Leestijd: ca. 4 minuten

afbeelding-1Afgelopen woensdag de 24ste vond het CoCreation event 2009 plaats op de High Tech campus in Eindhoven. Het was een middag waarin ondernemers, marketeers en andere personen kennis konden maken met co-creatie, collaboration en crowdsourcing. Daarnaast kon met via workshop de verdieping in gaan.

De eerste spreker Martijn Staal trapte af met het onderwerp Angst voor de massa of kracht voor massa. Hierbij werd als introductie uitgelegd dat co-creatie het samen ontwikkelen en verbeteren van producten & diensten is.

Waarom starten met co-creatie?
Het belangrijkste aspect binnen co-creatie is, dat je klanten of andere personen meer kennis bevatten dan jij zelf. Ten eerste hebben alle klanten een andere denkwijze dan jij en ten tweede is alle kennis bij elkaar meer waard dan eigen kennis binnen een onderneming.

Een andere goede reden om te beginnen met co-creatie is de transparantie naar je klanten. Ineens ga je luisteren naar de klant en dat geeft een bepaald imago aan de organisatie. Tenminste, als je ook daadwerkelijk wat gaat doen met de feedback van de gebruikers. Een goed voorbeeld, dat ook weer tijdens deze presentatie naar voren kwam was IdeaStorm van Dell. Waarbij klanten aangeven wat voor productinnovaties ze willen en degene met de meeste stemmen wordt uitgevoerd.

Wat ontbrak aan het verhaal over Dell, is hoe gebruikers / klanten andere gebruikers helpen in het suppport forum. Men helpt elkaar onderling met problemen, waardoor kosten bespaard worden in de organisatie van Dell. In andere woorden: minder kosten, meer tevreden klanten.

Co-creatie strategie
Op het moment dat je als organisatie begint met co-creatie moet je niet direct in het diepe springen, in de hoop dat je blijft drijven. Je hebt een strategie nodig om te leren zwemmen in de sociale media, je doelgroep en de organisatie. Daarom is het belangrijk om een strategie te formuleren.

  1. Doelstellingen. Wat wil je bereiken met de co-creatie?
  2. Innovatieproces. Welk deel van het innovatieproces wil je ondersteunen met co-creatie?
  3. Expertise. Welke expertises heb je nodig?
  4. Doelgroep. Met welke doelgroep ga je communiceren?
  5. Motivatie. Hoe ga je de doelgroep en de interne organisatie motiveren?
  6. Interne organisatie. Welke interne afdelingen betrek je in dit proces?

Met deze strategie kan het co-creatieproces aanzetten tot ontwikkeling van innovatie of producten. Punt 6, oftewel de interne organisatie is belangrijk in dit het proces. Deze mensen en afdelingen zorgen dat er ook daadwerkelijk verbeteringen of ontwikkelingen plaatsen

Wat ik vond ontbreken in deze presentatie en in de gehele conferentie is het gebruik van co-creatie buiten organisaties om. Natuurlijk is het idee ‘geld verdienen’ belangrijk, maar met dank aan het internet is co-creatie heel eenvoudig geworden, waardoor evenementen en producten snel en goedkoop kunnen ontstaan. De visie van Clay Shirky geeft hier ook inzicht in, zie de onderstaande presentatie. Dan moet je denken aan een Open Coffee Leiden, een Bijgespijkerd, maar ook groepen en netwerken. Deze vormen mogen dan niet direct geld opleveren, maar de eenvoud waarmee ze kunnen ontstaan biedt ook kans voor bedrijven. Want welke krant stuurt er nu nog een fotograaf naar Iran? Je stuurt een journalist gewoon naar Flickr!

Over de auteur

3 reacties

  1. Martijn Staal (TNO)

    Hallo Bas,

    Goed verslag!

    Bedoel je met ‘co-creatie buiten de organisatie om’ co-creatie die is opzet door anderen dan de community zelf? Je hebt gelijk dat deze vorm ontbrak in de presentatie. Dit is zeker een belangrijk onderdeel, en kan interessant zijn om naar je doelgroep te gaan ipv de doelgroep naar jezelf toe te laten komen. Het voorbeeld van Linkedin sloot hierop aan, maar voor organisaties die low-key met co-creatie beginnen kan juist deze ‘member initiated’ vorm van co-creatie interessant zijn.

    Beantwoorden
  2. Bas Bakker

    Hoi Martijn,

    Dat bedoel ik, al zien veel communities of alleen mensen het niet al co-creatie. Zo plaatst iedereen zijn foto’s op Flickr uit eigen belang, maar tevens kunnen ze door iedereen gebruikt worden voor een groter belang. Hetzelfde geldt voor berichten op Twitter, blogpost, en ga zo maar door.

    De gebruikers weten alleen niet dat ze mee helpen aan het groter belang. Totdat het verteld of inzichtelijk wordt. Ook worden de gebruikers onderdeel van een groep, en dit kan ook bewust of onbewust gaan.

    Wat heb je hier als organisatie aan? Je kunt je voordeel doen aan de kennis en informatie binnen zo’n groep, maar ook met het netwerk aan mensen.

    Bekijk ter inspiratie de TED presentatie van Clay Shirky eens.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.