Leestijd: ca. 3 minuten

Binnen Ymor zijn we erg druk met het verbeteren van onze communicatie op allerlei fronten. We merkten dat het communiceren tot nu toe vaak losse projecten zijn geweest waar niet 1 lijn in te vinden is geweest. Na het lezen van een aantal boeken waaronder Tribes, Linchpin en het kijken van een aantal TED videos kwamen we iets tegen wat aangaf waar wij nog aan moeten gaan werken.

Het ging om de presentatie van Simon Sinek op TED. Geen uitzonderlijke presentatie maar de essentie was krachtig. Waarom zetten grote leiders ons aan tot actie?

De kern van zijn betoog draait om drie simpele vragen; waarom? hoe? wat? Veel bedrijven vertellen hun verhaal van wat naar waarom en eindigen bij waarom.

Hij gebruikt als voorbeeld TiVo een revolutionair apparaat waarmee je reclames kunt skippen, programma’s later kunt kijken. Dit zorgt ervoor dat jij in control bent van je TV ervaring.

Apple daarentegen draagt bij dat zij het leven eenvoudiger en aangenamer willen maken dat doen ze door centrale data zoals muziek, video en foto te koppelen aan allerlei apparaten die er ook nog eens super uitzien.

Dit verhaal van Apple is precies het tegen overgestelde van de TiVo en volgens Simon Sinek is dat wat leiders anders maakt. Zij geloven ergens in en geven jou de hulpmiddelen om dit te bereiken. Nu ik dit op onze case betrek merk ik ook dat alle losse projecten die wij gedaan hebben veel met de hoe en wat vraag betrekking hebben maar de de rode draad, de waarom-vraag, niet altijd terugkwam. Wij gaan er de komende tijd hard aan werken om deze vraag goed in te vullen en om dit ook terug te laten komen in alles wat wij doen. Zowel producten / diensten als communicatie.

In tijden waarin mensen ervoor kiezen om te gaan doen wat zij echt leuk vinden, waarin zij de wereld willen verbeteren moet het alleen maar makkelijker zijn om deze vraag te beantwoorden. Veel makkelijker dan voor traditionele bedrijven, factories zoals Seth Godin ze zo mooi noemt in Linchpin!

Het is voor iedereen zinvol om hier eens over na te denken! Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Over de auteur

Coen is eigenaar van Blue Factory Internet. Gespecialiseerd in onderhoud van websites (WordPress, Magento, SEO en webredactie).

3 reacties

  1. Jasper van Weerd

    Waarom heeft product X meerwaarde voor mij?

    Why does Product X has worth for me?

    Dat is voor mij zo logisch als wat… Laatst nog uit proberen te leggen aan een startende onderneming. Kan vertellen dat de dollarogen echt in de weg zaten.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.