Leestijd: ca. 6 minuten

Wie met beide benen op de grond blijft staat komt niet ver, dat is de boodschap die Loesje ons meegeeft….en wie durft er een uitspraak van Loesje in twijfel te trekken? Niemand toch? In zekere zin treft deze uitspraak de kern, zonder af en toe te dromen en risico’s te nemen kom je als bedrijf niet waar je moet komen. Ook binnen de internetmarketing en social media marketing is dit natuurlijk van toepassing. Zonder aan de slag te gaan kom je er nooit!

Toch is gezien de hype die aan social media is gehangen vorig jaar, een gezond stukje nuchterheid ook niet mis. Social media is niet het eenvoudig te bereiken walhalla van de nieuwe marketingwereld. Het is KEIhard werken en weten wat je doet en vooral voor wie je het doet.

Vorige week kwam ik enkele punten (social media realities) tegen van Bart de Waele, een begenadigd strateeg. Deze punten zette mij aan het denken en ik kreeg er gelijk allerlei ideetjes bij. Die ideetjes heb ik hieronder een flink uitgewerkt. Niet om jullie te ontmoedigen, maar wel om een rem te zetten op een te snel ontwikkelende hype.

(1) Niemand leest je blog
Een blog wordt niet in een dag gemaakt en actief. De eerste weken/maanden wordt je blog nog niet veel gelezen, volharding is het credo. Zonder relevante content die de lezer nergens anders kan vinden en zonder mogelijkheden om je lezers te binden (nieuwsbrief/RSS) gaat je blog überhaupt niet gelezen worden.

(2) Je Twitter is slaapverwekkend
Ja, je Twitter is slaapverwekkend. In geval van een inhoudelijk weblog kom je er nog prima mee weg om puur nieuwe blogposts te tweeten, maar als bedrijf gaat dat verhaal niet op! Enkel nieuwe projecten of corporate nieuws plaatsen is boring, dan gebruik je Twitter als zendmedium. Wederom, relevante tweets en relevante contentmeldingen PLUS een proactieve manier van persoonlijke benadering.

(3) Je Linkedingroep is nutteloos
Linkedingroepen irriteren me enorm. De meer ‘onafhankelijke’ groepen bevatten tegenwoordig vrijwel enkel SPAM (uitzonderingen daar gelaten). Ook als jij vanuit je bedrijf start met een thematische Linkedingroep, pas dan op voor externen die gaan spammen. Daarnaast zijn Linkedingroepen vaak enorm passief. Dit komt aan de ene kant door beperkte functionaliteit van Linkedin, maar vooral ook door beperkte relevante content en een gebrek aan communitymanagement. Neem een voorbeeld aan de Open Coffee Breda groep van het bedrijf Stripe, zo hoort het! Een slim initiatief dat goed wordt vormgegeven…online EN offline.

(4) Je community (Ning) blijft stil
Wat voor je Linkedingroep geldt, geldt in meerdere mate voor je eigen community op bijvoorbeeld Ning. Een eigen platform opbouwen kost je nog meer tijd en moeite dan gebruik maken van bestaande netwerken. De kansen om er echt je eigen ‘plekje’ van te maken zijn echter ook groter, net als de mogelijke pay-off. Je zult de gebruiker moeten trekken en behouden met TOPcontent, TOPservice/reactie en TOPcommunitymanagement. Lees alles over communitymanagement op het gelijknamige weblog.

(5) Je viral zal geen viral worden
Het maken van een viral is in geen enkel geval een garantie dat die ook werkelijk de viral status zal bereiken. Dit hangt ten eerste af van de mogelijkheden die je hebt om te ‘seeden’. Zonder een basis kan de viral niet gaan rollen. Daarnaast is de ‘doorstuurfactor’ van enorm belang. Stel jezelf de vraag: ‘Zou ik dit zelf doorsturen naar mijn vrienden?’ Zo niet, dan zal de viral waarschijnlijk niet gaan slagen. Laat dit artikel een inspiratie zijn.

(6) Je klanten gaan geen user generated content genereren
Niet elk type klant gaat zorgen voor user generated content! Heb je te maken met een doelgroep die geen ‘creator’ is op het web, dan wordt dit een vrijwel onmogelijke opgave. Let dus goed op, stel je verwachtingen af op de doelgroep. Een bewijsje dat bepaalde groepen wel degelijk kunnen genereren zie je bij de Zeeman Uberstoere Boxers Hyve.

(7) Je medewerkers gaan je niet helpen
Dacht jij je medewerker zomaar te kunnen inzetten voor social media activiteiten? Dat kan nog weleens fors tegenvaller. De medewerker zal het al snel zien als ‘weer extra werk buiten werktijd’ hetgeen je dus niet wilt. Draagvlak is hierbij de cruciale factor, en dat is enkel te bereiken met veel passie en vooral het faciliteren van je medewerker om dergelijke activiteiten IN werktijd uit te voeren. Jazeker…in werktijd!

(8) Niemand wil je ‘vriend’ worden
Niemand wil zomaar ‘vriend’ worden van een merk, of dat merk moet natuurlijk van nature al enorm ‘ cool ‘ zijn. Kortom, vriendjes maken is niet eenvoudig en afhankelijk van de waarde die je weet te bieden aan de consument. En alleen waarde is ook niet voldoende, het moet waarde zijn die ze nergens anders kunnen halen in die vorm. Pas DAN, en wederom met goed communitymanagement, kun je vriendjes gaan maken. Niemand gaat vriendjes worden als een geen duidelijke waarde en/of doel is.

Dat waren voorlopig mijn punten. Voel je vooral vrij daar in de comments nog andere puntjes aan toe te voegen.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

12 reacties

  1. Danny Verhoeven

    Leuk artikel Sjef! Veel mensen worden maar actief op social media en denken inderdaad dat het dan allemaal wel vanzelf gaat!

    Als ze dan van de koude kermis thuis komen schreeuwen ze het uit dat “het” allemaal niet werkt.

    Social Media is hard werken en vergt veel uithoudingsvermogen. Goed om dit te benadrukken!

    Beantwoorden
  2. Martin Kloos

    En bedrijven maar afvragen waarom 1) dat Hyves initiatief van 3 jaar geleden geen succes werd en 2) ze nu in eens wel in social media zouden moeten investeren.

    Goede punten @sjef. Je doet het bijna klinken als een echte relatie :).

    Beantwoorden
  3. Edwin van der Poel

    Kortom; doe het goed of doe het niet en gebruik social media niet alleen voor bedrijfs-spam maar ook voor nuttige en relevante content.
    En inderdaad… volharding is wel een vereiste om het tot een succes te maken!

    Beantwoorden
  4. Peter van Veen

    Inderdaad, volharding is essentieel voor succes. Het op gang brengen van een weblog duurt even, daar heb je een lange adem voor nodig. En wat twitter betreft: jezelf zijn is ook een kunst.

    Beantwoorden
  5. Sjef Kerkhofs

    @Jasper: Ik heb het artikel vanochtend grotendeels uitgewerkt, dus sowieso heb je niet alle punten ergens kunnen zien. Het is wel gebaseerd op de punten van de bovenstaande strateeg, maar dat was een post, geen preso. However, er zullen vast meer mensen op deze punten komen 😉

    Beantwoorden
  6. Jasper van Weerd

    Vreemd… ben even aan het zoeken op mijn Delicious, ben er van overtuigd dat het in een PPT / PPS stond… kan em nog niet vinden. Misschien heb ik het alleen hier gelezen en vervolgens via RSS ofzo nog een keer… Als ik vind wat ik in mijn hoofd heb roep ik hier nog wel een keer.

    Beantwoorden
  7. Jasper van Weerd

    Geef het definitief op 😉 – zal deze wel gewoon 2x hebben gelezen.

    Nog andere uitdaging gehad vandaag: Future filmpje zoeken met een auto die na een lekke band zelf een stopplaats zoekt en een taxi belt.

    Na even zoeken wisten wij (@josvanreenen) en ik weer dat het Cooltown van HP was… 😉

    Beantwoorden
  8. Sjef Kerkhofs

    @Jasper Wellicht ga je het nog een keer tegen komen, aangezien het vandaag ook op Molblog komt te staan. ben benieuwd wat de gemiddelde Molblogger er van vindt.

    Beantwoorden
  9. Jerryenzo

    Verfrissend Sjef! Ik zeg altijd dat social media in beginsel gewoon media zijn. Ze worden pas social indien ze relevant en creatief worden benut. Met betekenis dus. Zo niet, dan worden het asocial media. Sommige organisaties verwachten op de korte termijn teveel, en daardoor zien ze het langere termijn nut er niet van in. Juist omdat ze geen geduld hebben om te leren…

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.