Leestijd: ca. 2 minuten

De geruchten deden al een tijd de ronde dat Google werkt aan een sociaal product of netwerk. In navolging van de populaire “Like” en “Retweet” buttons, is vandaag officieel Google +1 (Plus One) gelanceerd om zoekresultaten aan te bevelen bij vrienden. Binnenkort is deze functie naast de zoekresultaten ook beschikbaar op websites.

Het concept van de +1 button is volledig gericht op het populaire “delen” van zoekresultaten. Wanneer ik een zoekresultaat wil aanbevelen bij mijn sociale omgeving, klik ik op de button +1. Op het moment dat 1 van mijn vrienden het zoekresultaat ziet, is mijn aanbeveling zichtbaar. Google Plus One moet leiden tot kwalitatief betere en meer sociale zoekresultaten. Google Plus One is hiermee een verlengde van Social Search waarbij bijvoorbeeld tweets van personen uit je sociale netwerk zichtbaar zijn in zoekresultaten.

Klein detail; je moet wel ingelogd zijn met je Google account. De strijd voor hét sociale netwerk met Facebook gaat dus door. Op het eerste gezicht lijkt de +1 button een copy te zijn van Facebook’s “Like. Wat +1 anders maakt is de invloed op zoekresultaten waarmee +1 een interessante ontwikkeling is voor zoekmachine optimalisatie.

Over de auteur

Kristian is eigenaar van 48Street, specialist in zoekmachine optimalisatie en helpt bedrijven meer rendement te realiseren uit websites en online activiteiten.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.