Leestijd: ca. 6 minuten

Vandaag was in het schitterende pand van Microsoft op Schiphol het event over nieuwe media en diens impact op marketing, georganiseerd door NIMAstudents. Vanuit Bijgespijkerd waren we natuurlijk weer aanwezig! De dag stond met name in het teken van ‘Mobile’. 3 van de 4 sprekers kwamen dan ook met een deels overlappend verhaal betreffende mobile en diens toekomst. De sprekers waren opvolgend van Netsize, TNT (send me now), Rabo mobiel en afsluitend Microsoft.

Een korte samenvatting van de presentaties:

Netsize

Alexander van Vlasblom brengt ons op de hoogte van de jaarlijkse publicatie van Netsize, waarin de 10 trends van het komend jaar worden besproken op het gebied van mobile. Helaas komt dit onderzoek pas volgende week uit en wil hij ons nog niet teveel inzicht geven (beetje jammer). Hij deelt echter wel de drie hoofdthema’s voor mobile in 2009:

  • 1: Entertain
  • 2: Engage
  • 3: Expand

Binnen de mobiele wereld zullen de onderstaande diensten het meest gebruikt worden :

  • music 52%
  • social networks 31%
  • games 24%

Bovendien heeft Netsize onderzoek gedaan naar het gebruik van verdienmodellen in 2009. Hiervoor zijn de komende voorspellingen gedaan:

  • unlimited download 54%
  • pay per use 40%
  • subscriptions 26%

Alexander trekt aan het einde van zijn presentatie de conclusie dat de toekomst van marketing zich op de mobiel afspeelt. Marketeers moeten in een vroeg stadium dus reeds mee met de nieuwe ontwikkelingen. Het beheersen van nieuwe media is een must!

TNT – Send Me Now

Voor TNT kwam Tera Vinkenstijn presenteren over het beloonde concept Send me now. Dit concept staat voor ‘vraaggestuurde post’ waarbij de consument direct actie kan ondernemen bij het zien van een reclame uiting. Het concept werkt met het volgende stroomschema:

Zien van een interessante uiting (seen) –> Smsen (act) –> Ontvangen proefmonster binnen 1 week (receive)

Naast de directe lead die de adverteerder krijgt bij dit concept, is ook de database die er achter zit erg interessant. Weliswaar worden geen persoonlijke profielen bijgehouden, maar er worden wel clusters van consumenten gebruikt die gelijk scoren op diverse profielen.

Vervolgens gaat Tera in op de combinatie van sms en internet, die voor TNT erg succesvol heeft gewerkt. Wat wel de nodige vraagtekens oplevert is dat TNT dit concept als sms-dienst positioneert, maar dat 80% van de aanvragen afkomstig zijn via internet. Dit is een aardig bewijs voor het feit dat ook 2009 nog niet HET jaar gaat worden van mobiel, ondanks de lofzang van enkele ‘mobile’experts.

Rabo Mobiel

Dennis Stolke van Rabo Mobiel geeft (wederom) een presentatie over mobile. Dennis noemt Rabo Mobiel de ‘portomonee van de toekomst’. Rabo is al jaren de innovator onder de banken op het gebied van nieuwe media, en investeert in projecten die pas  op lange termijn resultaat opleveren.

De consument bepaald, is de voornaamste boodschap die naar voren komt in het verhaal van Dennis. Technologie is van minder belang, het moet vooral functioneel zijn. Ik ben het volkomen eens met deze opmerking, en het past ook perfect bij de instelling van de jongste generaties. 24/7 business wordt dus steeds belangrijker!

Rabo Mobiel staat voor bankaire en betalingsdiensten via de mobiel. Opvallend is dat Rabo’s best lopende mobiele dienst nog steeds de rabofoon is, met 1 miljoen gebruikers. Dit ondersteund wederom dat de meeste ‘mobile’experts vooruit lopen op de acceptatie door de consument. Wel blijkt hieruit de visie van Rabobank, waar ik vierkant achter sta: Het behouden van traditionele tools waar veel behoefte aan is, en gelijkertijd experimenteren met nieuwe media tools.

Momenteel is Rabo Mobiel ook erg druk bezig met diverse applicaties op basis van de NFC chips die steeds nadrukkelijker naar voren worden geschoven in de technologische wereld. Middels deze applicaties is het mogelijk mobiel toegang te krijgen tot bijvoorbeeld pretparken en musea. Bovendien maakt dit het mogelijk mobiel te betalen zonder contact. Al deze ontwikkelingen zijn echter nog wel afhankelijk van de ontwikkelingen van NFC.

Microsoft

De laatste presentatie van de dag wordt verzorgd door de gastheer van vandaag, Microsoft. Maarten Sonneveld gaat dieper en cijfermatig in op de trends in mobiele communicatie. Wat mij betreft erg interessante cijfers:

  • Groei PC markt: 3,9%
  • Groei standaard mobiel: 5,8%
  • Mobile PC’s (notebooks enz.): 18,6%
  • Smart phones: 34,1%

Trends korte termijn (<2 jaar):

  • groei smartphones
  • adoptie mobiel internet (2 miljoen gebruikers en jaarlijkse groei van 30% tot 40%)
  • location
  • mobile advertising ??

Trends lange termijn (>2 jaar):

  • business modellen
  • maschup
  • location – contextual search
  • mobile advertising

Ter afsluiting gaat Maarten nog even kort in op een nieuw experiment van Microsoft, genaamd Tag. Met deze tool kun je eenvoudig tags toevoegen en barcodes genereren. Die barcodes kun je vervolgens met je fototoestel (op je mobiel natuurlijk) scannen, waarna je gelijk naar de juiste website gaat waar je de tag hebt achtergelaten.

Overall conclusie: Het was een middag die gekleurd werd door de ontwikkelingen in de mobiele wereld. Onmiskenbaar is dit DE trend voor de toekomst, en DE trend binnen de nieuwe media. De middag heeft bij mij echter wel weer wederom kenbaar gemaakt dat mobiele applicaties nog lang geen mainstream zijn.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.