Leestijd: ca. 5 minuten

Facebook MarketingAfgelopen zomer las ik het boek “Facebook Marketing” van Steven Holzner. Hoewel het boek al enige tijd bestaat en enkelen onder jullie dit ongetwijfeld al gelezen hebben weerhield het me er niet van hieruit inspiratie te halen om een aantal tips Facebook op een rij te zetten. Ik Googelde even op Facebook Marketing en klikte een aantal posts uit binnen- en buitenland open. Genoeg inspiratie om samen met eigen ervaringen tot een leuk aantal tips en tricks te komen.

Size Matters!

Facebook is groot. Niet zomaar groot, maar serieus groot. Ter informatie: 500 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, ruim 4,5 miljoen leden in Nederland. Facebook grote concurrent van Google…? Het wordt weleens gefluisterd, of zelfs beweerd dat Facebook een periode in bepaalde statistieken groter is/was dan Google.

Waarmee ik nog maar eens de grootte van Facebook wil aangeven en de rol die het kan spelen in een sociale online marketing strategie. Er wordt een stabiel en groeiend platform geboden, waarin alles kan en niets onmogelijk is. Er staat een advertentieplatform dat goed functioneert en waar zowaar winst wordt gemaakt. De integratie van de Open Graph biedt bovendien de mogelijkheid niet alleen binnen, maar ook buiten Facebook gebruik te maken van het platform in de vorm van bijvoorbeeld like buttons en comments. Facebook is een wereldwijd volwaardig platform, klaar voor gebruik.

Gebruik Facebook Pages

Zakelijk actief in Facebook? Gebruik fanpages! Facebook fanpages bieden alle mogelijkheden om een fanbasis in Facebook te creëren en gebruik te maken van applicaties. Facebook FansOp  veel manieren zijn pages vergelijkbaar met profielen, echter met het belangrijke verschil dat het hier niet gaat om “Friends”, maar “Fans”.
Wat doe je vervolgens met je Facebook page?

  • Update regelmatig je status
  • Brows door je newsfeed die voortkomt uit de activiteiten van je fans. Vind je hier iets interessants… klik de like button, of voeg zelfs een comment toe om je betrokkenheid met fans te laten zien
  • Reageer op comments op je eigen “wall”
  • Heb je evenementen, gebruik de event applicatie om dit bekend te maken aan je fans!
  • Op zoek naar fans? Communiceer duidelijk de fanpage door op websites en andere (online) mogelijkheden. Het is ook mogelijk om te adverteren met een fanpage dus overweeg ook of de waarde van fans het toestaat op je fanpage te adverteren.

Daarnaast is het belangrijk om fans bepaalde voordelen te bieden. Natuurlijk worden er mensen fan omdat ze simpelweg fan zijn van je merk en activiteiten. Bedenk je echter hoeveel meer fans je over de streep  kan trekken door kleine voordeeltjes aan Facebook gebruikers te geven. Geef je fans de mogelijkheid om eerder toegang tot nieuwe producten te krijgen, of als eerste op de hoogte te zijn van je acties.

Maak gebruik van Facebook Advertising

Maak gebruik van alle mogelijkheden die Facebook biedt. Facebook advertising kan zoals gezegd perfect worden ingezet om je fanpage kenbaar te maken aan je doelgroep. Die doelgroep is perfect te segmenteren in Facebook Advertising door alle kenmerken die bij het netwerk bekend zijn. Met name in internationale campagnes zijn de segmentatie opties van grote waarde. Wil je echter enkel in Nederland targeten, blijkt vaak dat bij vergaande segmentatie de groep mensen die overblijft erg klein is. In mijn ervaring is het in Nederland daarom aan te raden om ruw te segmenteren (Man/Vrouw of bijvoorbeeld leeftijdsgroepen), of gewoonweg het gehele NL netwerk in je campagne op te nemen.

CPC advertisingNaast het promoten van fanpages is Facebook ook geschikt voor actiematige leadgeneratie. Advertenties waarin iets te winnen valt in combinatie met een directe call to action landingspagina zijn goed succesvol in te zetten (leadgeneratie). Voor directe sales lijk het advertising platform minder geschikt. Facebookers zijn in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google bezoekers niet direct op zoek naar een product. Het actiematige gevoel in Facebook advertenties lijkt vaak de overtuigende factor.

Tips voor Facebook Advertising

  • Refresh advertenties. Facebook lijkt advertenties in het begin veel te pushen en vervolgens snel verder op te pakken of af te schrijven. Advertenties branden dus erg snel op en zijn snel aan vervanging toe.
  • Begin met het bieden op CPC basis, aan de hand van CTR en conversieratio kan bepaal je later of CPM wellicht voordeliger is
  • Target waar mogelijk, maar zorg dat je doelgroep die je overhoudt nog voldoende omvang heeft om volume te kunnen draaien.
  • Wanneer je meer dan 1 advertentie te pakken hebt die een goede CTR bereiken, kies er dan voor om 1 van deze advertenties eerst te pushen totdat deze is opgebrand. Switch de volgende succesvolle Facebook ad op dat moment aan zodat je langer op een goede CTR kan rekenen.
  • Het opbouwen van account historie is ook in Facebook van belang. Zorg dus dat je met je Facebook account en budget ook deze historie in je campagne opbouwt.

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

2 reacties

  1. Jasper

    Interessant stuk. Dank! Een klein vraagje;

    “Brows door je newsfeed die voortkomt uit de activiteiten van je fans. Vind je hier iets interessants… klik de like button, of voeg zelfs een comment toe om je betrokkenheid met fans te laten zien”

    Iemand een idee hoe je dit kan doen? Ik kan momenteel niet met mijn fan base interacteren buiten mijn eigen brand page.

    Ik beheer 3 fan/brand pages. Deze zijn gekoppeld aan mijn eigen persoonlijke Facebook login. Als ik reageer buiten mijn brand page dan reageer ik altijd onder mijn persoonlijke profiel en niet onder een van mijn brand identities.

    Ik heb ooit geprobeerd om een brand page zonder onderliggend profiel aan te maken, maar dan loop je tegen veel problemen aan.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.