Leestijd: ca. 4 minuten

Op GetElastic staat een geweldige post over het minimaliseren van ‘frictie’ in het online bestel proces. Het weghalen van drempels of juist optimaal faciliteren van de zoektocht kan een grote conversie boost betekenen. In deze post zal ik de beste punten opsommen.

Bij het optimaliseren van landingspagina’s staat frictie voor psychologische weerstand op een bepaald moment in het bestel proces wat zorgt voor negativiteit, vermoeidheid of verwarring. Het doel bij het optimaliseren is om die frictie te minimaliseren.

Op elk niveau van het bestelproces kan frictie ontstaan. Wat zijn nou de elementen die frictie kunnen veroorzaken?

Homepage

1. Lange laadtijden
Uit recent onderzoek blijkt dat twee seconden de maximum geaccepteerde wachttijd is voor een pagina om te laden. Websites die er lang over doen om te laden verliezen sales, aangezien 40% van de bezoekers aangeeft dat ze een website verlaten die langer laadt dan drie seconden. Een nog groter deel geeft aan dat ze waarschijnlijk niet zullen kopen en ook niet terug zullen komen voor een vervolg bezoek. Het is dus belangrijk om tijd te steken in het optimaliseren van de snelheid van een website.

2. Keuze-overschot
Laat duidelijk zien wat bezoekers kunnen doen op de website en hou het simpel. Geef niet teveel keuzes, dat zorgt voor keuze-stress.

Zoekmachine

3. Zoekbox
Zorg dat bezoekers makkelijk kunnen zoeken door een prominente positie voor de zoekmachine in te regelen.

4. Geen resultaten
Niks is zo erg als het tonen van geen resultaten. Zorg altijd voor een uitgang naar een ander overzicht, of een ‘bedoelde u’ alternatief.

Product pagina’s

5. Bestelknop
De bestelknop is een cruciaal onderdeel van een e-commerce site. Er is in de historie van e-commerce al veel getest met verschillende uitingen, call-to-actions en teksten. Een sterk contrast ten opzichte van de rest van de site, een redelijke ‘dikke’ knop met een ongewone vorm boekt de beste resultaten.

Geef ook goede feedback over wanneer een product toegevoegd is aan de winkelwagen als de bezoeker niet direct naar de check-out gaat. Hierdoor weet men zeker dat alles goed gaat.

6. Filters
Als er veel producten in een shop aanwezig zijn kan een goed filter de aantallen sales maken of breken. Bezoekers zijn op zoek naar iets specifieks, maar verwachten dit niet te vinden met de zoekmachine. Wellicht zijn ze er ook nog niet uit en wil men alternatieven zien. Zorg dus voor een goed filter met opties die aansluiten bij unieke eigenschappen van het product.

Check-out

7. Formulieren
Hoe minder er wordt uitgevraagd, des te groter is de kans dat een formulier wordt afgemaakt. Let hierbij goed op dat optionele velden niet als verplicht worden aangegeven.

Het design of de vorm van het formulier kan grote impact hebben op de conversie. Overzichtelijkheid en bezoekers laten begrijpen wat wordt gevraagd zijn key.

8. Geen onverwachte kosten
het zien van onverwachte kosten is de grootste reden om een check-out te verlaten. Zorg dat leveringskosten en BTW altijd vooraf vermeld worden.

Over de auteur

Tijmen is werkzaam als online shop manager bij KPN, waar hij zich onder andere bezighoudt met conversien optimalisatie, usability, webanalytics en SEO/SEA.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.