Leestijd: ca. 3 minuten

social-networks Marketing via internet gaat bij steeds meer bedrijven leven. Ook bij het bedrijf waar ik momenteel mijn master thesis schrijf, Gaastra. Het modebedrijf heeft mij gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor marketing met digitale media. In de twee maanden dat ik nu over de vloer kom, is er met de hulp van de marketingafdeling al veel online marketing opgezet. Daarbij kwam ik dingen tegen die algemeen van aard zijn en voor vele bedrijven van toepassing zullen zijn, zeker in de beginfase van online marketing.

Don’t start all over again
Sociale netwerken zijn iets waar veel over gesproken wordt en een onderdeel dat niet gemist kan worden in de online marketing. Hyves is een uitstekend voorbeeld van een sociaal netwerk, het bereik in Nederland is groot en de drempel om mee te hyven is niet hoog. Uiteraard moet je als bedrijf aanwezig zijn op zo’n netwerk. Gaastra was dat nog niet. Er werd in de organisatie gedacht aan het opstarten van een nieuwe groep, maar met een simpele zoekopdracht kwam je op een Hyve met ruim 3.000 leden. Als nieuwe Hyve heb je niet zo snel zo’n aantal leden. Gaastra heeft contact gezocht met de beheerder, die een trouwe Gaastra fan bleek en was daarom een Hyve gestart. De beheerder was bereid de Hyve over te dragen en zo had Gaastra in een klap een prachtige start op Hyves. Kortom, start niet zelf als er al iets bestaat. Met een overname gaat het een stuk sneller.

Pull, maar met mate
Twitter is voor vele marketeers een twijfelgeval. Iedereen heeft er wel van gehoord, maar ‘ik ga er niet opzetten dat ik de hond uitlaat’ is een veel gehoorde reactie. Twitter is er echter ook voor andere doeleinden. Voor mij persoonlijk is het bijvoorbeeld een uitkomst tijdens het schrijven van een scriptie. Veel twitteraars zijn bereid te helpen en voorzien je van de nodige informatie.
Voor bedrijven is Twitter een goede kans om je te presenteren en het biedt veel interactie met consumenten. Consumenten kunnen reageren op berichten en kunnen direct vragen stellen of suggesties geven via de site. Voor Gaastra was dit een reden om te starten met een Twitter account.
Hier bestond geen Gaastra account, dus moest er gestart worden met een nieuw account. Om meer followers te krijgen werd er een wedstrijd uitgeschreven. Een simpele Gaastra Cap zorgde voor de eerste 100 followers. Zulke ‘pull-followers’ acties zijn leuk om snel bekendheid te krijgen en veel followers te genereren. Iets waar rekening mee gehouden moet worden is dat niet de helft van alle tweets over die actie gaan, pull is leuk, maar doe het met mate!

Volgens de planning rond ik mijn master thesis in januari af, dus tegen die tijd heb ik ongetwijfeld meer tips and tricks. Ik ben benieuwd hoe jullie over online marketing in kinderschoenen denken!

Over de auteur

Stefan Verhoeve is masterstudent Marketing Management op de UvT, en eigenaar van Driemarketing, zijn eigen grafische marketingbureau.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.