Leestijd: ca. 3 minuten

Co-creatie is iets wat elk merk tegenwoordig maar al te graag wil doen. Het past namelijk helemaal in de moderne marketing. ‘De klant/doelgroep laten meedenken met een product’, het klinkt bijna filosofisch. Het is voor veel merken zelfs een van de meest voorname redenen om te investeren in social media. Toch is het helaas vaak meer een marketing speeltje dan een echte cultuurshift die tekenend is voor het feit dat je als marketeer of bedrijf al lang niet meer helemaal zelf bepaald hoe je producten er uit komen te zien en hoe ze gebruikt moeten worden.

Ik ben zelf sterk van mening dat je als bedrijf je aanbod, of het nu de zakelijk of op consumenten gericht is, absoluut niet meer vooraf volledig kunt bepalen. Vaak zie ik zelfs dat producten uiteindelijk op een hele andere wijze succesvol zijn dan vooraf door de marketeers was bedacht/voorspeld. Wat ik echter jammer vind is dat co-creatie door organisaties vaak enorm omslachtig en geforceerd wordt aangepakt, waarbij ook nog eens een fors budget wordt verbrand. Ik wil jullie daarom een simpele doch enorm doeltreffende case laten zien:

Orchids info is een collectief van Orchideeën kwekers die de handen ineen slaan ter promotie van de Orchidee. Een bloemdragende plant die nog altijd veel mensen weet te raken! met de betrokkenheid van de doelgroep zat het in theorie dus wel snor. Men heeft het ambitieuze doch leuke idee opgepakt om een nieuwe Orchidee variant te laten benamen door de uiteindelijke gebruikers zelf! Echt co-creëren / crowdsourcen dus.

Het kanaal dat hiervoor gekozen is….Facebook! Maar nu eens niet in de vorm van een dure app of uitgebreide campagne, maar doodsimpel met een eenvoudige post op de timeline….thats it. Het resultaat, binnen 2 dagen ruim 400 suggesties voor mogelijke namen die de Orchidee zou kunnen krijgen, en de actie loopt nog ruim 1.5 week!

Ik vind dat geweldig, om te zien dat zo’n simpele actie door het juiste gebruik van het kanaal Facebook, en vooral door het op een juiste manier faseren van de social media inspanningen, tot zo’n succes kan leiden. Sommige organisaties hebben grote budgetten nodig en uitgebreide campagnes om amper 100 inzendingen te krijgen, hier wordt geheel budgetloos en met een simpele stap uiteindelijk al minimaal het viervoudige bereikt. Daarnaast plaatste ook merken als Intratuin de crowdsourcing actie (geheel ongevraagd) door op hun eigen social media profielen, met een sneeuwbal effect als gevolg.

Wat ligt ten grondslag aan dit succes:

  • Een goed gekozen product/idee, dat gevoel oproept bij de doelgroep.
  • Publicatie op een in de afgelopen maanden reeds opgebouwd social media netwerk, bestaande uit mensen die interesse hebben in het onderwerp.
  • Een zeer simpel gehouden contentformule.

Heb jij ook van dit soort eenvoudige maar zeer doeltreffende voorbeelden van het benutten van de ‘crowd’ voor co-creatie / crowdsourcing? Laat ze dan hier achter en inspireer andere men je motivatie.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

één antwoord

  1. Tim Meuleman

    Goede insteek en helemaal kloppend. Men wil vaak al snel meedenken, of het nu een grootschalige campagne is of een simpele vraag. Zit in de aard van ons als beestje… 🙂

    Een leuk en simpel voorbeeld: De Burgermeester, een Amsterdamse hamburgertent, waarbij de bezoeker zelf ook een hamburger kan verzinnen. Uit alle inzendingen (400 per maand) is er elke maand ‘de hamburger van de maand’. Leuk, speels en het zorgt voor lekkere hamburgers.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.