Leestijd: ca. 3 minuten

In het programmaboekje van het Transmedia event TheStoryToSell dat afgelopen donderdag in Amsterdam was, stond een inleidend artikel van mijn hand, waarin ik ontwikkelingen binnen de media beschrijf. Voor diegene die er niet waren nu ook op Bijgespijkerd het artikel.

‘Online branding en Transmedia’

Het medialandschap staat op de grens van grote veranderingen, aangezien we te maken krijgen met een nieuwe generatie internetgebruikers. We hebben reeds (en krijgen ook steeds meer) te maken met een doelgroep van ‘digital natives’, ook wel Generation C genoemd, die niet meer gewend zijn aan een wereld zonder internet. Internet is er altijd geweest en neemt voor deze groep reeds 67% van de mediatijd in beslag. Televisie en radio delven dus steeds vaker het onderspit.

Transmedia storytelling wordt vaak gedefinieerd als het plannen van een verhaallijn die door verschillende media verloopt. Vandaar natuurlijk ook de bewoording ‘Storytelling’. De verhaallijn van een merk is enorm belangrijk in het vormen van een merkimago en zodoende een van de basisvariabelen in het merkenmanagement. Het zorgt dat de consument werkelijk een beleving en associatieset kan ontwikkelen. In die verhaallijn wil de onderneming de klant natuurlijk meenemen om zodoende een positieve associatie op te wekken. In het huidige medialandschap, waar de consument zelf voor content kan zorgen, wordt het echter ook steeds belangrijker de consument te betrekken bij de vorming van je verhaallijn. Maar hoe moet dit nu in een tijd dat de media aandacht steeds meer van TV naar internet verschuift? ‘Social’ is hierop het antwoord!

Voorheen waren de grote media TV en radio, maar nu kiezen uitgevers van media hun eigen platform en kan het publiek middels User Generated Content meewerken aan de verhaallijn. Dit vereist een aantal vernieuwende denkwijze voor marketeers. De controle over de verhaallijn moet wat meer uit handen gegeven worden, en er is een grote kans dat het verhaal een andere richting op gaat dan je in gedachte had. Veel marketeers zijn hier ten onrechte bang voor. Wat vaak niet beseft wordt is dat ze voor het eerst echt een opbouwende dialoog aan gaan met het publiek.

Goede voorbeelden van Transmedia storytelling zijn nog op enkele handen te tellen. Denk bijvoorbeeld aan Blairwich project, waar al een verhaallijn werd ingezet in diverse media ver voor de release van de film. In dit geval was er echter nog geen sprake van user generated content, dat door Social media dus steeds belangrijker wordt. Een ander wat kleinschaliger project is de Nederlandse schrijver Giphart die op Twitter (sociale media) door het publiek een verhaallijn laat schrijven. Hier is dus duidelijk sprake van Transmedia storytelling waarbij User generated content van groot belang is.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.