Leestijd: ca. 5 minuten

Regelmatig stellen klanten mij de vraag of ik een kort lijstje heb met punten waarmee zij een webpagina kunnen optimaliseren. In deze post deel ik 5 punten die simpel toe te passen zijn op je website en waar vaak veel te winnen valt.

Zoekmachineoptimalisatie is het aanpassen van onderdelen van een website om de positie van een webpagina of website in de organische, gratis, zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren. De wijzigingen zijn vaak klein, maar samen hebben ze vaak een positief effect.

Er is een dunne lijn tussen het optimaliseren van een website zodat deze goed gevonden wordt en een gebruiksvriendelijke website. Als je de focus te veel legt op een hoge positie in zoekresultaten, bestaat de kans dat je de bezoeker uit het oog verliest en daarmee de doelstelling van de website. Houd daarom bij optimalisatiewerkzaamheden de focus gericht op de bezoekers van een website, niet puur op een hoge positie in de zoekresultaten.

#1 Gebruik unieke, relevante paginatitels
Paginatitels, ofwel de title tag, zijn een eenvoudige manier om de zichtbaarheid van je website te vergroten in zoekresultaten. De paginatitel wordt namelijk (meestal) in de eerste regel van het zoekresultaat weergegeven. Woorden in de paginatitel die overeenkomen met de zoekopdracht worden vetgedrukt weergegeven. Hierdoor zien gebruikers sneller of een zoekresultaat relevant is voor de zoekopdracht. Relevante, aantrekkelijke titels overtuigen gebruikers en leveren klikken op. Gebruik de paginatitel daarom voor het vermelden van de belangrijkste zoekwoorden op basis van de pagina-inhoud, een fysieke locatie, een (tijdelijke) aanbieding of de naam van je bedrijf of website.

Als een titel te lang is, wordt maar een beperkt gedeelte ervan in de zoekresultaten weergegeven. Zorg er dus voor dat de titel kort, informatief en overtuigend is.

#2 Schrijf overtuigende paginabeschrijvingen
De metatag Description wordt net als de paginatitel (meestal) door zoekmachines weergegeven in de zoekresultaten onder de titel van de pagina en boven de link. De metatag Description bevat een korte paginabeschrijving en biedt zowel zoekmachines als gebruikers informatie over het onderwerp van de pagina. Ook in de paginabeschrijving worden woorden die overeenkomen met de zoekopdracht vetgedrukt weergegeven. Een goede paginabeschrijving is uniek, beschrijft kort de inhoud van de pagina en overtuigt tot bezoek van de pagina.

#3 Gebruik heading-tags
Heading-tags, ofwel koppen, worden door zoekmachines gebruikt om de structuur en prioriteit van de pagina inhoud te bepalen. Er zijn 6 niveau’s voor heading-tags waarbij de H1-tag het belangrijkste is en de H6-tag het minst belangrijk. Heading-tags beïnvloeden vaak de opmaak van de tekst waardoor ze informatief zijn voor gebruikers. Gebruik kopjes net als bij het schrijven op papier; functioneel en met mate. Te veel kopjes werkt averechts en maakt een pagina onoverzichtelijk in plaats van overzichtelijk.

#4 Structureer pagina’s op een logische manier
Het klink logisch en makkelijk, maar hier gaat het vaak mis. De navigatie van een website is cruciaal omdat het gebruikers helpt bij het snel vinden van de juiste informatie op je website. Zoekmachines gebruiken de navigatiestructuur om inzicht te krijgen in de plaats van een pagina binnen de website (context) en mogelijk gerelateerde pagina’s (relevantie). Maak het bezoekers van je website eenvoudig en zorg voor een logische hiërarchie van algemene informatie op de homepage en categoriepagina’s, naar specifieke informatie op product- of dienstenpagina’s.

Let erop dat categoriën nuttig zijn voor de gebruiker en inhoudelijk interessant zijn. Niemand zit te wachten op pagina’s zonder toegevoegde waarde.

#5 Gebruik relevante, beschrijvende ankerteksten
De ankertekst is de klikbare tekst van een link. De ankertekst biedt zowel gebruikers als zoekmachines informatie over waar de link naartoe leidt. Gebruik bij het plaatsen van een link daarom relevante, beschrijvende tekst en zoekwoorden. Neem de bezoeker van je website als uitgangspunt bij het schrijven van ankerteksten en vermijd het gebruik van lange ankerteksten, ankerteksten met onnodig veel zoekwoorden en te veel links zonder toegevoegde waarde.

Mocht je de smaak te pakken hebben en meer willen weten, dan raad ik je aan om de startershandleiding van Google te lezen.

Over de auteur

Kristian is eigenaar van 48Street, specialist in zoekmachine optimalisatie en helpt bedrijven meer rendement te realiseren uit websites en online activiteiten.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.