Leestijd: ca. 3 minuten

photoAl geruime tijd verdiep ik mij meer en meer in het strategische (momenteel in de markt vaak nog gemiste) component van Social media marketing. Naar mijn idee gaan Social media inspanningen namelijk nooit opleveren wat ze potentieel kunnen opleveren als er geen rekening wordt gehouden met de strategie waarbinnen het moet passen. Social media is tenslotte niet meer dan een zeer mooi middel dat gebruikt kan worden om strategische marketingdoelstellingen als brandimage, customerservice, klanttevredenheid, loyalty etc. te bereiken.

Het is dan ook heerlijk om zo nu en dan te zien dat er meerdere marketeers zijn die deze visie delen. Soms kom je van dergelijke ‘zielgenoten’ tegen, en gisteren was weer zo’n moment. Ik begon te lezen in het artikel ‘How to integrate Social media into your marketing’ van Jay Baer, nummer 44 op de AdAge power 150 lijst voor weblogs. Het artikel was kort, maar de powerpoint deed mij onmiddellijk glimlachen. Deze man heeft het begrepen (zijn blog is trouwens sowieso niet onaardig).

Bear komt met prachtige oneliners als ‘strategy first, ingredients next’ en ‘Social works best if part of something bigger’ om duidelijk te maken dat bedrijven eens moeten ophouden Social media tot doel te verheffen in plaats van het als middel te zien. Social media is zeer geschikt als onderdeel van een complete marketingstrategie. Vanwege de kracht is het zelfs geschikt als basis voor een de marketingstrategie maar het zal nooit, ik hehaal nooit, DE marketingstrategie als geheel zijn of gaan worden. Het middel kan tenslotte nooit de strategie zijn.

Bear geeft vervolgens een aantal manieren waarop Social media in je marketingstrategie verwerkt kan worden:

  • Gebruik Social media om te scoren in de zoekmachines.
  • Combineer Social media en e-mailmarketing. Gebruik bijvoorbeeld Social sharing in e-mailnieuwsbrieven en gebruik Social media om je e-mailmarketing onder de aandacht te brengen.
  • Combineer Social media met virtual events. Tijdens je live events kun je slechts een kleine groep bereiken, maar door het delen van je live event materiaal (presentaties etc.) kun je de massa bereiken. Denk bijvoorbeeld aan Slideshare!
  • Combineer Social media en live events. Het is niet enkel mogelijk je presentatiemateriaal te verspreiden, je kunt Social media ook al benutten om live events voor te bereiken en een buzz te geven.
  • Combineer Social media met marktonderzoek. Sociale netwerken en consumenten online zijn een zeer geschikt kanaal om marktonderzoek op uit te voeren.

Deze tips zijn in mijn ogen niet heel spectaculair omschreven en doen wat af aan de rest van de post en vooral ook aan de onderstaande presentatie.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.