Leestijd: ca. 4 minuten

De ontwikkelingen binnen Social Media Advertising gaan razendsnel. Steeds meer bedrijven zetten Facebook Ads in om producten en diensten onder de aandacht te brengen. Er zijn continu ontwikkelingen die ervoor zorgen dat adverteren ook steeds ‘socialer’ wordt. Zoals de mogelijkheid om Facebook advertenties te maken in de vorm van ‘gesponsorde verslagen‘.

Social Advertising

Het promoten van de eigen Facebook pagina was tot voor kort  beperkt. Het was alleen mogelijk om Facebook Ads in te zetten om fans aan de eigen pagina te binden. De mogelijkheden zijn inmiddels sterk uitgebreid. Het is nu namelijk mogelijk om advertenties te koppelen aan de eigen content. Daardoor kan content verspreid worden onder een grotere doelgroep. Dit wordt in Facebook ‘gesponsorde verslagen’ genoemd.  Volg de volgende procedure om een ”gesponsord verslag” aan te maken binnen Facebook Ads:

Maak een nieuwe Facebook Advertentie en vink  je eigen Facebook pagina als bestemming aan

Kies als type voor ‘Gesponsorde verslagen’

Kies nu of je de laatste update van de pagina in de advertentie wilt laten tonen (‘Verslag van bericht op pagina’) of kies voor een ‘Vind ik leuk’ verslag. Als vrienden van een bezoeker bijvoorbeeld een pagina leuk vinden, ziet de bezoeker het verslag hierover niet alleen in het nieuwsoverzicht van die vriend, maar ook in de rechterkolom van Facebook. Als adverteerder kunt u ook interacties met toepassingen (applicaties) op uw pagina en check-ins bij uw bedrijf (Facebook Places) in de gesponsorde verslagen opnemen. De paginaberichten kunnen alleen door uw huidige fans worden gezien, de overige verslagen alleen door vrienden van uw fans. Aan gesponsorde verslagen zijn dezelfde kosten verbonden als aan normale Facebook advertenties. Betalen kan dus per klik (CPC) of per 1.000 vertoningen (CPM).

Sinds kort is het ook mogelijk om te adverteren op de evenementen van de bedrijfspagina. Dit is uitermate geschikt om een evenement bij een specifieke doelgroep onder de aandacht te brengen. Dit biedt mogelijkheden om een virale marketingcampagne op Facebook te initiëren.

Maak een nieuwe advertentie aan en kies bij ‘Bestemming’ voor een reeds aangemaakt evenement.

Kies vervolgens aan wie de advertentie getoond mag worden; aan iedereen, alleen aan bezoekers die al bij het evenement aanwezig zijn (voor cross-selling mogelijkheden) of juist aan de vrienden van degenen die reeds bij het evenement aanwezig zijn.

Tip: Update je Facebook pagina regelmatig, zodat gesponsorde verslagen en evenementen gepromoot kunnen worden in de rechterkolom van Facebook. Daardoor zal je steeds meer halen uit je Facebook inspanningen.

Ga dus voor ‘Social Advertising’

Vrienden van de huidige fans kunnen uw gesponsorde verslagen zien aan de rechterkant van hun nieuwsoverzicht. Indien zij dit gesponsorde verslag ”liken”, kunnen vrienden van hen ook getarget worden door een ”gesponsored verslag”. Op dit moment heeft een gemiddelde Facebook gebruiker in Nederland 93 vrienden. Hierdoor kan snel een viraal effect optreden. Deze mond-tot-mond promotie kan ervoor zorgen dat een groot aantal mensen in aanraking komt met uw Facebook pagina en pagina updates.

Dit artikel is eerder verschenen op de PauwR Blog

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.