Leestijd: ca. 4 minuten

In de afgelopen tien jaar is er al vaak aandacht aan besteed in blogs en andere beschouwingen: de online organisatie. Moet je die nou decentraal organiseren en iedere afdeling zijn eigen verantwoordelijkheid geven voor de online activiteiten? En hoe borgen we de online doelstellingen binnen de organisatie?  Halen we kennis van binnen of juist van buiten? Feit is dat door verschillende factoren online organisaties vaak niet optimaal zijn opgezet. Zes redenen waarom online organisaties falen.

De online organisatie heette ‘vroeger’ de internetorganisatie. Maar in het tijdperk van mobiel en iPad mag je natuurlijk niet meer alleen over internet spreken. Daarnaast worden er in veel bedrijven momenteel discussies gevoerd over de plaats van social media in de organisatie en dat terwijl de organisatie rondom de conventionele website vaak nog niet op orde is.

Hierbij enkele uitdagingen voor je online organisatie. Heb jij ze allemaal onder controle?

Het management is niet aangesloten
De attitude van het management is erg belangrijk. Welke houding heeft de top van de organisatie ten opzichte van online activiteiten? Staan de activiteiten op de kaart bij het management? Heb je binnen het managementteam een fan die jouw belangen daar behartigt en zorgt voor het hoognodige budget en aandacht voor de website?

Je organisatie is niet aangesloten
Het voordeel van een centrale organisatie is dat je vaak een uniform (online) beeld naar buiten hebt en vat heb op je websiteprojecten. Het nadeel kan zijn dat de rest van de organisatie je over het hoofd ziet. Is je organisatie centraal gepositioneerd, zorg dan voor een sterke ‘frontman’ die feilloos je product aan de rest van het bedrijf kan verkopen.

We hebben geen concrete doelstellingen geformuleerd
Welke doelstellingen zijn gekoppeld aan online activiteiten? Zijn deze SMART geformuleerd? Wie heeft ze opgesteld? En wie is verantwoordelijk voor het behalen ervan? Doelstellingen gaan pas leven als ze iemand ‘belonen of pijn doen’. Wie ligt er wakker van het feit dat de doelstellingen niet gehaald worden? En wie ‘treedt er op’ als doelstellingen niet gehaald dreigen te worden?

Er is te weinig kennis binnen je team
Hoe is de samenstelling van het team? Is er voldoende ervaring aanwezig in je team? Is er voldoende kennis in huis om je website doelstellingen te halen?

Er is geen budget
Kennis is belangrijk, maar zonder budget ben je nergens. Heb je als team voldoende budget om je team te versterken? Met interne medewerkers of met externe krachten? Of krijg je budget om systemen aan te schaffen, of marketingacties te voeren?

We hebben niet de juiste tools ter beschikking
Minder doorslaggevend is het aandachtsgebied Tools en technologie: Heb je de beschikbaarheid over de juiste software? Voor het aanschaffen van contentmanagement systemen of statistiekenpakketten kun je ook extern uitstekend uit de voeten. Dat hoef je niet allemaal binnen je team te organiseren. Vanuit het oogpunt van kostenbeheersing helpt het wel om ook intern kennis te hebben van ‘de techniek’.

De juiste focus ontbreekt
Tot slot zou je als team de ambitie moeten hebben om continu te verbeteren. Daarvoor dien je je verbeter- en voortgangsprocessen binnen de organisatie goed ingericht te hebben. Zo zou je niet alleen budget moeten vrijmaken voor het bouwen van de website, maar ook voor de doorontwikkeling van de site

Genoeg vanuit de problemen geredeneerd. In mijn volgende blog geef ik je een aantal gerichte actiepunten mee om je organisatie beter in te richten.

Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

5 reacties

  1. Gijs Ros

    Goed stuk Maurice, ik denk dat je hiermee wel DE problemen voor de meeste organisaties hebt besproken. Van belang is denk ik ook dat bedrijven het internet niet als DOEL gaan zien maar meer als kanaal om hun doel te kunnen bereiken. En inderdaad het management speelt hierin een cruciale rol. Ik kijk uit naar je actiepunten.

    Beantwoorden
  2. Maurice Beerthuyzen

    @Robbert, kan ik me voorstellen 🙂 maar troost je, meerdere bedrijven kampen met dit soort problemen.

    @Gijs, klopt helemaal. Uitdaging is vaak je bedrijfsdoelstellingen doorvertalen naar de online activiteiten, die smart maken en blijven volgen en eventueel bijstellen.

    Beantwoorden
  3. Philip Konings

    Interessante post Maurice. De organisatie van het kanaal heeft me altijd bezig gehouden, leuk dat het steeds meer aandacht krijgt op blogs.

    Je punten komen erg overeen met de resultaten van de E-Business Benchmark welke ik in 2008 heb gehouden vanuit Atos Consulting. Vaak zit het probleem in de samenhang en balans van je genoemde punten. Zo zie je vaak dat de budgetten bij bijv. marketing liggen (of decentraal op afdelingen), terwijl de kennis centraal georganiseerd is in een online team. Hierdoor haal je niet voldoende uit de competenties van je online team, en krijg je het online-team en dus het kanaal moeilijk verantwoordelijk voor hun resultaat. De oplossing is meestal niet eenvoudig omdat deze afhankelijk is van de maturity van je organisatie.

    Binnenkort start ik met Gijsbert van der Sleen een nieuw initiatief, waarin we dit soort maturity vraagstukken combineren met de daadwerkelijke performance van organisaties (balanced scorecard. Take a peak ;)@www.e-business-monitor.org

    Benieuwd naar je volgende post.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.