Leestijd: ca. 2 minuten

Er is onmiskenbaar een verandering te zien in de manier waarop organisaties sociale media benutten de afgelopen maanden ten opzichte van eind 2009. Waar vorig jaar garant stond voor pionieren en experimenteren, gaan organisaties nu steeds vaker structureel en doordacht te werk. Dit wordt onderbouwd door de vele workshops, lezingen en congressen die in het teken van strategie staan, waar ze vorig jaar nog met name waren gericht op de diverse tools/kanalen en de hype als geheel.

Is dit de eerste stap naar professionalisering van social media marketing in Nederland? Dat is enkel te achterhalen door de markt zelf te vragen hoe ze de toekomst zien van social media marketing in Nederland, wat ze verwachten van strategie, en hoe ze van plan zijn resultaten te meten. Naast structuur is namelijk ook meten een factor die deel uit maakt van het professionaliseren van een marketingmiddel.

Pondres Social Marketing voert daarom momenteel ondersteund door de onderzoeksapplicatie van MWM2 een onderzoek uit naar het heden en de toekomst van social media marketing in de Nederlandse markt. Belangrijke facetten in dit onderzoek zijn:

  • De doelstellingen waarvoor bedrijven social media willen gaan inzetten.
  • De manier waarop bedrijven resultaten willen gaan meten.
  • De toekomstvisie van bedrijven ten opzichte van het gebruik van social media.
  • De ervaringen van bedrijven met social media en de bijbehorende resultaten. – De verschillen tussen klein, midden, groot bedrijf en diverse branches.

We willen je graag vragen mee te werken aan dit onderzoek, het is in het voordeel van de gehele markt en het bedrijfsleven in Nederland. Er zijn mooie prijzen te winnen en bovendien krijgen deelnemers sowieso mijn whitepaper over Social Marketing Strategie. Tevens krijgen deelnemers de onderzoeksresultaten overhandigd.

KLIK HIER voor de enquete, die ongeveer 10-15 minuten in beslag zal nemen.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

één antwoord

  1. Ha Vo (@SimplyH op Twitter)

    Hi Sjef,

    Goed dat je dit jaarlijks doet! Ik zal zeker mijn input leveren en ik ben benieuwd naar de vergelijking met vorig jaar. Ik vraag mij af of marketing Nederland ondertussen beseft dat het actief, en soms rea time, luisteren en dialoog voeren online een socialere opstelling vereist. Want veel marketeers blijven volgens mij denken in:
    – angst voor negatieve feedback
    – directe ROI (investment)
    – dialogen kosten toch te veel tijd?

    Dus wellicht gaan ze strategischer te werk, maar het is moeilijk om het gedrag van een marketeer te veranderen. Daarom is er nu toch een nieuw functie profiel ontstaan van de ‘communiteer’?

    Ik laat me graag verbazen.

    Ha

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.