Leestijd: ca. 3 minuten

robbie-williams-plans-comeback-thumb-335x500 De verkoop van live content is waarschijnlijk niets nieuws maar wat Robbie Williams gedaan heeft met zijn laatste concert is natuurlijk onwijs slim en heeft hem zeer veel geld opgeleverd. Hij heeft misschien geen zin om een volledige tour te doen want dit kost tijd, geld en energie. Vervolgens zoekt hij een manier om minder concerten te doen maar meer mensen te bereiken. Op eens is daar de digitale film in de bioscoop. Bioscopen zijn in staat om betere beelden te leveren en deze ook op een andere manier geleverd te krijgen. Dit opent deuren en die is in dit specifieke geval perfect ingetrapt.

Je geeft een concert, verkoopt de live content aan bioscoopeigenaren om dit rechtstreeks te mogen uitzenden om dan vervolgens ook nog een percentage per bezoeker te krijgen. Doel bereikt!

Als je er over nadenkt is dit geeneens zo heel erg revolutionair maar wel zeer goed aangepakt en ik zelf verwacht dat dit model in de toekomst enorm veel gebruikt gaat worden. De mogelijkheden om dit uit te breiden zijn ook gigantisch. Denk alleen maar eens aan live voetbalwedstrijden kijken in een bioscoopzaal. Dit zijn inkomsten voor de bioscoop, extra inkomsten voor de voetbalclub en degene die het uitzend en daarnaast is de bezoeker tevreden omdat hij in geweldige kwaliteit kan genieten van een wedstrijd zonder gedoe om er te komen, parkeren en ik weet niet allemaal nog wat meer. Het is niet echt als de ervaring in het stadion maar je legt er ook niet hetzelfde bedrag voor neer.

Is dit nu nieuwe media? Ik denk het wel. Het maakt niet zozeer uit of het op schermen uitkomt die we al jaren gebruiken maar het gaat hier om een innovatief business model wat nog zeer veel mogelijkheden kent. In de toekomst kun je misschien wel vanuit je luie stoel concerten bijwonen door een Internet-stream te openen waardoor je tegen een kleine vergoeding in HD kwaliteit bij het concert kunt zijn.

Express ben ik in dit artikel niet ingegaan op het marketing aspect voor reclame of andere zaken, het gaat me puur om een zeer creatief idee wat een nieuwe wereld aan mogelijkheden brengt.

Hoe zien jullie deze ontwikkeling? Schroom vooral niet om variaties op dit model te bedenken en ze in de comments met ons te delen.

Over de auteur

Coen is eigenaar van Blue Factory Internet. Gespecialiseerd in onderhoud van websites (WordPress, Magento, SEO en webredactie).

3 reacties

  1. Tycho

    Zeker een slim plan aangezien je nu ook direct lekkere popcorn erbij hebt. Al denk ik wel dat er nieuwe bioscopen erbij moeten komen gezien het aanbod van voetbal dat er op het moment is.

    Beantwoorden
  2. Saku

    Goede ontwikkeling maar ik zie er geen toekomst in om een voetbal wedstrijd in de bioscoop te draaien. Tenzij het personeel ook een ME uniform en een korte training krijgt 😉

    Beantwoorden
  3. erik

    ‘Bioskopen zijn in staat betere beelden te leveren’… dan wat?
    ‘Dit opent deuren die perfect zijn ingetrapt’…wat wil je hier nou zeggen?
    ‘geeneens’? ‘Express’?

    Gaan deze publicaties nog wel langs een redactie?

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.