Leestijd: ca. 3 minuten

nerveusOf het nu over Social media of communitymarketing gaat, communicatiemedewerkers en marketeers krijgen er rillingen van als het besproken wordt. En dan heb ik het nog niet eens over het nerveuze geschuif waar je mee te maken krijgt als je begint over Web2.0.

Communicatiemedewerkers en marketeers worden enorm nerveus gemaakt door de vele presentaties en artikelen die ze lezen over Social media & Online communities. Ze worden nerveus van de vele gehypte woorden (Web2.0, Twitter enz.) waar ze absoluut geen vinger achter kunnen krijgen. De meeste hebben best interesse, maar krijgen steeds vaker het beknelde gevoel dat ze de boot missen, en worden dus nerveus en paniekerig.

Wel, lieve mensen, ik heb nieuws! Je mist niks, want er verandert in de basis niet veel. Wat offline geldt, geldt vaak ook voor online en andersom. Voorbeeld: Als je naar een netwerkclub gaat dan ga je niet agressief je diensten verkopen, dus waarom zou dat in een online netwerk (community) anders zijn….? Kijk maar naar de dramatische klikratio’s van banners in Online communities, dat werkt niet…! In een sociale omgeving ga je niet keihard de verkoper uithangen, zowel offline als online.

Het absolute basisprincipe van marketing, het creëren en leveren van waarde voor je klant, verandert helemaal niet. Moderne internettechnologie stelt je juist in staat beter te achterhalen naar welke waarde je consument op zoek is. Kortom: Social media is absoluut geen bedreiging voor het vakgebied marketing, juist een kans!

Veel communicatiemedewerkers en marketeers schijnen nog niet te beseffen dat Social media hun leven makkelijker maakt in plaats van moeilijker, en dat ze de dialoog met de doelgroep en de interactie op het internet als kans moeten zijn en niet als bedreiging. Een van de problemen is dat Online marketeers met hun technische verhalen en hypes deze angsgevoelens enkel versterken, waar ze deze beter zouden kunnen temperen.

Wat wel belangrijk is om duidelijk te maken is dat de rol van een marketeer WEL verandert is. Waar de basisprincipes gelijk blijven, zorgt de komst van het sociale internet er wel voor dat de marketeer veel meer een oriënterende, zoekende functie krijgt, waarbij hij of zij vooral bezig is met het scannen van customer-to-customer conversaties, om daar vervolgens op in te springen. Dit is een fundamentele cultuurverandering ten opzichte van de ‘oude’ marketingwereld waarin de marketingafdeling het imago en de identiteit al vooraf vaststelde.

De moraal van dit verhaal: Communicatiemedewerkers en marketeers van Nederland, gebruik je gezond boeren verstand, en ga niet denken dat de mens drastisch verandert door de komst van Social media, of dat de marketingprincipes compleet anders worden. De verschuiving naar het sociale internet is een feit, maar zie dit alsjeblieft als een kans en niet als een bedreiging. Probeer je intern binnen het bedrijf hard te maken voor de vereiste cultuurwisseling, en maak gebruik van de inbreng van je consument.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

10 reacties

  1. Cindy

    Hi Sjef, Ben het hier zo mee eens! Ik kom bij veel bedrijven waar de stressvlekken in de nek van de marketing manager schieten als ik praat over social media. Na enige uitleg zien ze vaak dat social media inderdaad een super kans kan bieden om met klanten of potentiele klanten in dialoog te treden.

    Ik heb deze blog in ieder geval naar een aantal marketing manager in mijn omgeving door gestuurd.

    top!
    Cindy

    Beantwoorden
  2. m@rlies

    Je blogpost sluit helemaal aan bij mijn ervaringen. Ik ga er dan ook dankbaar gebruik van maken om intern de vereiste cultuuromslag proberen (‘old concepts die hard’) te bewerkstelligen. Thanks!

    Beantwoorden
  3. Jan Seurinck

    Ik weet niet vanwaar je de veralgemeende stelling haalt dat communicatiemedewerkers of en marketeers rillingen krijgen als het over sociale media of communitymarketing gaat. Ik heb juist de indruk dat veel communicatiemedewerkers er helemaal niet bang van zijn en van de weeromstuit in het andere uiterste vervallen. We hebben een product dus moet het facebook maar op.

    In mijn domein, de cultuurcommunicatie, geloof ik niet dat er nog zeven professionele theatergezelschappen zijn die geen facebookgroep, fanpagina of andere account hebben maar vaak laat het gebruik ervan te wensen over. Het lijkt me dus in dit domein geen angst maar het ondoordacht gebruiken van de nieuwe middelen. Daar ligt zeker nog een werkdomein zoals je verder in je artikel aangeeft.

    Beantwoorden
  4. Martijn Dood

    Zoals Jan zegt, heb ook ik niet de indruk dat marketeers en soortgenoten in de stress schieten van de nieuwe communicatiemiddelen. Ze zijn eerder overenthousiast en moeten hier en daar geremd dan wel gestuurd worden. Ze zijn er zo op gebrand om ook een rol te spelen in het nieuwe deel van het medialandschap dat ze in al hun enthousiasme aan de slag gaan om vervolgens te concluderen (let op: Soms, want het gaat ook regelmatig goed mede door datzelfde enthousiasme) dat ze er toch niet uithalen wat ze er van gehoopt hadden.

    Nou bestaat er ook niet zoiets als ‘de marketeer’ of ‘de communicatiemedewerker’. Het verschilt per sector, niveau en situatie. Waar de één enthousiast een duik in het diepe neemt, wil de ander er niets van weten. Uiteindelijk zullen er steeds meer cases beschikbaar zijn, waardoor de kennis en het begrip van de nieuwe tools steeds verder zal groeien.

    Laten we ook niet vergeten dat er altijd merken, producten en diensten zullen zijn die er verstandig aan doen om niet al te fanatiek een plek binnen het nieuwe web te willen veroveren. 🙂

    Beantwoorden
  5. Sjef Kerkhofs

    @jan & @martijn Ik geef bijna wekelijks lezingen over deze onderwerpen, en ik kan je vertellen: de traditionele marketeers/communicatiemedewerkers vertonen zeer vaak dit gedrag. Ik zeg ook niet dat ze geen interesse hebben, dat juist vaak wel! Maar ze zijn er wel erg nerveus over.

    Ik spreek enkel uit eigen ervaring natuurlijk, ik kan niet voor jullie oordelen 🙂

    Beantwoorden
  6. Martijn Dood

    @Sjef Maar wat bedoel je dan met ‘nerveus’ en ‘paniekerig’. Dat ze aan de Oxazepam en de zuurstof moeten en in een hoek duiken? Of dat ze van zich af bijten en in de ontkenning schieten als het gaat om de toegevoegde waarde van de social media?

    Wat ik al zei; Het is waarschijnlijk ook variabel per tak van sport. Ik kom veelal bij de grote bedrijven over de vloer en daar weten ze goed wat er speelt en nervositeit merk ik niet, althans niet in mijn beleving. De marketeers die jij tegenkomt zijn wellicht weer anders. Merk je nog verschil in ‘paniek’ per sector?

    Beantwoorden
  7. Sjef Kerkhofs

    Ik bedoel vooral dat ze het gevoel hebben dat ze niet genoeg doen met social, en dat ze er niet voldoende van snappen. Dat zorgt dat ze figuurlijk ‘nerveus op hun stoel schuiven’.

    Ik merk hierbij weinig verschil in branches. Of het nu kleine of grote bedrijven zijn, maargoed, ook dat is persoonlijk natuurlijk.

    Beantwoorden
  8. Martijn Dood

    @Sjef Mmm, volgens mij is hier sprake van enige miscommunicatie. Als je met de nervositeit bedoelt dat ze het gevoel hebben te weinig te doen met social en dat ze er te weinig van snappen, dan zeggen we hetzelfde. En volgens mij zegt dan ook Jan hetzelfde, zo ongeveer.

    Dan zijn we het eens. Goed stuk in dat geval! 😉

    Beantwoorden
  9. Frans Reichardt

    Met de hoofdlijn die ik uit Sjef zijn stuk haal, ben ik het volkomen eens:
    – de kanalen zijn veranderd,
    – de mens niet.

    Dat wat ons mensen drijft, wat ons aanspreekt of juist afstoot, kortom: oerdriften of andere motivatoren voor menselijk gedrag, zijn door de jaren heen niet wezenlijk veranderd.
    De kanalen waarlangs we onze behoeften (bijv. aan contact, vriendschap, herkenning en erkenning) kunnen bevredigen, wél.

    Internet heeft de wijze waarop wij met elkaar communiceren, ingrijpend veranderd. Het medialandschap is met de komst van internet dan ook ingrijpend veranderd. Hele branches zijn of worden weggevaagd (denk aan reisbureaus en cd-shops – ‘Virgin sluit laatste winkel’ las ik gisteren) of zijn genoodzaakt zichzelf opnieuw uit te vinden. Zodra we allemaal snel internet op onze mobiel hebben, zal dit nog verder doorzetten.

    Mijns inziens heeft de marketing- en communicatieprofessional niet eerder in zo’n spannende tijd geleefd. Ook hij/zij moet zich heroriënteren. De marketer moet uit zijn comfort zone en moet leren, ontwikkelen, vernieuwen. Voor sommigen is die verandering bedreigend. Ook dat is een herkenbare menselijke reactie. De een wil ervoor vluchten, de ander wil ertegen vechten, terwijl je er het beste lekker mee kunt vrijen en ervan kunt genieten. Enjoy!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.