Leestijd: ca. 3 minuten

Viral marketing wordt niet alledaags besproken. Het maken van een leuk en bijzonder filmpje, met het doel dat deze doorgestuurd wordt en zich ‘mond-tot-mond’ verder verspreidt lijkt niet zo moeilijk. Toch zijn er weinig virals die echt slagen. De vraag blijft dus, doen of niet? Wellicht komt er een antwoord uit onze hoofdstad…

Allereerst moet er meer duidelijkheid komen over het begrip ‘virals’. De ene marketeer vindt virals alleen filmpjes, terwijl anderen zo ver gaan dat elk communicatiemoment met de klant viral marketing is. Elke vorm van communicatie als viral marketing beschouwen gaat mij wat ver, ik zie viral marketing meer als een uitbreiding van de standaardvormen van communicatie. Denk bijvoorbeeld aan een billboard, weinigen zullen een gewoon billboard langs de A20 een viral noemen. Wanneer IKEA er echter echte banken en stoelen op vast schroeft om te laten zien hoe weerbestendig ze zijn, gaat het begrip van viral al meer op. Daarbij wordt wel opgemerkt dat filmpjes de meest bekende en meest gebruikte vorm van viral marketing blijft.

Viral marketing heeft een groot voordeel: als het aanslaat heb je een hoop publiciteit. Neem een voorbeeld aan het SP filmpje wat een paar jaar geleden ingezet werd bij de verkiezingen. Nadat het filmpje in De Wereld Draait Door is geweest, was het een megahit op internet. Het risico dat een viral niet aanslaat is daarentegen aanzienlijk. Geschat wordt dat 60% tot 85% van de virals niet verder komen dan een paar emailadressen.

Bestaat er een oplossing voor dit probleem? Investeren vs. kans van slagen. Veel marketeers gaan dan toch voor een vertrouwde advertentie in de krant of een nieuwe commercial op de radio. Een jonge community afkomstig uit Amsterdam is wellicht een oplossing voor veel bedrijven. Brandfighters is een community waar creatieve mensen virals kunnen ontwerpen en tonen. Bedrijven schrijven hier een opdracht voor uit en de tien beste virals verdienen zelfs prijzengeld. De top vijf wordt vervolgens verspreid door Brandfighters zelf, die afspraken heeft met de ‘top 20’ blogsites van het land.
Een van de eerste bedrijven wat een opdracht heeft uitgezet op Brandfighters is bierbrouwer Heineken. Heineken is opzoek naar een vervolg op de walk-in fridge en walking fridge. Inmiddels zijn de eerste virals rondom deze campagne op de site te bewonderen.

Ik wil niet afsluiten zonder een succesvolle viral te tonen. Uiteraard zijn er vele voorbeelden van virals die geslaagd zijn. Zo noemde ik de viral van de SP, maar in zekere zin is ook Esmee Denters bekend geworden door haar YouTube-virals. Een mooie vind ik de viral van Volkswagen, waarin ze uithalen naar het MTV programma ‘Pimp my ride’. Volkswagen presenteert: ‘Un-pimp my ride’.

Over de auteur

Stefan Verhoeve is masterstudent Marketing Management op de UvT, en eigenaar van Driemarketing, zijn eigen grafische marketingbureau.

3 reacties

  1. Erik

    Je doet het voorkomen alsof je een viral kan bestellen. En alhoewel virals nogal eens van reclame bureas komen is het niet zo dat een filmpje of uiting van een bureau op commando viral gaat.

    Het is volgens mij juist de commerciele boodschap of de call to action die snel kan zorgen dat mensen minder meewerken aan het doorsturen van de mail. Maar hoe minder call to action/commerciele boodschap hoe lager de conversie waarschijnlijk gaat zijn.

    De viral als communicatiestrategie lijkt me dan ook heel lastig in te zetten. Een mooi filmpje maken en dat op 20 top blogs zetten is natuurlijk niet echt viral. pas als iedereen het rond gaat mailen en er over gaat praten gaat het viral.

    De walk in fridge past hier denk ik wel in en bevat volgens mij vooral moeilijk meetbare merkversterking.

    Een ander filmpje dat recent viral ging laat heel mooi zien hoe “viral” in real life eruit ziet.
    http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2009/06/guy-3.html

    Beantwoorden
  2. Danny Verhoeven

    Je kan bijvoorbeeld een video ook stimuleren om door te sturen. Dan heb je eerder kans dat het viraal wordt verspreid.

    Veel mensen vragen namelijk meestal af “Whats in for me?” als ze iets moeten doorsturen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.