Leestijd: ca. 5 minuten

“appalling,” “horrendously ill-judged,” “insulting,” “misogynistic,” het waren vast niet de woorden waarop de EU commissie hoopte toen ze besloot een video te maken om meer vrouwen over te halen Betawetenschappen te gaan studeren. Maar gisteren wist de EU ongeveer elke vrouwelijke wetenschapper tegen zich in het harnas te jagen met deze video.

Heel wetenschappelijk Twitter (maar niet alleen de wetenschap) explodeerde toen gisterochtend de teaser Science: It’s a girl thing! gelanceerd werd als onderdeel van een grote campagne van de EU om meer meiden te laten kiezen voor Betawetenschappen. De video werd door vrouwelijke wetenschappers als beledigend, denigrerend, stereotyperend bevonden.

In de video lopen drie meisjes in korte rokjes en met hoge hakken door een labaratorium en houden zich bezig met lippenstift, poedertjes en mode. Zij zijn meer bezig met de manier waarop ze eruit zien dan de wetenschap en de video zit ook nog eens vol met fouten (oa de wiskunde klopt voor geen kanten). Logisch dat de vrouwelijke wetenschappers kwaad zijn!

No heels!

De Europese vrouwelijke wetenschappers geven en masse aan dat de video niet alleen een verkeerd beeld geeft van de werkelijkheid, maar dat zij eerder niet dan wel de wetenschap in waren gegaan door een dergelijke video. Toch best naar als de vrouwelijke wetenschappers, waarvan je er meer wilt krijgen, zich allemaal pontificaal tegen je campagne keren!

Tegengeluid

Tijdens het opbouwen van de Twitterstorm ontstaat er al snel een tegengeluid… Niet van mensen die de campagne goed vinden, maar van vrouwelijke wetenschappers die elkaar via hashtag #sciencegirlthing gevonden hebben en nu een een beter beeld proberen te geven van wat het is om een vrouw te zijn in de Betawetenschap . De hashtag #realwomeninscience is daarbij leidend, maar ook eerder ontplooide initiatieven komen naar boven drijven zoals This is what a scientist looks like, waarbij vrouwelijke wetenschappers gefotografeerd worden.

Is het alleen de video of de gehele campagne?

Naar mate de dag vorderde werd de storm van protest tegen de video erger en erger. Eerst probeerde de EU nog te reageren met “Lots of comments on ‪#sciencegirlthing‬ vid. 45 seconds of fun for launch to grab attention. Not central to main campaign.”, maar uiteindelijk zagen zij in dat deze storm niet zou gaan liggen en werd de video offline gehaald.

De rest van de campagne van de EU draait om het laten zien wat vrouwen allemaal kunnen en willen binnen de Betawetenschappen, waar hun kracht ligt en dat deze beroepen niet alleen voor mannen zijn. Hiervoor hebben zij bijvoorbeeld een aantal interviews met vrouwelijke wetenschappers op YouTube en een Facebookpagina met informatie en foto’s. Ook is er een officiele campagne website:

Science: It's a GirlThing Campagnesite

Vraag is of de gehele campagne een flop is of dat het alleen de video is. Sommigen vinden de interviews een stuk beter van opzet aangezien de vrouwen gewoon kunnen vertellen wat zij doen en waarom zij voor de wetenschap hebben gekozen. Anderen vinden dat de hele campagne verkeerd is opgezet en vol staat van de stereotypen. De site lijkt erg gericht op ‘meisje-meisjes’ waar een groot deel van de toekomstige wetenschappers eerder een ’tomboy’ zal zijn.

Duidelijk is wel dat de EU moeite heeft om deze storm in de hand te houden. Op Facebook zijn de meeste negatieve comments verwijderd en gaat men door alsof er niets aan de hand is, op YouTube mag dan wel de officiele video verwijderd zijn maar hij duikt overal op en op Twitter is de hashtag #sciencegirlthing nog steeds een hit. Het Twitteraccount @EU_Commission heeft wel de hashtag #realwomeninscience aangegrepen om een lijst te maken van allerlei vrouwelijke wetenschappers en probeert de boel iets te sussen met tweets als “OK scientists, we’ve heard you and we want to keep hearing you: Help us build a list of #realwomeninscience” maar of dat genoeg zal zijn….

 

Ik ben heel benieuwd: Wat vind jij van deze campagne? Vind jij hem goed of had je hem anders aangepakt? En hoe zou jij deze storm nu tot bedaren krijgen? Laat het weten in de comments!

(Ps. wil je veel blogs van wetenschappers en journalisten hierover lezen, kijk dan op het blog van Roy Meijer)

Over de auteur

Natalie werkt als Projectleider Sociale Media bij de Fac Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht. Naast haar werk houdt zij van koken, creatief zijn en fantasy lezen.

3 reacties

  1. Karin

    Maar misschien dat door zo’n enorm foute campagne, dan eindelijk wel de beweging op gang komt die er misschien al had moeten zijn: vrouwen in de wetenschap, die andere vrouwen laten weten hoe het is.
    Dus EU stop maar met je campagne en zorg voor/promoot meer vrouwen aan de top. Ga eens echt in gesprek met vrouwen en leer te luisteren.

    Beantwoorden
  2. Natalie Vijlbrief

    @Elsbeth: Ja, ik denk dat ik ook eerder niet dan wel beta was gaan studeren als deze video 12 jaar geleden te zien was geweest…
    @Karin: Rare is dat er een groep vrouwelijke wetenschappers om raad is gevraagd en er wordt gezegd dat de adviezen van deze groep vervolgens compleet in de wind is geslagen…

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.