Leestijd: ca. 7 minuten

Social media en mobile marketing zijn tegenwoordig onderwerpen die zeer hot zijn, maar beide krijgen als medium nog maar bar weinig van het mediabudget toegeschoven. Maar dat gaat snel veranderen. Zo laten verscheidene onderzoeken zien dat steeds meer bedrijven aangeven het budget voor social media en mobile marketing te verhogen. Terwijl het jaar nog niet afgelopen is kunnen we stellen dat het afgelopen jaar zeker het jaar van social media en mobile marketing was. Ondanks het feit dat marketing budgetten door de economische crisis werden terug geschroefd, zorgde dezelfde crisis ervoor dat er wel meer werd ingezet op online- en nieuwe- marketingmiddelen en technologieën als Layar, QR codes, mobiele applicaties. Innovatie leidt immers tot vooruitgang. In 2010 zal social media en mobile marketing bij veel bedrijven centraal staan en ik voorzie dan ook dat er nog meer bedrijven hun marketingbudgetten hier aan gaan spenderen.

Cijfers en feiten
Volgens het Interactive Advertising Bureau (IAB) en PricewaterhouseCoopers (PwC) stegen de online advertentie-inkomsten in het derde kwartaal van 2009 naar bijna 5,5 miljard dollar. Dat is 1,7 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2009. Het aandeel van het marketingbudget dat naar online activiteiten gaat, is het afgelopen jaar gestegen van 21 procent naar 24 procent en naar verwachting van de Nederlandse marketeers zal binnen vijf jaar de helft van het budget naar online activiteiten gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van Synovate onder 414 marketeers in opdracht van het Tijdschrift voor Marketing.

Uit onderzoek van PwC bleek dat de totale uitgaven aan mobile advertising in Nederland in 2003 nog gelijk aan 2 miljoen euro was, in 2007 waren deze volgens de Nederlandse Entertainment & Media outlook 2008 – 2012 voor 28 miljoen euro. De markt is dus 14 keer zo groot geworden. De verwachting van Entertainment & Media Outlook 2008 – 2012 is dat de markt jaarlijks zal groeien met een gemiddelde percentage van 38,9 procent.

Crossmediaal!
Steeds meer bedrijven spenderen minder geld van het marketing budget aan traditionele media zoals TV en print media. Er wordt steeds meer gezocht naar alternatieve manieren om een merk aan de man te brengen. Naar mijn inziens is televisie en print media zeker niet slecht, want de communicatiekracht van beide medium zijn zeer groot. Maar het moet niet als enige medium ingezet worden, wat tot nu toe nog heel vaak gebeurd. Crossmediale campagne voering leeft bij veel marketeers nog niet. Hierdoor lopen ze relevante consumenten mis en wordt er niet het maximale gehaald uit een reclame campagne.

Op dit moment zijn er verscheidene campagnes die verwijzen naar een gewone internetwebsite, dit terwijl de ontwikkelingen op het gebied van mobiel internet onbenut blijven. Er zijn bijvoorbeeld verscheidene commercials op de televisie die verwijzen naar een gewone internetwebsite, dit terwijl een consument op de bank zit en de computer niet bij de hand heeft. Ook op de radio wordt er vaak verwezen naar een gewone internetwebsite, dit terwijl de bijrijders hun computer niet bij de hand hebben. Ook als ik de krant in de bus of trein lees dan heb ik mijn computer niet bij de hand. Maar een consument heeft vaak wel een mobiele telefoon met mobiel internet binnen handbereik. Veel marketeers denken dat een consument dan wel naar de normale internetwebsite zullen gaan als hier naar verwezen wordt. Maar uit het onderzoek van NetMarketing Usability Experts onderzoek, waarbij is gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid van websites en een applicatie op mobiele telefoons, blijkt dat respondenten doelgerichte en herkenbare beginpagina’s waarderen.

“Gerichtere actie en minder  oriëntatiemogelijkheden dan bij reguliere websites lijkt noodzakelijk gezien enerzijds de kleine schermen en anderzijds de gebruikersomgeving” zo stelt het onderzoek.

Een consument ervaart een normale internetwebsite niet als gebruiksvriendelijk: laadtijd van een normale website is lang, bevat te veel content en onnodige informatie, verticale menu op mobiele telefoon wordt gewaardeerd (een consument navigeert namelijk van boven naar beneden) en daarnaast worden verschillende standaarden als Flash niet ondersteund. En dus moet de behoeften en de mogelijkheden van de mobiele telefoon van tegenwoordig benut gaan worden.

Er zijn in het verleden al vele onderzoeken uitgevoerd die uitwijzen dat reclame op tv en internet een zeer effectieve combinatie is bij het verhogen van de voorkeurspositie van een merk. Zo blijkt uit het crossmedia-onderzoek van Share of Minde en Blauw Research in opdracht van Amicon Zorgverzekeraar, Tiscali en Planet Internet. Het onderzoek richtte zich op de mate waarin internet, radio en TV hebben bijgedragen aan de effecten op bekendheid, overweging en voorkeur van consumenten voor het merk Amicon en de mate waarin de kanalen bijdragen aan het aantal offerte-aanvragen en nieuwe verzekerden. Het aantal offerte-aanvragen en afgesloten nieuwe verzekeringen steeg boven de verwachting uit.

Hoofdconclusie: met name het gecombineerd inzetten van TV en internet bleek zeer effectief in het verhogen van de overwegings- en voorkeurspositie van Amicon, dus ook voor aantal offerte-aanvragen en afgesloten verzekeringen.

Met de mogelijkheden van de mobiele telefoon van tegenwoordig en de opkomst van social media is het gecombineerd inzetten van TV, mobiel internet en social media zeer effectief. In 2010 is de verwachting dan ook dat meer organisaties mobiele websites gaan ontwikkelen die toegesneden zijn op de mobiele telefoon en dit dan ook gaan integreren in hun campagnes. Wanneer er gewerkt wordt met deskundige mobile media bureaus, dan zorgen zij ervoor dat een mobiele internetgebruiker de keus krijgt om naar uw mobiele website te gaan. Hierdoor kan er in alle marketing- en communicatiemiddelen naar de huidige internetwebsite verwezen worden en hoeft er niet apart rekening gehouden te worden met de mobiel internetgebruiker…..En maak gebruik van social media om het woord te verspreiden!

Over de auteur

4 reacties

  1. Marcella

    Dit artikel is een kijkje in de toekomst van marketing en communicatie. De consument verandert, de behoeften veranderen; waarom de marketing uitingen dan niet? Crossmediale communicatie gaat ‘hot’ worden en de beste manier om iedereen uit de doelgroep te pakken te krijgen. Innovatief en creatief bezig zijn is de key to success. Daarnaast wordt het ook steeds meer verwacht dat adverteerders zich anders op de markt zetten dan de ‘concurrent’. Lees het artikel goed, onthoud het en laat het je inspireren.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.