Leestijd: ca. 8 minuten

De voorbeelden van toepassing van social media in de business-to-business sector zijn traditioneel ondervertegenwoordigd. En als het dan ook nog om de agrarische sector gaat, die niet bekendstaat als een voorloper op dit gebied, is dat de moeite van het bestuderen en interviewen waard!

Dit artikel is een gastpost van Mitchel Schouw, salesmanager & monitoringspecialist bij Pondres Social Marketing.

Succesvol zijn met social media is waar veel bedrijven tegenwoordig naar op zoek zijn. Het social media onderzoek 2012 (#SMO_12) toonde aan dat maar liefst 65.6% van het Nederlandse bedrijfsleven (zowel klein, middelgroot als groot) social media inzet.

Ook zijn er uiteraard bedrijven die hebben aangegeven dat de inzet van social media niet voor hun is weggelegd. Geen behoefte, geen capaciteit, geen kennis en/of geen budget zijn verschillende argumenten die door de overige 34.4% zijn opgegeven.

Andere “vooroordelen” die ik tegenwoordig vaak hoor zijn:

  • “Wij zijn een B2B-bedrijf, social media is voor ons niet interessant”.
  • “In onze sector bestaat er geen social media!”.

Toen ik per toeval via een collega Sentinel tegen het lijf liep, een bedrijf dat succes met social media heeft behaald terwijl het én een B2B-organisatie is én in de agrarische sector opereert, wilde ik hier het fijne van weten. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb dan ook een afspraak gemaakt met eigenaar Ad Dekkers om zijn ervaringen met het succesvol inzetten van social media te bespreken.

Sentinel

Sentinel is een ISO-gecertificeerde kwekerij die zich toelegt op het kweken van de Scindapsus, een sterke en gezonde kamerplant.  Ad Dekkers is naast de eigenaar van Sentinel de persoon die actief is op het gebied van social media. Alhoewel dit een aantal jaren geleden nog niet zo vanzelfsprekend was.

En dan start je ineens met Twitter…

Alvorens Ad begon, was hij nog niet begaan met social media. Er leken dan ook weinig raakvlakken te zijn voor hem om te starten met het gebruik van social media. Toch is hij in april 2010 gestart met Twitter. Dit kwam vooral door zijn vrienden, kennissen en klantrelaties die wel (actief) aan het Twitteren waren. Hierdoor is Ad nieuwsgierig geraakt om een eigen Twitter account aan te maken, om vervolgens de wereld van Twitter tot zich te nemen.

Een zeer belangrijk moment dat hierna volgde was de ingebruikname van een iPhone. Dit was het moment waarop het twittergebruik in een stroomversnelling belandde en de beleving eromheen een positievere vorm aan begon te nemen. Op de iPhone maakt Ad gebruik van Hootsuite om de Twitter-streams te beheren. Tevens wordt op belangrijke momenten het potentieel bereik van tweets berekend door het aantal retweets en bijbehorende aantal followers te tellen.

Nog niets opvallends, toch?

Tot dusver is er nog niets schokkends of opvallends te constateren. Slechts een agrarisch B2B-bedrijf waarvan de eigenaar zo nu en dan Twittert, toch? Wanneer we echter gaan kijken naar wat deze social media inspanningen in een korte tijd hebben opgeleverd, wordt pas echt duidelijk wat voor waarde het heeft toegevoegd. Hieronder een opsomming van de belangrijkste punten:

  • Klantbereik / netwerk: Sentinel heeft door de inzet van social media een groter klantbereik gekregen. Daarnaast kunnen de klanten een stuk gerichter benaderd worden (normaliter bevind het bedrijf zich in een structuur waarbij er wordt gehandeld via een tussenpartij). De inzet van Twitter heeft er voor gezorgd dat er ‘over de tussenpartijen heen gestapt’ kan worden. Op deze manier kan Sentinel ook producten aanbieden die normaliter niet via de tussenleverancier aangeboden hebben worden (vanwege verschillende belangen). Op deze manier wordt Twitter gebruikt om middels een ‘pull- strategie’ klanten te informeren en triggeren en op deze manier ‘door de keten heen te trekken’.
  • Nieuwe leads/ verlaging handelsbarrières: nieuwe leads en een toename in de aantallen en verscheidenheid van de afzet zijn de belangrijkste punten voortvloeiend uit het grotere klantbereik. Door het netwerken middels social media is het netwerk van Sentinel in totale zin verruimd. Zo is hij in aanraking gekomen met belangrijke influencers in de agrarische sector, die tevens een belangrijke rol in het succes van de social media inzet hebben gespeeld.
  • Naamsbekendheid: door de inzet van social media is de bedrijfsnaam op verscheidene (anders dan alleen via social media kanalen) manieren in de publiciteit gekomen. Sowieso is door de aanwezigheid op Twitter Sentinels naamsbekendheid al direct vergroot.
  • Publiciteit
: door de inzet van social media heeft Sentinel op de volgende manieren van extra publiciteit genoten:
  • ‘het’ vakblad ‘de bloemisterij’ (wilde n.a.v. Sentinel’s berichtgevingen op Twitter graag een artikel hieraan toewijden). Later is er nog een groter artikel door hetzelfde blad verspreid waarin Sentinel en zijn producten positief zijn vernoemd.
  • Romeo Sommers is een bekende naam in de bloemen en planten wereld. Als influencer die onder  andere trends & styling managed bij Intratuin, kan hij een bedrijf als Sentinel gemakkelijk van meer bekendheid voorzien, vanuit de platforms waar hij actief op is (bijv. KoffieMAX). Via Twitter zijn Romeo en Ad van Sentinel met elkaar in aanraking gekomen. N.a.v. een filmpje gepost door Sentinel heeft Romeo gevraagd om een proef van de plant. Nadat deze was gedeeld is naast het uitspreken van Romeo’s tevredenheid over deze proef, onderstaande (bulletpoint) tot stand gekomen.
  • Omroep MAX. Via Romeo Sommers, die een zeer belangrijke influencer is in deze branche, is de plant van Sentinel aan geprijsd vanuit Omroep Max. Later is ook via Twitter rugsteun geboden aan de plant en Sentinel. Dit was dan ook een bijzonder moment voor Sentinel

Beheer

Je zult nu denken; dat is aardig wat publiciteit door de inzet van Twitter, maar hij zit er vast 24/7 achter!?!?
Nope! Het beheer van social media gebeurt vrijwel alleen in de avonden. Overdag kijkt Ad zo af en toe op zijn Iphone als hij gementioned wordt. In de avond ziet hij het Twitteren zelfs als een stukje ontspanning. Hij investeert hier dan ook al snel 1 tot 1.5 uur in op een reguliere avond.

Voor 2012 heeft Sentinel een marketingcommunicatie-persoon aangetrokken met affiniteit met en expertise in de zuidelijke landen. Deze persoon gaat naast het optuigen van Facebook, de internationale markt in kaart brengen en benaderen. Social media zal hier een belangrijke rol in gaan spelen.

De key

Natuurlijk heb ik ook op de man af gevraagd wat volgens Ad de sleutel is naar het succesvol ondernemen middels social media, en hier kon hij een zeer duidelijk tweeledig antwoord op geven:

  • Een top product, goed passende content, een sterke focus op de DMU en passie voor je vak en netwerken, zijn facetten die bijdragen aan succesvol ondernemen middels social media in het algemeen.
  • Specifiek gezien is voor Sentinel de belangrijkste driver de mogelijkheid tot het doorbreken van de traditionele ketenstructuur, waardoor je direct bij de eindpartij/beslisser rond de tafel komt te zitten.

Dit alles heeft voor meer transparantie gezorgd in een sector waar traditionele kanalen vastgeroest zijn.

B2B, agrarisch en social media……het kan!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

5 reacties

  1. Marco Hendrikse

    Mooie case! Doet me een beetje denken aan Gary Vaynerchuk die (ook) vanuit passie voor zijn product (wijn) begon met sociale media en al snel merkte dat dat echt verschil maakte (en zoals in menig social media-presentatie staat, zijn familiebedrijf van 4 naar 40 miljoen omzet liet groeien).

    Beantwoorden
  2. Ester van Aalst

    Ik geloof heel erg in de kracht van Social Media en de agrarische branche. Ik werk zelf als een soort doorgeefluik tussen boeren en telers van ons eten van het NL platteland. Ik volg nu 646 boeren, van zeekraal tot aardbeien. Zi vertellen alles over waar ze mee bezig zijn en dit vertel ik door of tel vragen. Inmiddels ben ik een spin in het web tussen burgers en boeren. Media weet me ook steeds beter te vinden. Door de successen op twitter heb ik 1 april 2011 besloten mijn baan op te zeggen om mijn plannen uit te werken. Alles heeft te maken met het slaan van een brug tussen stad en platteland. In 2012 ga ik buiten twitter live. Aftrap is 29 februari. Voor meer info zie de site van @Boerenfluitjes

    Beantwoorden
  3. Karine Hermans - AgriDirect

    Dit soort cases kom je steeds meer tegen in de agrarische sector. Volledig in de lijn van onze onderzoeken naar het gebruik van Social Media door agrariërs die wij in 2010 en 2011 uitvoerden. Hieruit kwam o.a. naar voren dat het percentage land- en tuinbouwers actief op Social Media in een jaar is gestegen van 40 naar 48% en dat het gebruik van Facebook en Twitter door deze groep flink toeneemt. Voor meer info over deze onderzoeken: http://www.agridirect.nl of @AgriDirect

    Beantwoorden
  4. Mischa Coster

    Helaas zegt het mij nog niet zo veel. KPI’s ontbreken en de ROI wordt in termen zoals groter bereik, nieuw, toename, pullstrategie, verruimd, verscheidene manieren, groter artikel en rugsteun omschreven. Allemaal subjectieve maatstaven die helaas niet gemeten of op zijn minst concreet omschreven zijn.

    Wellicht dat de auteur hier nog iets meer over kan vertellen? Het is namelijk wel interessant om te zien hoe SMM binnen B2B voor meetbare resultaten kan zorgen!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.