Leestijd: ca. 3 minuten

De man die van drugsdealer uitgroeide tot een van de rijkste en meest succesvolle artiesten ooit doet altijd alles groots. Zo pakte hij ook groots uit met de campagne rond de lancering van zijn boek Decoded. De campagne was een mix van traditionele billboards, interactieve kunst en een zoektocht naar ‘verloren pagina’s’. Hij rapte het zelf al in 2007: “I’m not a businessman, I’m a business man”.  Noem het crossmediaal, noem het sociaal; ik noem het een briljante campagne.

Decoded is de autobiografie van Jay-Z en is op zichzelf al een prachtig product. De campagne er omheen was mogelijk nog mooier. Bedacht en opgezet door Droga5 en in samenwerking met Microsoft’s Bing werd de campagne eind oktober gelanceerd en liep bijna een maand tot 20 november.

Bing
Een speciale rol was weggelegd voor Bing. Fans konden hier inloggen op een speciale landingspage om via hints achter locaties te komen van ‘Blow-up pages’.  Dit zijn pagina’s uit het boek, opgeblazen en geprint op uiteenlopende objecten van de bodem van een zwembad in Miami tot een print op een Cadillac in downtown Queens. Op de fysieke pagina’s stond een code die vervolgens weer gesmst kon worden waardoor fans weer kans maakte op een gesigneerde versie van de pagina of het boek. Hieronder een paar fraaie voorbeelden en een screenshot van de landingspage.

De keuze voor Bing klinkt ons Nederlanders misschien raar in de oren, in Amerika is dat zo gek nog niet. Zeker niet in dit geval. Bing heeft daar een redelijke groep gebruikers en is populair bij Afro-Amerikaanse jongeren tussen de 18-24. Inspiratie om Bing op deze manier te gebruiken kwam van deze geweldige TED-Talk overigens.

Het mes snijdt in deze campagne aan twee kanten. Bing had een geweldig podium om wat van hun onderscheidende features te laten zien. Zo werd er gebruik gemaakt van Birds-Eye View en Streetside imagery zodat letterlijk iedereen mee kon doen, ongeacht fysieke locatie. Daar kan Google toch wel een puntje aan zuigen.

Uitgeven 2.0? Nee!
Nee dit is geen oproep aan uitgevers van Nederland om het volgende boek van iemand als Giphart op dergelijke wijze uit te geven, het is ook geen uitgeven 2.0. Wat is het wel? Een mooie campagne die aandacht verdiend. Het hele Jay-Z en Bing verhaal zie je terug in dit grafische hoogstandje.

Over de auteur

2 reacties

  1. Rachid

    Money Talks Bullshit Walks a marathon. ik bedoel hij heeft zo veel geld met zijn slappe muziek dat hij zo iets wel kan doen. kortom de juiste mensen op de juiste plaats heb je een goede reclame

    Beantwoorden
  2. Thomas van Manen

    @Rachid

    Is natuurlijk deels waar. Veel geld levert echter geen gegarandeerd succes. Daar komt toch echt creativiteit, inzicht en strategie bij kijken.

    (en ja dat is ook te koop :p maar je snapt wat ik bedoel denk ik)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.