Leestijd: ca. 1 minuten

‘What are you buying?’. Startup Blippy maakt het mogelijk om al je aankopen te delen met vrienden. Koppel Blippy aan Amazon en iTunes en deel je aankopen direct op Twitter.

Blippy werkt door de koppeling met e-commerce shops en sociale netwerken. Het is ook mogelijk om een creditcard of betaalrekening te koppelen. Als de koppeling plaats heeft gevonden houdt Blippy automatisch alle aankopen bij en deelt deze met je vrienden. Om privacy-redenen is het mogelijk om bepaalde aankopen niet te delen.

Qua look & feel lijkt Blippy veel op Twitter. Op het Econsultancy-blog wordt het nut van het op de hoogte zijn van aankopen van anderen betwijfeld. Toch zijn dit de goede stappen in de richting van social commerce en zijn er al andere bedrijven heel goed in het geld-aspect van online aankopen en geldmanagement. Denk aan Mint.com in Amerika en het eigen Yunoo in Nederland.

Volg mijn eigen aankopen via Blippy.

Over de auteur

Tijmen is werkzaam als online shop manager bij KPN, waar hij zich onder andere bezighoudt met conversien optimalisatie, usability, webanalytics en SEO/SEA.

9 reacties

  1. Tijmen de Gelder

    Ik vind het een mooie innovatie. Zeker voor websites met een hoge burnrate (bol.com of wehkamp.nl) kan het heel interessant zijn. Als ik zie wat iemand anders koopt kan mij dat inspireren en bewegen om eenzelfde aankoop te doen of op zijn minst oriënteren.

    Waarom zou de Consumentenbond zich zorgen moeten maken?

    Beantwoorden
  2. Thijs Kaasschieter

    Nou stel je voor dat het veel gebruikt gaat worden. Dan weet Blippy ontzettend veel over de prijzen van producten en waar producten voor de laagste prijs te vinden zijn. Dit is, naast natuurlijk de reviews, ook een USP van de Consumentenbond. Die hebben nu een aantal mensen die de winkels doorgaat om prijzen te noteren, dus vandaar de vraag of ze zich al zorgen zouden moeten maken.

    Beantwoorden
  3. Tijmen de Gelder

    Volgens mij kun je al goed uit de voeten met sites als kieskeurig.nl en vergelijk.nl. Wist niet dat de Consumentenbond dit ook deed. In feite deel je ook alleen online aankopen.

    Beantwoorden
  4. Thijs Kaasschieter

    Yunoo weet bepaalde dingen inderdaad ook, daarom kunnen ze ook aanbevelingen doen voor goedkopere abonnementen e.d. Alleen Yunoo heeft een wat andere insteek, namelijk inzicht in je financiële administratie, dus niet in de producten die je hebt gekocht. Ze weten wel dat je bij een winkel wat hebt gekocht, maar niet welke producten.

    Beantwoorden
  5. Tijmen de Gelder

    Toch lijkt het me niet dat Blippy een prijsvergelijkers-functie heeft. Na wat zoeken online kwam ik de volgende uitspraak tegen:

    “Blippy will have stores of data about people’s buying habits, broken down according to lots and lots of variables: location, sex, age, etc. In other words, a consumer-generated shopping survey that companies will prefer to purchase because it will be more comprehensive and cheaper than doing their own research.”

    Ze kunnen op termijn inzicht bieden in het koopgedrag van groepen op basis van locatie, geslacht, leeftijd, etc. Lijkt mij ook waardevolle informatie. Uiteraard valt of staat de dienst met het aantal platformen wat aansluit.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.