Leestijd: ca. 2 minuten

Vandaag kreeg ik in mijn mailbox een uitnodiging van ARAG Flight Claim Service om vriendjes te worden op Foursquare. Normaal gesproken verwijder ik deze meteen, maar omdat ik niet zo vaak commerciële uitnodigingen krijg via Foursquare ben ik toch even gaan kijken wat er achter zit. Wat blijkt is dat ARAG Foursquare gebruikt, of misschien wel misbruikt, om hun eigen smartphone applicatie te promoten onder bezoekers van Schiphol.

Eerder deze week introduceerde ARAG namelijk al haar smartphone app, waarmee je direct kunt berekenen hoeveel geld je terug krijgt wanneer je vlucht vertraging heeft of geannuleerd is. Door je vluchtnummer en de datum in te vullen krijg je later per e-mail bericht over de hoogte van de compensatie. Vervolgens kun je er ook voor kiezen om de verdere administratieve afhandeling door ARAG te laten doen. Een handige app dus mocht je tegen deze problemen aanlopen.

Maar nu wil ARAG de app promoten en dit doen ze nu blijkbaar via Foursquare. Hoe? Door iemand een dag naar Schiphol te sturen en daar op elke plek een tip achter te laten over het gebruik van hun app. Op dit moment hebben ze bij ongeveer 30 plekken op Schiphol, variërend van de incheckbalie tot de Starbucks, de volgende ’tip’ achtergelaten.

Het is het eerste bedrijf wat ik Foursquare op deze manier zie gebruiken, of moeten we zeggen misbruiken? Wanneer je incheckt op Schiphol is deze boodschap van ARAG wel relevant, maar willen we dit op deze manier ontvangen? In mijn ogen is het een vervuiling van Foursquare, aangezien tips moeten gaan over de plek waar je incheckt, niet over een app van iemand anders die misschien op dat moment handig is. Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Handige informatie of pure spam?

Over de auteur

Thijs werkt bij Graydon Nederland als Product Manager en houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe online en mobiele diensten en platformen.

16 reacties

  1. Floor Drees

    Grappig, ze willen ook vriendjes met mij worden. Als ik nu wat gezegd had over reizen, of vaak incheck in het buitenland, dan was het enigzins relevant en handig geweest. Nu lijkt het vooral ordinaire spam.

    Beantwoorden
  2. Rogier Brakshoofden

    Typisch, ik vind dat niet echt gedrag dat goed te keuren is. Als carglass ons iets leert is het dat je als bedrijf erg voorzichtig moet omgaan met al die social media typjes 🙂 – voor je het weet ben je je goede naam kwijt.

    Heeft foursquare trouwens geen mogelijkheid om dit soort boodschappen commercieel en betaald de wereld in te sturen? Lijkt me een inkopper! #durftevragen

    Beantwoorden
  3. Thijs Kaasschieter

    @Rogier Volgens mij heeft Foursquare dit nog niet, maar dit soort dingen zitten er natuurlijk wel aan te komen. Wanneer je jouw lokatie prijsgeeft en aangeeft dat je best reclame wilt ontvangen gaan dit soort initiatieven natuurlijk steeds vaker voorkomen. Nu is het nog zo dat je alleen pro-actief ’tips nearby’ krijgt van je vrienden. Als je ARAG als vriend toevoegt heb je er dus zelf om gevraagd. Blijft het nog steeds pure vervuiling, aangezien de tips niet worden toegevoegd bij een plek van ARAG zelf, maar op plekken van anderen. En die tips zijn natuurlijk ook te zien als je geen vriend bent.

    @Floor Misschien laatst ingecheckt op Schiphol ergens?

    Beantwoorden
  4. Jerry Lieveld

    Thijs,
    We hebben het experiment uitgevoerd om te testen hoe we locatie relevant kunnen zijn met de app en of Foursquare zich als platform zich voor leent. Blijkbaar ben ik in de ogen van sommigen iets doorgeschoten in mijn enthousiasme over deze handige service. Waarvoor mijn excuses. Inmiddels hebben we de test gestopt en hebben het aantal tips naar beneden gebracht naar 5.

    Beantwoorden
  5. Thijs Kaasschieter

    @Jerry Bedankt voor je reactie! Ik snap wat je probeert te bereiken en jullie zitten in de buurt (pun intended), maar dit is het inderdaad net niet. Het aantal tips terugbrengen heeft idd hetzelfde effect. Je bereikt je ‘vrienden’ wel en de vervuiling is minder. Hopelijk komen er in de nabije toekomst betere manieren om lokaal te adverteren.

    Beantwoorden
  6. Jerry Lieveld

    @thijssie @Floor,
    Dank je. Voor NL is 4sq relatief nieuw en zullen we in de toekomst meer experimenten tegenkomen die het net niet zijn. maar om een goed begrip en inzicht op te bouwen zul je af en toe moeten experimenteren. Ik hoop jullie in de toekomst te mogen betrekken.

    Beantwoorden
  7. Thijs Kaasschieter

    @Jerry Helemaal mee eens! Experimenteren moet zeker kunnen! Goed dat je de reacties monitort en het experiment daarop aanpast! Afkraken is makkelijk natuurlijk, maar misschien kunnen we hier ook goede ideeën bedenken hoe het dan wel moet? Misschien is monitoren op Twitter op de zoekopdracht vertraging/annulering en vliegtuig een idee? Automatische replies ben ik niet zo’n fan van, maar als je zoekopdracht goed is zou je het kunnen proberen!
    http://search.twitter.com/search?q=vertraging+vliegtuig – ga je op dit moment nog niet heel veel mensen mee bereiken zie ik, maar wel de goede 🙂

    Beantwoorden
  8. Maurice Beerthuyzen

    Het draait natuurlijk altijd om relevantie. ARAG doet toch in rechtsbijstand? Kun je ARAG-producten afnemen nadat je vetraging opliep? Denk het niet, zoals ze in verzekeringsland zeggen: je kunt geen brandend huis verzekeren.

    Dus het moment waarop je deze boodschap kwijt wil is op het moment dat iemand een reis of vlucht boekt. En dat gebeurt steeds meer online. Denk dat Foursquare hier geen toegevoegde waarde heeft.

    En Jerry: wat was de conversie op de actie?

    Beantwoorden
  9. Thijs Kaasschieter

    @Maurice Volgens mij is dat juist het idee. Het is geen verzekering vooraf maar een claim die je achteraf kunt indienen wanneer je bv vertraging hebt. Dus het is zeker wel relevant op het vliegveld.

    Beantwoorden
  10. Maurice Beerthuyzen

    @thijs ah ok dat had ik niet goed begrepen uit je verhaal.

    Zat er nog eens over na te denken: check op iedere hoek weer in, of doe ik dat alleen op Schiphol? Ik zou persoonlijk alleen op Schiphol inchecken en niet bij balie 3 oid.

    Beantwoorden
  11. Jerry Lieveld

    @maurice @thijs heeft het al geschreven. Het experiment was zeker relevant in de context. het verloopt voorspoedig en we gaan binnenkort de balans opmaken. ben zeer benieuwd welke learnings we kunnen duiden!

    Beantwoorden
  12. Thijs Kaasschieter

    @Maurice Ik zou ook inderdaad niet overal inchecken.. en je hoeft de melding ook maar één keer te zien natuurlijk. Vandaar dat ze het aantal ’tips’ ook hebben teruggebracht tot een aantal plekken. Ze hebben ondertussen wel 234 vrienden trouwens!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.