Leestijd: ca. 4 minuten

standing-out-of-the-crowdInspiratie… iedereen zit er weleens om verlegen. Reclamemakers, marketeers en bloggers moeten het vooral hebben van hun creativiteit. En creativiteit en inspiratie zijn nauw met elkaar verweven. Wanneer ik bepaalde reclamecampagnes zie, ben ik verwonderd. Soms verwonderd hoe iemand zo geniaal creatief kan zijn en vaak verwonder hoe iemand schijnbaar zo incompetent kan zijn. Sommige reclames begrijp ik niet.  Airwick Symphonia is zo’n reclame. Je weet wel met die pinguïn die piano speelt. Waarom een pinguïn vraag ik me dan af? Een pinguïn brengt ¾ van zijn leven in water door en de overige tijd is hij onderweg naar paringsgebied. Een pinguïn is in feite dus nooit thuis.

Een kwestie van smaak
Maar serieus waarom zo’n kinderachtige benadering? Wanneer kinderen een bepaalde rol zouden hebben bij het aankoopproces van een luchtverfrisser kan ik me deze benadering nog voorstellen. Maar ik denk niet dat een kind het koud of warm krijgt van Airwick. Sterker nog die luchtverfrissers schijnen helemaal niet zo goed te zijn voor zwangere vrouwen en kleine kinderen. Neem dan de viral van Heineken met hun “walking fridge”. Geniaal gewoon. Maar natuurlijk blijven reclamecampagnes een kwestie van smaak.

Het “even Apeldoorn bellen” effect
Toch heb ik het gevoel dat de bedenkers van de Airwick reclame van die types zijn die grappen vertellen waar ze zelf zo hard om moeten lachen dat ze nog niet eens horen of zien dat de rest niet meelacht en ze een beetje meewarrig aankijkt.  De bedenkers van geniale reclames veroorzaken weer het tegenovergestelde effect. Iedereen is zo hard aan het lachen dat het de feitelijke boodschap overstemt.

Het “even Apeldoorn bellen” effect. Geweldige goede reclames maar welke maatschappij zit er eigenlijk achter?  Overigens na het drama in Apeldoorn is men serieus aan het overwegen om deze bekende pay-off  te wijzigen aangezien het nu wel een hele dubbel gevoel oproept.  

Out of the box
Zelf surf ik regelmatig naar Ads of the World waar (what’s in a name) verschillende reclamecampagnes te bekijken zijn. Het valt me op dat bij veel van de campagnes ik echt drie keer moet kijken voordat ik ook maar enigszins door heb waar het over gaat.

Maar goede campagnes leveren wel inspiratie op. En inspiratie is zo belangrijk wanneer je actief bent op marketing en social media gebied. Inspiratie om out of the box te denken en jezelf en je organisatie uitstekend te profileren.  Inspiratieloos tweets plaatsen of een inspiratieloos LinkedIn profiel, inspiratieloos bloggen of een inspiratieloze website. Het resulteert allemaal maar in een ding: saaie content die niemand aanspreekt en inspireert. 

Durf  boven het maaiveld uit te steken
Want alleen de mensen die durven en creatief zijn steken boven het maaiveld uit.  En laten we niet vergeten dat inspiratie aanstekelijk werkt. Een geïnspireerd mens is een blij mens. Geweldig natuurlijk als jij en je onderneming met creativiteit mensen weet te inspireren.  Dat maakt nou net het verschil tot een succesvolle (online) branding.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.