Leestijd: ca. 6 minuten

KLMfan Twitter accountEen keer in de zoveel tijd kom je zo’n echt schoolvoorbeeld van het gebruik van Social media tegen. Enkele dagen terug was het weer zo ver. Na mijn reisje met KLM naar Istanbul, werd ik plots gevolgd door @klmfan op Twitter. Natuurlijk benieuwd of de werkelijke KLM achter deze account zat ging ik snel kijken en wat bleek, Twitter werd opvallend goed ingezet. Er werd volop geretweet op de account en de interactie met de volgers werd op een informele persoonlijke wijze ingestoken.

Even dacht ik dat het hier werkelijk ging om een bedrijf dat Social media en Twitter begrijpt! Toen werd ik door @timvl echter met mijn neus op de feiten gedrukt, @klmfan is een Twitteraccount die wordt beheerd door een fan van de KLM, niet door het bedrijf zelf.

Niettemin erg interessant en ik besloot dan ook de man achter de account (Tim van Waard) persoonlijk wat vragen te stellen over zijn account, die inmiddels ruim 3000 volgers heeft. Hieronder de uitkomsten.

Wanneer ben je begonnen met deze account?

Ik ben 10 februari 2009 begonnen met het account, in eerste instantie rustig begonnen, maar na enkele weken echt dagelijks gaan updaten. Ik had inmiddels ook een prive-account en ik heb ook een account gestart voor een dancemuziek site waar ik voor schrijf. Deze telt inmiddels meer dan 2200 followers.

Waarom deze account, wat is/was je doelstelling?

Ik ben met de account gestart om te twitteren over KLM. KLM is een van de belangrijkste Nederlandse bedrijven en aangezien er nog niet over KLM getwitterd werd leek het me leuk, bij wijze van sociaal experiment om te updaten over KLM. Twitter was voor mij toen een snel en nieuw medium en het was fascinerend om te zien hoe passagiers vluchten beleven. Ook keek ik naar andere airlines om te kijken hoe zij Twitter inzetten. Twee vliegtuigmaatschappijen die erg actief zijn op Twitter zijn @Jetblue en @SouthWestAir. Twee Amerikaanse maatschappijen die “dedicated” mensen hun Twitter-account laten beheren. Aangezien ik werkzaam ben bij een internetbedrijf en me interesseer voor online communicatie was het voor mij een ideale manier om praktijk-ervaring op te doen met Twitter. Buiten dat vind ik KLM een mooi bedrijf, dus ik heb me voorgenomen om over alle aspecten van KLM te twitteren.

Wat vind je tot zo ver van de interactie op en de vordering van de account?

Ik ben binnen 7 maanden gegroeid naar meer dan 3000 followers, dus dat is een aardig resultaat. In eerste instantie had ik een koppeling gemaakt tussen de RSS-feed van het officiële KLM-nieuws en mijn Twitter. Al het nieuws werd dus automatisch geplaatst op mijn account. Ik ben echter steeds diverser gaan twitteren, omdat het anders een RSS-feed-achtige toepassing zou worden, terwijl de kracht van Twitter juist ligt in interactie. Ik ging mensen volgen die Twitterden over KLM en raakte er mee in gesprek. Ik krijg veel positieve reacties over de manier waarop ik mijn Twitter-account inricht. Ik probeer wel te letten op de “kwaliteit” van mijn followers en de mensen die ik volg.

Heeft KLM al eens getracht contact met je op te nemen betreffende je account?

Ja ik heb met verschillende mensen binnen KLM contact gehad de afgelopen maanden. Inmiddels heb ik een contactpersoon bij KLM waar ik af en toe mailwisseling mee heb. KLM waardeert het dat ik als een soort van “ambassadeur” tweets schrijf over alles wat met KLM te maken heeft. Ik heb wel duidelijk moeten maken dat het een un-official Twitter-kanaal is. KLM heeft zelf nog geen corporate Twitter (er zijn wel enkele lokale Twitteraars, zoals KLM UK, KLM Belgie, KLM Portugal etc etc).

Zou KLM haar eigen Twitter kanaal niet veel actiever moeten gebruiken?

Ik denk dat het voor KLM zeker de moeite waard is om actief aan de slag te gaan met Twitter, mits de organisatie en het beheer goed is ingericht. De grote fout die veel organisaties nu maken is Twitter te gebruiken als linkdump. “We gooien er maar wat linkjes naar aanbiedingen op en dan klikken ze wel” lijkt het devies. Maar mits je de organisatie goed inricht en echt aan de slag gaat met je followers kun je echt klanten binden, ze attenderen op aanbiedingen en ze adviseren. Twitter is ook relatief goedkoop, je hebt alleen wat mensen nodig die het beheren. Ook met de Werelddealweken van afgelopen weken hadden ze wellicht een slag kunnen maken. Er zijn veel grappige manieren waarop je een bericht kan verspreiden, bijvoorbeeld: “Retweet dit bericht en win een KLM goodie pakket” KLM heeft dit jaar wel geexperimenteerd met twee officiele Twitterkanalen, namelijk @KLM_90_Years (over activiteiten rondom 90jarig bestaan van KLM dit jaar) en @KLMopen (over het golftoernooi). Beide kanalen worden zeer weinig geüpdate en er wordt met niet 1 follower gecommuniceerd.

Wat haal je er voor jezelf uit om deze account te beheren?

Ik vind de mogelijkheden van social media heel erg interessant. Ik schrijf al jarenlang voor een grote internationale dance site waarin community-building heel belangrijk is geweest. Twitter is weer een nieuw soort community en daarom wil ik er alles van weten, privé maar ook als professional. Het geeft me praktijk-ervaring en je leert veel van “klanten” en hoe mensen omgaan met een site. Ik heb zelf profijt gehad van de account aangezien ik naar Noord-Spanje op vakantie ging deze zomer. Een follower raadde mij een prachtig natuurgebied aan in Spanje, wat verder vrij onbekend is. Een ander heeft me nog geholpen met de reservering bij een hotel daar, aangezien dat niet zo soepel ging. Daarnaast heb ik Barcelona nog een biertje gedronken met een follower en wat tips gekregen over
restaurants e.d.

Kunnen we je ook persoonlijk nog ergens op Twitter of het web vinden?

Je kunt mijn prive account gaan volgen via www.twitter.com/timvanwaard. Voor de rest kun je @klmfan gaan volgen!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

één antwoord

  1. Thomas van Manen

    Leuk interview. Jammer dat KLM nog niet het goede voorbeeld van deze fan-account heeft gevolgd.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.