Leestijd: ca. 4 minuten

Op de Facebook persconferentie van vandaag, dinsdag 22 maart, werd niet zoals verwacht/gehoopt de lancering van Facebook Deals bekend gemaakt. Er werd überhaupt niet zoveel nieuws gebracht, want de opening van een Nederlands kantoor (3 FTE) was al een publiek geheim, net als het aantreden van ex-Microsoft directeur Arno Lubrum als countrymanger Benelux. Wel nieuw was de update van het aantal actieve Facebook gebruikers in Nederland en België (minimaal een keer per maand inloggen), respectievelijk 4,8 en 4,5 miljoen.

Verder hield men zich redelijk op de vlakte, bijvoorbeeld over de concurrentie met Hyves. Facebook gaf aan zich alleen maar op haar eigen kracht te focussen en de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring te willen bieden. Die gebruikers bestaan in steeds grotere mate ook uit ouderen. De categorie 35+ is al een jaar de snelst stijgende groep binnen Facebook. Opa’s en oma’s volgen via Facebook hun kleinkinderen. 50% van de gebruikers zit élke dag op de site, waarvan wereldwijd 200 miljoen mensen via mobiel. Deze mobiele gebruikers zijn ook nog eens twee keer zo lang op de site dan de andere leden. Dagelijks worden 100 miljoen foto’s geupload, waardoor Facebook nu ook de grootste fotosite ter wereld is.

In de VS is men nu voor het eerst net zo lang online (ook buiten Facebook om), dan de tijd die men aan TV besteedt. Dat was bijvoorbeeld voor ’s werelds grootste adverteerder Proctor & Gamble de reden om de stekker uit de laatste door hen gesponsorde soap te trekken en hun budget meer online te gaan besteden.

Joanna Shields, president EMEA bij Facebook, gaf nog wat opvallende inzichten, zoals een voorbeeld van enkele grote merken die veel meer fans hebben op Facebook dan bezoekers op hun eigen website. Ook kranten en blogs profiteren van Facebook wanneer zij de Facebook Plugins gebruiken die het bezoekers makkelijker maakt om artikelen te delen. Stijgingen tot 700% in verkeer zijn daardoor gemeten.

Shields gaf aan dat er een verschuiving van search naar share plaatsvond volgens haar, waarbij deze overigens wel naast elkaar blijven bestaan. Als ex-Googler heeft ze veel respect voor de zoekgigant, al is Facebook natuurlijk veel meer op Microsoft gericht, omdat die zowel aandeelhouder als partner (met zoekmachine Bing) zijn. Zij putte uit een Nielsen onderzoek waaruit blijkt dat mond-tot-mond reclame via Facebook twee keer zo effectief is dan normaal.

Bij de vragenronde gaf Lubrum aan dat de Facebook organisatie in Nederland niet heel groot zal worden, zij richten zich met name op grote bedrijven die ondersteuning willen bij campagnes en bijvoorbeeld straks Facebook Deals campagnes. Daarom is er ook een belangrijke rol weggelegd voor bureaus om als partner van Facebook het gat tussen adverteerders en het medium op te vullen.

Het verschil in aantal gebruikers dat via de Ads API (advertentieprogramma) van Facebook wordt gegeven (vandaag zo’n 4 miljoen) en het aantal van 4,8 miljoen dat werd genoemd, ligt volgens de medewerkers van Facebook Nederland aan de vertraging in de API. De veel geraadpleegde site Socialbakers.com geeft overigens een aantal van 3,8 miljoen aan.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

één antwoord

  1. Carin Koot

    virus op facebook; als je link aanklikt om foto van jezelf te zien over 20 jaar. Al je contactejn krijgen deze link op hun prikbord uit jouw naam.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.