Leestijd: ca. 3 minuten

Realtime resultaten in GoogleHoe bepaalt Google welke tweets naar voren komen bij een real-time zoekresultaat? De autoriteit van een account op Twitter bepaalt onder andere bij welke zoekopdrachten een tweet naar voren komt.

Factoren die de Twitter-autoriteit bepalen:

· Volgers
Google bepaalt de waarde van een tweet op basis van het aantal volgers van het account. Een account met 1.000 volgers komt dus eerder naar voren dan een account met 100 volgers. Google kijkt ook naar het aantal volgers van jouw volgers. Een persoon met maar 5 volgers die elk 5.000 volgers hebben kan toch een hoge autoriteit hebben. Het bereik bij retweets zal vrij groot zijn.

Realtime Twitter· Reputatie
Google hecht veel waarde aan de reputatie/autoriteit. Hoe meer volgers met een hoge autoriteit des te groter de autoriteit van het gevolgde account. De bepaling van de autoriteit van een Twitter-account lijkt veel op hoe Google de autoriteit van een website bepaald.

· Hashtags
Om spam te voorkomen heeft Google bepaalt om tweets met hashtags zo veel mogelijk uit te sluiten. Wil je met een account voorkomen in de zoekresultaten is het handig om het gebruik van hashtags te vermijden.

· Nieuwswaarde
Om zo relevant mogelijke informatie te tonen bij bepaalde onderwerpen kijkt Google naar de nieuwswaarde van een tweet. Hierbij wordt onder meer gekeken naar tweets van nieuwssites en blogs.

Realtime Google· Spam
Een van de grootste vragen bij het serveren van realtime-zoekresultaten is spam. Hoe bepaalt Google of een tweet spam is of niet? Hiervoor gebruikt Google vrijwel dezelfde regels als bij websites met spam. Twitter-accounts met spam zullen waarschijnlijk weinig volgers hebben. Niemand zal deze accounts willen volgen.

Het belang van autoriteit op Twitter

Twitter-accounts met een hoge autoriteit komen dus vaker naar voren bij zoekresultaten en zo een bijdrage leveren aan iemands zoekopdracht. Hun invloed rijkt dus verder dan Twitter alleen en zal iemand beïnvloeden die zich bevind in de oriëntatie- of aankoopfase. Wees je als bedrijf dus bewust hoe Twitter-accounts met autoriteit over je praten.

Over de auteur

Tijmen is werkzaam als online shop manager bij KPN, waar hij zich onder andere bezighoudt met conversien optimalisatie, usability, webanalytics en SEO/SEA.

7 reacties

  1. Danny Verhoeven

    Leuk artikel.

    Vooral dat laatste blijft erg belangrijk (het monitoren van wat er op Twitter over je wordt gezegd).

    Wordt er niet alleen op Twitter over je gepraat dan zien de Google gebruikers het zometeen ook nog 😮

    Zal Google ook waarde hechten aan de verhouding van het aantal Tweeps die jou volgen en het aantal Tweeps die jij volgt?

    Beantwoorden
  2. Tijmen de Gelder

    Google is toch een belangrijke stap in de oriëntatie- en aankoopfase van producten en diensten. Een negatieve tweet van een autoriteit op Twitter kan dan veel ‘schade’ betekenen. Andersom zijn positieve tweets goud waard.

    Het lijkt me dat Google wel kijkt naar het follow/follower-ratio, maar ook naar het aantal retweets per tweet, mentions en links in tweets. Al die aspecten lijken me invloed te hebben op reputatie/autoriteit.

    Beantwoorden
  3. Jules

    @Tijmen
    Als aanvulling op je reactie: wat dacht je van lokatie? Ook al heb ik 10 volgers, als ik ter plekke ben bij een ramp, is de inhoud van die tweet stukken relevanter dan @aplusk die zegt hoe erg ‘ie het wel niet vindt.

    Ben benieuwd of Google daar ook wat mee doet.

    Voor de liefhebbers ook nog een link naar wat ik denk dat het bron artikel is: http://bit.ly/5F0y4Y

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.