Leestijd: ca. 3 minuten

muggen zijn kut HyveVoor veel organisaties blijft het zoeken naar het verdienmodel achter Hyvesinspanningen, dus het leek me hoog tijd een enthousiasmerend voorbeeld toe te lichten van een bedrijf dat via Hyves is ontstaan, en nu zelf geld aan het verdienen is aan deze community. Deze case heeft alles in zich: emailmarketing, communitymanagement, crowdsourcing en omzet.

De Muggen zijn Kut Hyve

Hyve Muggen zijn KutLaten we beginnen bij het begin. In juni 2005 werden enkele Hyvers compleet gek van de aanstormende stroom vakantiegangers die Nederland onveilig maken in de zomer, ook wel bekend als Muggen. Ze kwamen op het idee een Hyve op te richten om hun frustraties en ervaringen te delen. Dit werd de ‘Muggen zijn Kut ’ Hyve, die al snel enorm begon te groeien. Medio 2009 kent de Hyve reeds ruim 195.000 leden, waarvan ondergetekende er een is.

Opening winkel

winkelDe enorme groei en potentiële marketingkracht van deze Hyve bleef bij de oprichters/beheerders natuurlijk niet ongezien. Ze kwamen dan ook op het idee een winkeltje op te zetten voor het verkopen van ‘Muggen T-shirts’. In zekere zin is dit een omgekeerde manier van marketing, die wellicht vele malen effectiever is dan de traditionele methode. Het ligt namelijk meer voor de hand eerst een winkeltje te beginnen, om vervolgens middels het inzetten van bijvoorbeeld Hyves een community te vormen rondom je product. De Muggen zijn Kut winkel heeft precies andersom gewerkt.

Marketing, alle facetten

Zonder het wellicht te beseffen zetten de beheerders van de Muggen zijn Kut Hyve een indrukwekkend lijstje aan online marketing tools in ter promotie van hun community/winkeltje. Ten eerste maken ze actief gebruik van de mogelijkheid tot het versturen van groepsmessages, een zeer mooie optie binnen Hyves. Regelmatig, doch niet strorend vaak, krijg ik een berichtje van ze in mijn mailbox met vaak leuke teksten en verhalen. Daarnaast beheren ze hun community actief, hetgeen er voor zorgt dat de groep nog steeds blijft groeien. Ook beheersen ze het verschijnsel crowdsourcing tot in de puntjes, aangezien ze het logo hebben laten ontwerpen door de leden, en aangezien ze ook ontwerpers shirtjes laten designen voor in de winkel.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

7 reacties

  1. Stan Lenssen

    Eigenlijk volgt “Muggen zijn kut” de logische weg. Niet eerst een winkeltje beginnen en dan kijken of er behoefte aan je spullen is. Nee, eerst erachter komen dat er behoefte aan bepaalde zaken is en die dan vervolgens gaan verkopen.
    Goed gezien en op oorspronkelijke wijze aangepakt.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Ik ben het geheel met je eens Stan, ondanks dat dit een weg is die niet vaak bewandeld wordt en misschien niet zo logisch is vanuit traditioneel marketingoogpunt is het de meest natuurlijke vorm die het meeste resultaat kan hebben denk ik. Eerst een community vormen op basis van gemeenschappelijke value, dan pas schakelen naar een verdienmodel. Dank voor je mening 🙂

    Beantwoorden
  3. Martijn Dood

    Mooi werk Sjef! Muggen-zijn-kut verdient inderdaad wel eens wat aandacht van marketeers, want het klopt zoals je het beschrijft: Ze zijn per ongeluk groot geworden en kunnen daar een verdienmodel aan hangen. Of ze het doorhebben of niet: ze zijn daarmee een interessante case geworden voor iedereen die probeert te begrijpen hoe social marketing werkt.

    Beantwoorden
  4. Gyurka Jansen

    Nouja, dat is toch wel een beetje het geijkte model op internet wanneer je site wat groter wordt? Bel je zo’n shirtboer en dan kun je mokken, shirts, stickers en weetikveel uitbrengen. Wij hadden zelfs geborduurde zadeldekens bij een site.. lol.

    Deze hyve doet het alleen wat groter, dat is waar. (Ik geloof dat ik ook lid ben, kijk daar eigenlijk meestal niet meer naar.)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.