Leestijd: ca. 3 minuten

Uitgevers hebben nog genoeg mogelijkheden om succesvol te zijn in e-publishing, een markt waarin in Nederland in 2010 bijvoorbeeld 350.000 e-books werden verkocht. Maar dan moeten ze nu wel een stap zetten. Dit was een van de boodschappen tijdens het afgelopen e-readingevent op 24 maart 2011. Uitgevers kunnen interactieve leeservaringen bieden en adverteerders mooie brandexposure garanderen. Allemaal waar. Maar wat willen consumenten en adverteerders eigenlijk zelf?

Die vraag werd niet of nauwelijks beantwoord, terwijl het antwoord toch veel richting moet geven aan de e-plannen van de uitgevers. De reden was misschien wel dat tijdens het event vooral leveranciers en adviseurs voor uitgevers op het podium stonden, niet de uitgevers zelf en al helemaal niet de lezer en de adverteerder.

Ondanks die niet beantwoorde vraag had het event genoeg te bieden. Ik pik er enkele interessante thema’s uit.

Spotify
Hoe komt de lezer aan content? E-books kopen kan altijd, bijvoorbeeld bij een van de 77 webbookstores die Nederland inmiddels rijk is. Maar blijft het bij kopen? Kunnen we ook gaan huren? Is de constructie van Spotify een toekomst? Of kopen we specifieke artikelen van hoogwaardige kwaliteit in een Flipboardomgeving?

Tablets als MP3
Tablets en e-readers groeien naar verwachting naar elkaar toe, worden steeds goedkoper en daarmee wordt de kritische massa van 20% snel bereikt. Die 20% is het omslagpunt voor een nog snellere groei en daarmee is de tablet/e-reader definitief een product voor elke consument. Onderzoeksorganisatie Forrester verwacht dat de tablet dezelfde groei door gaat maken als de MP3-speler.

Tablet publishing 0.2
Brandawareness neemt toe wanneer je marketing via tablets doet. Dat blijkt uit onderzoek (weet even niet meer welk onderzoek). Belangrijk is wel dat de uitingen een hoge interactiviteit hebben. Uitgevers hebben op dit punt adverteerders veel te bieden. Dat uitgevers nog wel een lange weg te gaan hebben, werd duidelijk door een sprekersuitspraak dat we momenteel hooguit te maken hebben met tablet publishing 0.2 en dat 1.0 nog ver te zoeken is.

Social DRM
De DRM-beveiliging op boeken heeft de markt niet gebracht waar het voor bedoeld is, namelijk illegaal kopiëren tegengaan. Is social DRM dan de toekomst? Deze vorm bestaat al en zorgt voor persoonlijke gegevens van de koper in het e-book. Daarmee is het niet restrictief, maar het weerhoudt je misschien om iets illegaal te verspreiden.

Next step
Als alle uitgevers de boodschap van dit event hebben begrepen, dan staat ons veel te wachten. Niet alleen in de vorm van interactieve e-magazines en de bijbehorende advertising, maar ook in literatuur en non-fictie die in verrijkte e-vorm kan verschijnen. De technieken zijn er. En krijgen we dan ook eindelijk de educatieve e-content? De educonsument staat te popelen.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.