Leestijd: ca. 3 minuten

Online netwerken wordt voor ondernemers, carrièremakers en sales/account medewerkers steeds belangrijker in het dagelijkse takenpakket. Legio aan platformen zijn reeds beschikbaar voor het online op doen van zakelijke contacten, zoals bijvoorbeeld Linkedin, Xing, het nieuwere Flametree en microblogs zoals Twitter. Zelfs ‘prive’ netwerken als Hyves worden steeds vaker ook zakelijk gebruikt.

Bij het online netwerken hoort tegenwoordig ook de langdurige discussie of gekozen dient te worden voor veel, maar oppervlakkige connecties, of weinig, maar diepere connecties. Anders gezegd; dient men te kiezen voor kwaliteit of kwantiteit op het gebied van online netwerken?

Ik ben zelf gestart met de overtuiging dat minder maar diepere connecties (kwaliteit) beter en effectiever zijn, maar begin toch steeds vaker ook wel voordelen te ontdekken die voor het kiezen van kwantiteit spreken. Hieronder een aantal mogelijke voordelen en nadelen:

Voor-/nadelen kwaliteit:

Plus: efficiëntere contacten met meer conversie
Plus:beter voor je imago in de markt
Plus: eenvoudiger te managen
Plus: zekerheid van wederzijdse interesse
Min: minder breed bereik in geval van publicaties enz.
Min: minder sprake van een naamsbekendheid onder 2e t/m 6e graads contacten
Min: weinig contacten kan een negatief effect hebben op de indruk die mensen van je hebben.

Voor-/nadelen kwantiteit

Plus: groter bereik in geval van publicaties enz.
Plus: sterkere naamsbekendheid onder 2e t/m 6e graads contacten
Plus: het hebben van veel contacten kan indruk maken op anderen
Plus: jou groot aantal contacten kunnen van waarde zijn voor andere mensen uit je netwerk
Min: slecht(er) voor je imago in de markt
Min: weinig conversie (efficiëntie)
Min: lastiger te managen

Er zijn dus voor beide keuzemogelijkheden argumenten te benoemen. Ik neig dan ook steeds meer te kiezen voor een gulden middenweg. Zelf neem ik niet zomaar uitnodigingen aan van mensen die ik niet ken, of die geen persoonlijke uitnodiging sturen (denk aan linkedin) Ik reply deze mensen altijd met een wedervraag: ‘waarom neem je contact met mij op’. Indien ik de persoon nog niet ken, maar wel geïnteresseerd ben wegens diens professie of oprechte reacties, dan zal ik hem toch accepteren. Een soort van combinatie tussen kwaliteit en kwantiteit dus. Natuurlijk hangt het ook voor een groot deel samen met je beroep/doelstelling. Een recruiter heeft wellicht eerder baat bij kwantiteit dan iemand anders.

Je kunt in een reactie laten weten op Molblog voor welke optie je normaliter kiest, en wat daarvoor je beweegredenen zijn. Ik hoop dat ik jullie dan eind augustus (doormiddel een groot aantal reacties) kan verblijden met een artikel op Molblog waarin de uitslagen en voornaamste argumenten worden samengevat.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

één antwoord

  1. John Geerts

    Volgens mij hoef je kwantiteit-kwaliteitsplitsing niet te maken. Op elk netwerk heb je contacten met wie je een diepere band hebt, omdat je elkaar aanspreekt. (=kwaliteit) Dat daar ook “lossere” contacten tussen zitten is logisch, en zorgt voor de massa van je netwerk (kwantiteit). Daar zitten dus ook de “lurkers” tussen 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.