet biedt juist mogelijkheden overal en altijd sociaal te zijn, ook al sta je niet in direct fysiek contact met elkaar. Van antisocialisatie is dan ook geen sprake.

Ik wil dit interview  aanbevelen aan alle bedrijven die stoeien met de gedachte dat ze op compleet andere manieren moeten gaan communiceren met klanten en leads. Welnee, totaal geen sprake van! De mens heeft dezelfde behoeften, en de nieuwe technologie biedt bedrijven juist simpele mogelijkheden om die communicatie vele malen eenvoudiger en goedkoper mogelijk te maken.

Bij deze het interview:

Huub Wijfjes from Merge Media on Vimeo.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.