Leestijd: ca. 4 minuten

Hogeschool van AmsterdamTransmedia storytelling is het onderwerp van het event The Story to Sell dat volgende week op 11 juni door de Hogeschool van Amsterdam wordt georganiseerd. Een groep van nationale en internationale sprekers, met enkele grote namen (waar ik zelf uiteraard niet onder val :p) is aanwezig om inzicht te geven in het verschijnsel Transmedia.

Transmedia storytelling staat voor het vertellen en creëren van een verhaal rondom je product of dienst middels diverse media. Het is de bedoeling dat je publiek ook nog eens kan deelnemen aan het verhaal, en invloed kan uitoefenen. Eerder schreef ik al een uitgebreid artikel over Transmedia Storytelling, dat ook op de website van het event wordt gebruikt.

De term wordt steeds populairder en ook steeds vaker gekoppeld aan digital storytelling. De vormen waarin storytelling kan worden verspreidt zijn aanzienlijk verandert en uitgebreid. De wereld gaat online, en dus gaat ook transmedia storytelling steeds meer online. Waar kun je tenslotte beter het volk mee laten bouwen aan jouw verhaal dan via internet, en dan specifiek middels Social media. Daaruit is dus de term digital storytelling gebaseerd, waar mijn verhaal op het event grotendeels over zal gaan. Mijn onderwerp: ‘het inzetten van Social media voor storytelling’.

In deze post wil ik ten eerste aandacht vragen voor het event, dat voor niet-studenten 90 euro kost, en voor studenten geheel gratis is. Schrijf je dus in op de site!! Daarnaast leek het me leuk alvast twee kleine voorbeeldjes van digital storytelling te noemen die ik wellicht ook mee wil gaan nemen in mijn lezing op het event. Dit geeft een goed beeld van het thema dat op het event besproken gaat worden.

Vanishingpoint the game

Toen Windows op het punt stond Vista te gaan lanceren, hebben ze op kleine schaal gebruik gemaakt van een storytelling campagne die de echte heavy users moest betrekken bij de productintroductie. Dit hebben ze gedaan door het organiseren van een wedstrijd waarbij mensen op het internet puzzels moesten oplossen die werden aangekondigd op de wedstrijdsite, maar ook via social media. Het onderstaande filmpje kwam bijvoorbeeld op YouTube terecht. Zoals je ziet is dit nog een erg kleinschalig project, en is niet veel duidelijk over de resultaten. Dit is voor mij ook weer het bewijs dat digital storytelling zich nog absoluut in de pionierfase bevindt.

Proper messy

BBC is een voorloper op het gebied van digital storytelling, zo bleek ook uit hun BBC Switch concept Proper messy. Dit is een kleine soapserie voor 13 tot 17 jarige, waarbij 2500 kijkers waren uitgenodigd een van de personages digitaal te gaan volgen. Zo nu en dan kwamen en dan per sms vragen van die personages richting de 2500 deelnemers. De reacties die de kinderen dan gaven op die smsjes hadden invloed op de beslissingen die de personages namen in de serie. Een erg leuk experiment, doch wederom weinig bekend over de resultaten.

Tot zo ver de twee kleine voorbeeldjes. Graag wil ik afsluiten met een voor mij legendarische quote van Scott Brown, die alles aangeeft wat storytelling in zich heeft: If it doesn’t spread, it is dead. Dit geldt natuurlijk ook voor dit event haha, dus ‘spread the word’!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.