Leestijd: ca. 5 minuten

Het lijkt een tegenstelling; elkaar offline opzoeken na een online contact. Toch gebeurt het al tijden; al sinds de eerste chatgroepen lijkt er de behoefte te bestaan “die ander” toch eens in het echt te zien. Zo ontstonden de eerste internetmeetings. En was internetten eerst nog vooral voor “de nerds” op school, een jaar of tien geleden werd je nóg raarder aangekeken als je iemand eens was gaan opzoeken. Nog steeds stuit online communicatie met vreemden wel eens op onbegrip, maar met steeds meer mensen online is dit al vrij normaal geworden. In het kielzog lijkt nu de meetup door te breken, misschien dit jaar al. Deze ontwikkeling is niet alleen leuk en gezellig, maar begint ook een interessante manier te worden om contacten met consumenten, klanten of businesspartners te leggen.

Hoewel meetings,  zelfs grote meetings, dus al van ver voor een netwerk als Twitter dateren is het wel juist Twitter dat de motor lijkt te zijn achter steeds meer meetups. En dit jaar lijkt het pas echt goed los te komen. Begonnen we met een twitterdisco, inmiddels staat er ook al een ge’crowdsourced’ twitterfeest in Eindhoven op stapel en laat ik de door mij mede georganiseerde #Twittershizzle uiteraard niet vergeten. Voor mij persoonlijk is het natuurlijk die laatste die me het meest nabij staat, vooral ook het evenement dat me veel reacties opleverde die gingen in de richting van “hier moeten er veel meer van komen” en “komen er ook nog specifieke spinoff feesten?”.

Van borrel naar evenement

De vele borrels, open coffees en andere nu via twitter, facebook en ning voorbereidde netwerkevenementen zijn naar mijn mening pas een voorbode van wat nog kan komen. De vraag naar meer bijeenkomsten ligt er en meer twittershizzles of wat je ook kunt verzinnen zullen er zeker komen, maar zeker ook zullen de specifiekere, op contacten toegespitste bijeenkomsten een kans krijgen. Geen grote netwerkborrel, alleen een presentatie of juist een soort sponsorevenement, maar een mashup van deze, informatief, leuk én met de juiste en nuttige contacten bij elkaar op 1 avond. Vorig jaar noemde ik ‘commercial dating‘ en de huidige ontwikkeling lijkt te gaan in de richting van de tweede vorm die ik hier op bijgespijkerd noemde; de offline bundeling van kennis en contacten vanuit een centrale actor die deze bij elkaar weet te vinden uit de online sociale netwerken.

Natuurlijk gaat het hier dan wel om een offline bijeenkomst, maar de opzet zal door haar natuur bekende overeenkomsten vertonen met de sociale netwerken op internet. Weliswaar geselecteerd op doelgroep (het kan hier heel goed ook zelfselectie betreffen, overigens), maar wel open ‘eerlijk’ en met de focus het genereren en delen van kennis.

De functie van mediator lijkt als eerste een belangrijke rol te gaan spelen in deze tweede vorm; het organiseren van specifieke netwerk evenementen of je dit nu nog commercial dating wilt noemen of iets anders. Waarschijnlijk kunnen de lezers van bijgespijkerd hier zo al een aantal voorbeelden van noemen, naast de aangehaalde feesten zijn er immers al talloze congressen en interessante netwerkavonden van een Mobile Monday tot een 010Meetup. Ik denk dat we dit jaar echter wel eens zouden kunnen gaan zien dat organisaties dit soort bijeenkomsten steeds meer zelf (laten) plannen en de juiste geïnteresseerde consumenten, reviewers of promoters in een gezellige maar ook nuttige manier bij elkaar te krijgen.

Volwassenheid

De premièreavonden, persconferenties en andere presentaties die we tot nu toe kennen zullen worden verlegd of uitgebouwd tot een heus Twitterfeest voor liefhebbers van een muziekgenre of een Mobile Monday achtige organisatie om kennis te delen over een nieuwe productlijn. Essentieel in de vernieuwing is de koppeling met online in berichtgeving tijdens en na het evenement én het vergaren van kennis om zo de juiste mensen op een evenement met elkaar in contact te krijgen. Kleine, bijna onderhuidse, veranderingen in het samenkomen zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat ‘de meetup’ in 2010 volwassen wordt.

Over de auteur

Gyurka is internetondernemer, hoofdredacteur van een lokaal Rotterdams medium en richt zich met name op nieuws en online communities. Daarnaast was hij columnist op Radio 1 en geeft hij trainingen en gastcolleges over online nieuwsmedia en sociaal gedrag op internet.

10 reacties

  1. Elskamp

    Zijn die meetups niet eigenlijk gewoon een variant (met een online, social twist) op de oeroude netwerkmeetings die al jaren bestaan…

    Vind niet dat het meetingconcept heel nieuw is, het promotie en communicatiekanaal voor de events is alleen veranderd…

    Beantwoorden
  2. Gyurka

    Ja, je kunt het denk ik wel als variant zien op de oeroude netwerkborrel, congres of wat je nog meer hebt in die richting.

    Het basisconcept is niet nieuw, zelfs als je de “internetmeeting” als uitgangpunt neemt. Ik denk dat het verschil met de traditionele netwerkbijeenkomsten gaat worden dat niet alleen promotie en communicatie nu online wordt opgezet, maar vooral dat er steeds meer geselecteerd zal gaan worden op het online persona van de personen. Wellicht kun je dit inderdaad beschouwen als de traditionele netwerkbijeenkomst, alleen dan met een selectie op online kwaliteiten, maar ik denk dat de offline meeting om nieuwe sterke online banden te creëren een dusdanige invloed kan gaan hebben dat deze wat extra aandacht verdient. Al is het maar omdat ik denk dat die selectie steeds belangrijker zal gaan worden.

    (Uiteindelijk heb je wel gelijk dat het iets bestaands met een online twist is, maar ik denk persoonlijk dat dat voor de meeste zo niet alle webgerelateerde fenomenen geldt.)

    Beantwoorden
  3. Gyurka Jansen

    Overigens, wat flauw, ik denk dat je punt dat promotie en communicatie van een evenement al veranderd is ook een heel belangrijke is. Dit zal alleen nog maar sterker worden. Logisch, misschien, maar het zal niet de eerste keer zijn dat men logische ontwikkelingen mist.

    Beantwoorden
  4. T.

    “is het wel juist Twitter dat de motor lijkt te zijn achter steeds meer meetups.”

    Twitter is een hype, een modeverschijnsel. De meelopers willen dus graag meedoen met een meeting die via twitter georganiseerd wordt.

    Beantwoorden
  5. Gyurka Jansen

    Zelfs áls dat al zo zou zijn, T. (Wanneer is iets een hype en wanneer niet?) dan denk ik dat je die ontwikkeling nog steeds kunt zien. Wat Twitter ook is, ik denk dat het wel het aantal meetings sterk heeft vergroot en zal vergroten.

    Twitter is gewoon een communicatie kanaal, zoals er velen zijn. In die zin is het een hype alleen achter Twitter aan te lopen, maar ik zie niet zo goed waarom het an sich niet waardevol zou kunnen zijn.

    Doen we over twee jaar iets anders? Eigenlijk denk ik van wel, maar voor nu ‘werkt’ het wel. Hype roepers ten spijt worden vele contacten nu wel via twitter gelegd en (offline) aan elkaar gesmeed. Ik had natuurlijk ook op IRC kunnen blijven, maar dat loopt toch een beetje leeg…

    Beantwoorden
  6. Heinzelmann

    Vroeger kreeg je een kaart: ‘Kom je op mijn fuif?’. Later een telefonische uitnodiging of melding. Weer later een mailtje, een sms-je.

    Wat is er eigenlijk nieuw aan mensen uitnodigen, of afspreken voor een feestje?

    ‘The medium’ is hier toch niet ’the message’? Of mist opa Heinzelmann iets?

    Beantwoorden
  7. Gyurka

    Heinzelmann: een kaartje kun je doorgaans alleen sturen aan mensen die je kent. Een meetup bestaat uit mensen die je vaak alleen online kent, if even! Het vervolg: de meetup op persoonlijke uitnodiging is dan inderdaad wel een verlengde van ‘de gewone fuif’ of netwerkbijeenkomst, maar de link met online is, zoals gezegd de vorm en manier van communiceren.

    Het gaat hier dus echt om een offline versie van netwerken zoals die online populair is geworden. Inderdaad een combinatie van de traditionele fuif en de nieuwerwetse ‘meetup’, maar dat is denk ik het punt nu juist ook; de link/clou hier is dat wel aloude vormen weer gebruiken om nieuwe dingen in te plaatsen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.