Leestijd: ca. 5 minuten

Location based services (LBS) zijn in 2010 zo’n beetje wat Twitter in 2009 was. Er wordt (te) veel over geschreven en de meningen zijn al even tegenstrijdig als bij Twitter; de een denkt ‘geweldig’, de ander ziet er helemaal niets in. In de meest recente post op Bijgespijkerd over dit fenomeen werd er door collega-blogger Tijmen de Gelder een zeer terechte kritische noot geplaatst bij de inzet van LBS: “Toch zal het delen van locatie naar mijns inziens niet mainstream worden voordat er een heldere beloning aan vast zit voor de gebruiker. Uiteindelijk moet er een win-win zijn voor zowel gebruikers als de organisaties / instanties met een locatie.” De waarheid als een koe. Voor mij aanleiding om eens een blik in de toekomst te werpen hoe LBS wel van waarde kan zijn voor gebruikers.

Media en nieuwsconsumptie op locatie
Een andere mooie toepassing van LBS is in mijn ogen de combinatie met nieuwsconsumptie. Op basis van de locatie van hun lezers kunnen nieuwsmedia relevant nieuws aanbieden specifiek voor die locatie. Dat kan een review zijn van het resturant waar je bent ingecheckt, maar ook alle reviews van de films die momenteel draaien waneer je incheckt in een bioscoop, zoals gratis krant METRO doet in Canada. Geschetste opties sluiten direct aan op actuele thema’s binnen medialand als realtime en hyperlokaal. De vraag naar real-time nieuws krijgt immers een nieuwe dimensie wanneer dit ook nog aan locatie gekoppeld kan worden. Nieuwsmedia verbeteren zo hun service en de relevantiewaarde van hun content wordt hoger.

Een ander mooi voorbeeld van media en LBS is het Amerikaanse Bravo TV. Het station wil kijkers ook bereiken wanneer de televisie of laptop uitstaat. Dit gaan ze doen door speciale ‘badges’ en andere prijzen beschikbaar te maken binnen Foursquare. Gebruikers moeten hiervoor inloggen op speciale ‘Bravo-locaties’ gekoppeld aan shows van Bravo als The Real Housewives en The Millionaire Matchmaker.

Een beetje van onszelf en een beetje van Foursquare
Een belangrijke pijler van Foursquare, de badges, lenen zich als systeem ook goed voor andere toepassingen. Zo heeft men bij The Huffington Post (sowieso RSS-waardig) badges gekoppeld aan het gedrag van de bezoekers op de website. Ik vind dit een hele mooie en sociale manier van de relatie versterken tussen medium en gebruiker. Lezers kunnen 3 badges verdienen en elke badge heeft meerdere levels. De Networker-badge krijg je als je de interactie aan gaat met andere lezers, Superuser voor het commenten op posts of content deelt via Twitter of Facebook en tot slot is er een Moderator-badge voor het flaggen van commments. Een puik staaltje betrekken van je lezers.

En dan is er nog iets…Mashups
Hoe vet is een integratie van LBS en een dienst als Google Goggles. En waarom zit er geen navigatie in LBS die me helpt herinneren hoe ik ook al weer bij een bepaalde plek kom waar ik ooit ben ingecheckt. Of wat dachten jullie van deze app die de straten van Londen omtovert in een museum. Nu zijn dit allemaal losse diensten die veel overeenkomsten tonen, maar we kunnen wachten op de overtreffende trap waarbij alles in een applicatie zit. Nog wat coole mashups zijn Fourwhere, combinatie van Google Maps en Foursquare (Bing heeft ook zoiets) en MakeMyMap.org (beta) hier kun je inloggen met je Facebook account om vervolgens je Mobypicture-, Foursquare- of Twittergegevens op een kaart te zetten. Persoonlijke kaarten kan je embedden op een blog.

En dus…
Op Mashable werd LBS eens ’the final big gold rush of Web 2.0′ genoemd. Of dat in Nederland ook waar is, betwijfel ik ten zeerste. Op de korte termijn zal Location-based Marketing zeker in Nederland geen grote rol gaan spelen, het zal eerder wat PR-waarde opleveren.  Zoals hierboven beschreven ben ik vooral enthousiast over de koppeling aan mediagebruik, hoe relevanter content is voor de gebruikers des te beter, locatie draagt hier zeker aan bij. Marketing zal ongetwijfeld ook aan hun trekken komen als Facebook er eindelijk uit is wat ze willen met locatie. Voorlopig check ik lekker verder in en hoop ik dat de Sp!tsen en Nu.nl’s van dit land snel met wat waardevols op de proppen komen.

Over de auteur

4 reacties

  1. Peter van Loevezijn

    Thomas,

    Geweldig dat je ons met dit artikel een scherpe inkijk geeft in wat allemaal met LBS mogelijk is. Dat is nou precies zo’n toegevoegde waarde van Bijgespijkerd.

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  2. Danny Oosterveer

    Thomas, je noemt als voorbeeld van nieuwsconsumptie op locatie de website van Metro Canada. Maar zelfs in eigen land worden er op dit gebied al initiatieven genomen. Nu.nl heeft sinds kort http://www.hier.nl/ gelanceerd, een website waar nieuws op een kaart van Nederland op locatie wordt aangegeven, en gebruikers zo nieuws op locatie kunnen lezen.

    Beantwoorden
  3. Thomas van Manen

    @ Peter dank!

    @ Danny,

    Ik ken het initiatief, maar ik doel echt op volledige integratie binnen de applicatie. Stel je voor dat je incheckt op Utrecht Centraal, en je binnen de applicatie relevant nieuws krijgt aangeboden.

    Of zoals Metro doet, als je incheckt in een restaurant, binnen de applicatie de review krijgt aangeboden.

    Neemt overigens niet weg dit hier.nl een prima initiatief is. Dank voor je toevoeging.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.