Leestijd: ca. 4 minuten

De toekomst van social media (en alle andere uitvindingen)
Ik las onlangs de interessante discussie ‘waarom Facebook Hyves in 3 jaar gaat wegvagen’. Grappig want zoiets roep ik ook al een tijdje tegen een ieder die het horen wil. Met verhitte discussies vaak als gevolg. Mijn stelling is dat als Hyves verdwijnt, ik een gelukkiger mens ben. De enige opties die ik voor Hyves zie, is om te gaan nichen of een bijzondere feature te ontdekken, zoals TV kijken met Hyves. Maar ook dat zal een tijdelijk lapmiddel zijn. Bij succes nemen de grote jongens de feature doodleuk over. Ach ja, bij evolutie is niets eeuwigdurend. En dat is goed.

The bigger picture
Zie het op grotere schaal, met e-mail als dino (sterft uit) en Facebook als mensaap (ontwikkelt zich door). Want wat Facebook doet is het samenbrengen van verschillende functies. Wel bekeken zijn momenteel in Facebook opgenomen: Hotmail, Twitter/Yammer, Meetup en een snufje Marktplaats. Ook bieden ze met hun fanpage eigenlijk een mini-site voor bedrijven.

En nieuwe lbs-features als Foursquare worden ook stap voor stap op- of overgenomen. Wat te denken van de mastermove: de ‘I like’-button? Een poging tot een overname van het gehele web. Ook Google zit niet stil en is zich al een tijdje aan het verbreden. Waarom? Omdat search op termijn te weinig bestaansrecht geeft. Ja, ‘het zijn dynamische tijden in de digitale wereld’.

De digitale wereld is dus nog vol in ontwikkeling. Om te weten waar we nu staan, hebben we inzicht nodig in het grotere geheel der delen; the bigger picture. Ik gebruik daar graag onderstaand plaatje voor. In mijn beleving een aardige schets van onze situatie en de nabije toekomst.

De integratie van verschillende ‘social media’ platformen in ons leven is in volle gang. Voor samenwerking, om sociale contacten te onderhouden en om professioneel te benutten. Logisch, want we hebben hiermee een sociologisch succesnummer ontwikkeld.

De digitale revolutie
Dankzij de vondst van web 2.0 toepassingen hebben we een nieuwe vorm van interactie en samenwerking aangeboord. Efficiënter en effectiever dan vrijwel alle oude technieken. We hebben meer met een revolutie dan een evolutie te maken. Na de industriële, komt de digitale revolutie. Extra bijzonder, omdat het om een nieuw soort communicatiemiddel gaat. Don Tapscott, bijzonder hoogleraar Strategisch Management zei daar al eens wat wijze woorden over.

Het social media landschap is een pukkelhuid
En we staan nog maar aan de voet van de berg. Op naar web 3.0 and beyond! Het medium ‘online communicatie’ is nog hard aan het puberen en het huidige social media landschap is een pukkelhuid. Een fase waarin talloze start-ups verborgen behoeftes proberen te kapitaliseren. Waarin de ene hype de andere opvolgt, tot het moment dat we de toepassing goed door hebben.

In mijn filosofie zullen er maar weinig start-ups overleven. Want ´win or loose´, in beide gevallen verdwijn je van het toneel. Bij het uitblijven van succes is dat lot natuurlijk evident, dan ga je bankroet. Maar een groot succes is ook niet goed, want dan word je opgegeten door grote spelers. Je feature of bedrijf wordt opgenomen in een groter geheel. Zo ook Hyves. Het beste is dus om als startup maar een beetje te kabbelen, maar dat terzijde.

Hyves is dood, lange leve …
Hyves zal dus onherroepelijk als actieve speler verdwijnen. Sorry guys, maar wanneer de belangrijkste features opgenomen zijn in grotere systemen houdt het op. Dan levert de dienst geen meerwaarde meer en verliest het zijn bestaansrecht (evolutionair). Daarom is mijn stelling dat het goed is als het verdwijnt; het is dan opgenomen in iets beters. En dat Facebook kandidaat nummer 1 is als ‘groter systeem’, laat zich raden.

Over de auteur

Michiel is oprichter van The Outsiders: creatieve professionals in marketing, communicatie, design en development. Is consultant, docent en spreker.

21 reacties

  1. Bram Koster

    Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Ja, natuurlijk zie je in allerlei sectoren dat een klein aantal bedrijven of zelfs één partij met grote voorsprong marktleider zijn/is. En online speelt dat nog meer dan offline omdat geografische beperkingen minder van belang zijn.

    Maar afgeleiden van geografie zijn zaken als taal, cultuur, kennis van de markt, etc. En partijen die zich daarop richten kunnen bij voldoende marktgrootte prima hun rol blijven spelen. Zo zie ik eerlijk gezegd Bol.com niet gauw opgaan in Amazon. En Marktplaats is weliswaar organisatorisch onderdeel van eBay, maar heeft een te sterk merk om ook ge-rebrand te worden.

    Ik denk dat op diezelfde manier Hyves nog wel even bestaansrecht heeft. Ze hebben een heel specifieke propositie die ze sterk kunnen invullen/uitbaten in samenwerking met partijen als Rabobank, etc. Dus hun beperking is tegelijkertijd juist hun kracht.

    Overigens ben ik (ook) geen groot fan van Hyves, maar nog minder van Facebook. Mij maakt het persoonlijk dus niet zo veel uit wie er wint…

    Beantwoorden
  2. Roger

    Uit je post, waar ik het voor het grootste deel mee eens ben, viel deze uitspraak wel heel erg op: “Het beste is dus om als startup maar een beetje te kabbelen”. Dat kan toch niet serieus zijn… waarom zou je niet succesvol willen zijn en overgenomen worden door een grote speler? Of misschien zelf een grote speler worden… misschien kun je dat verder uitleggen in een volgende post?

    Beantwoorden
  3. Jos Govaart

    Interessant scenario, zit best iets in. Toch vind ik dat er bij dit soort beschouwingen vaak wordt gedaan alsof Facebook wel doorontwikkelt en Hyves van plan is om stil te zitten en te wachten totdat ze geknipt en geschoren worden. Dat valt nog maar te bezien. Hyves is niet zonder reden zo ver gekomen en ik zie niet in waarom zij niet kunnen doorontwikkelen en een stevige rol kunnen behouden.

    Beantwoorden
  4. Michael Kouwenhoven

    Ik ben het niet met je eens. Ik ben van mening dat Hyves en Facebook prima in een wereld kunnen bestaan. Beide platformen hebben op dit moment veel overlap. Iedereen dacht ook dat Facebook even MySpace zou wegvagen,..

    Om Hyves te definieren als een start-up vind ik wat kort door de bocht – aangezien ze in Nederland nog steeds groter zijn (traffic) dan Facebook. Andere start-ups zullen het lastiger krijgen.

    Beantwoorden
  5. Wouter Blom | Zoekmachine Marketing Consultant

    ik hou de stand van hyves mbt tot het aantal leden nu een paar maanden bij, maar ze blijven groeien, niet hard maar toch, net even gechecked 10.457.907 Members (augustus zaten ze nog op iets van 10.3)

    Facebook zou volgens de cijfers nog ergens onder de 3mln nederlandse leden zitten, echter in mijn netwerk is van de 181 hyves vrienden slechts 4 niet te vinden op facebook. Op facebook heb ik nu ook meer vrienden dan op hyves.

    Wat mij betreft heeft hyves best een meerwaarde/bestaansrecht. Wellicht meer gericht op jongere bezoekers of puur doordat ze lokaal wel een monopoly achtige positie hebben.

    Zowel op facebook als op hyves zijn er delen van de website die irritant zijn of niet goed werken.(o.a.privacy) Om dit op te lossen gaat het niet om wie het grootste is of het meeste budget heeft. Het gaat om de partij die hier het beste op in kan spelen.
    Als hyves de classifieds (marktplaats voor vrienden) zou verbeteren zouden ze best wel een unieke – lokale- waardepropositie hebben waar facebook niet zo maar op kan verbeteren. Zie de lessen van Marktplaats.
    Facebook heeft op het moment de irritante spelletjes, echter deze worden veel gespeeld en zijn dus kennelijk waardevol voor de leden. Als Hyves een zelfde soort waarde voor haar (jonge lokale) bezoekers kan bieden heeft ze wederom een unieke propositie. Door haar huidige grote aantal Nederlandse leden heeft ze ook de tijd om dit uit te werken.

    Zelf hoop ik dat 1 van de twee zal winnen zodat ik maar 1 netwerk hoef te checkken, aan de andere kant gebruik ik mijn linkedin account op een andere manier en met andere doelstelling dan facebook. Dit zou best voor hyves of facebook kunnen gelden.

    Beantwoorden
  6. Daalmans

    Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te zien hoe jullie je mening vormen. Zoals ik al aangaf in de lead; ‘met verhitte discussies als gevolg’. Zo ook online. 😉

    Ik denk dat ik met de volgende toevoeging de meeste tegenargumenten al wegneem: Hyves zal niet binnen 3 jaar failliet gaan. Dat heb ik ook nooit zo gesteld; da’s me wat snel. Maar ze gaan wel, uiteindelijk. Of Hyves wordt dé nieuwe standaard voor sociale netwerken. Mag je niet uitsluiten, maar lijkt me niet waarschijnlijk. 😉

    Kortom, ik denk dat onze meningverschillen vooral te maken hebben met de periode die bekeken wordt. Ik kijk hierbij op grote schaal en neem het model uit de afbeelding als kader. Dus de schaal waarop de evolutie van 1.0 > 2.0 > 3.0 > N.0 plaatsvindt. Waarschijnlijk hebben we het hierbij over decennia, in ieder geval niet over morgen of volgend jaar.

    Maar snel gaat het wel! Fascinerend. Iedereen kan het; we experimenteren, falen en floreren er ook op los. En omdat het om een communicatierevolutie gaat, gaat het vele male sneller dan de vorige – de industriële. Vind het ook bijzonder dat we dit mogen meemaken. Hoe hard het gaat is natuurlijk de hamvraag… wat denken jullie? Ik zet een tientje op 20 jaar 😉

    Dan nog even specifiek reagerend:

    @Bram: Het valt allemaal ook wel mee. Op de korte termijn (tot in de web 3.0-periode); helemaal met je eens. Wat ik in mijn post wilde aangeven is dat het die kant opgaat op langere termijn. In antwoord op ‘of Hyves verdwijnt en of dat erg is´, ligt m.i. daar de sleutel.

    @Roger: Bedoelde het idd cynisch. Win or loose, je overleeft de evolutie van media niet… tja, wat blijft er dan over? Kabbelen denk ik, aanmodderen zou ook kunnen. Niet serieus bedoelt dus 🙂

    @Jos: Ik hoop het. Maar in mijn kader is het slechts uitstel van executie. En ik denk ook niet dat Hyves op korte termijn ten onder gaat. Sterker nog, ik denk dat ze waanzinnig goed bezig zijn, met al hun noviteiten. Maar… op de lange termijn niet zullen gaan winnen en dus hun aandeel aanzienlijk zien slinken. In mijn beleving vooral vanwege de evolutiekrachten die luiheid ondersteunen: standaardisatie en integratie. Want, welk platform wil je gebruiken? Degene die het beste voor je werkt. Who cares wie het maakt… toch?

    @Michael: Je hebt gelijk. Start-up is in het geval van Hyves niet helemaal de juiste benaming. Maar in mijn verhaal doel ik ook niet op ‘even’ wegvagen. Ik probeerde in de blog op een groter tijdschaal te kijken; web N.0 and beyond. Daarbij hebben we het over jáááren 🙂

    @Wouter: Ook jij hebt gelijk, maar wederom op de korte termijn (tot in de web 3.0-periode). En nichen kun je idd lang volhouden. Op grotere schaal zou je kunnen stellen dat in ´avatar-land´ LinkedIn een bijzonder segment is. De scheiding professioneel en privé is in onze cultuur nog redelijk hard, dus geeft LinkedIn meerwaarde met een professioneel en gecensureerd profiel. Ik verwacht overigens dat deze sociologische scheiding door de trend ’transparantie’ zal vervagen. En wat dacht je van het volgende. Wat gebeurt er als je op Facebook een werkprofiel kunt aanmaken, waarbij je privé-zaken kunt afschermen naar behoefte en verder dezelfde features krijgt als LinkedIn. Heb je dan nog LinkedIn nog nodig als apart platform? Nee. De reden die je aandraagt ‘wil maar 1 netwerk checken’ is exact mijn punt. Gemakzucht rules!

    Tot slot… @all

    Meerdere netwerken zijn in mijn beleving onhandig en vooral onnodig. Het kunnen inloggen met Twitter, Facebook of LinkedIn op losse sites is al een grote stap voorwaarts. Let op: Hyves zit daar (nog?) niet bij. En hun lokale karakter verhindert tot nu toe dat dit op korte termijn gaat gebeuren. Mede daarom ben ik op Facebook overgestapt. En ik ben ook zeker geen Hyves-hater. Ben als chauvinist trots op dit Nederlandse bedrijf. Maar helaas voor Hyves, ben ik bovenal… gemakzuchtig.

    Beantwoorden
  7. Marc

    Gedeeltelijk mee eens. gezien de tijdsinvestering en de opgebouwde vriendenkringen is Hyves diepgeworteld en zal nog wel een tijdje mee gaan. Daarnaast lijken ze ookerg door te innoveren en als het met Hyves net zo gaat als met Internet Explorer 6 dan zijn we verlopig nog niet van die schreeuwerig knalpaginas verlost +p

    Beantwoorden
  8. Daalmans

    @Marc Dank voor je reactie. In mijn beleving is door de ‘vriendenzoeker’ van Facebook dat argument niet heel sterk. Met je andere punt ben ik het wel eens; wederom op de korte termijn.

    Beantwoorden
  9. Thijs Kaasschieter

    Ik ben het ook niet helemaal met je eens. Ik denk dat er prima twee sociale netwerken naast elkaar kunnen bestaan. Volgens mij is het voornamelijk een leeftijdsissue. Je online netwerk is een afspiegeling van je real-life netwerk, logischerwijs. Jongeren, lees middelbare school leeftijd, zitten nog voornamelijk op Hyves omdat hun echte real-life netwerk ook nog heel lokaal is, namelijk je vrienden en klasgenoten uit de buurt. Wanneer je gaat studeren en je wordt ouder krijg je meer internationale vrienden en die zitten niet op Hyves, maar op Facebook. Gevolg is dat je generatiegenoten doorgroeien naar Facebook en dat wordt vervolgens je primaire sociale netwerk.

    Ik zie het niet zo snel gebeuren dat de jongere generatie zal overstappen op Facebook. Simpelweg omdat iedereen die ze kennen op Hyves zit en daar actief is. De lock-in is erg groot. Het enige wat voor jongeren aantrekkelijker kan zijn aan Facebook zijn de spelletjes, maar ook daar heeft of krijgt Hyves volgens mij al een platform voor.

    Daarnaast ben ik het ook niet eens met het feit dat je maar één profiel wilt bijwerken en checken. Ik heb op Linkedin, Facebook en Twitter allemaal een ander netwerk en dit hou ik bewust zo. Mijn vrienden zijn niet geïnteresseerd in mijn SocialMedia-tweets en mijn collega’s hoeven mijn foto’s van het weekend niet te zien. Ben het wel met je eens dat je dat vanaf één plek wilt kunnen sturen, zoals je tweets doorsturen naar #fb en #in, wanneer dat relevant is. Gemakzucht is voor mij dus niet key, maar relevantie. En daar wil ik best wat meer moeite voor doen.

    Beantwoorden
  10. Daalmans

    @Thijs Dank je voor je uitgebreide reactie. Vooropgesteld: ik ben het helemaal met je eens dat ‘relevantie’ key is. Over de uitvoering valt te twisten. Ik zie niet zo zeer de noodzaak van de losse platforms platforms. Wel van gescheiden profielen.

    In mijn vorige post en comments geef ik al wat (huidige) alternatieven voor de door jou aangedragen behoeftes cq problemen: friendfinder (tov lock in Hyves), gescheiden profielen binnen een platform (tov meerdere platforms met eigen profielen). Voor verdere toelichting, zie ook mijn lange reactie n.a.v. de eerste 5 comments. Hoe kijk je tegen die argumenten aan?

    Beantwoorden
  11. Thijs Kaasschieter

    @Michiel Ik snap je punt mbt gescheiden profielen op één platform. Maar zie je naast die gescheiden profielen ook niet de noodzaak tot gescheiden netwerken, met dus andere personen in elk netwerk?

    De friendfinder is geen oplossing voor de lock-in. Het gaat erom dat jongeren in eerste instantie al geen profiel aanmaken op Facebook, simpelweg omdat de noodzaak ontbreekt aangezien al je vrienden al op Hyves zitten. Dus dan heb je aan die friendfinder ook niet zoveel. Daarnaast heb je nog al je foto’s, krabbels, Hyves, etc. Die heb je ook niet zomaar overgezet.

    Jij hebt het natuurlijk over écht lange termijn, 20 jaar. Ik geloof echt in meerdere platformen, voor aparte niches. Of dat onderscheid nou zit in leeftijd, locatie, interessegebied, etc. Ik denk dat Hyves blijft bestaan en succesvol blijft, maar voor een bepaalde leeftijdscategorie. Wanneer je netwerk lokaal blijft, heb je aan Hyves genoeg. Breid dit netwerk uit, zul je naar plekken gaan waar die vrienden ook zijn, Facebook. Ik zie het ook gebeuren met Twitter. Zodra dit té vol wordt met ‘normale mensen’, zullen de digitale voorlopers een ander nieuw platform vinden om zich op te verenigen. Te veel ruis, te weinig relevant.

    Beantwoorden
  12. Daalmans

    @Thijs: Ik bedoel met profielen ook de bijbehorende netwerken met haar features. Dus niet noodzakelijk losse platformen, maar wel gescheiden netwerken. Noem het een platform, noem het een afgescheiden netwerk binnen een platform. We zijn het volgens mij op hoofdlijnen iig eens 🙂

    Beantwoorden
  13. Joost Geurtsen

    De eeuwige strijd: Hyves VS Facebook. ‘Verdeel en/of heers’ is altijd een mooi uitgangspunt voor een interessante discussie, maar ik deel de mening van anderen, dat Hyves en Facebook (voorlopig) prima naast elkaar kunnen bestaan.

    Op korte termijn zullen de grote sociale platformen niet zomaar verdwijnen in mijn ogen. Ik denk dat de sterken sterker zullen worden en Hyves hoort, in Nederland, tot die groep van grote spelers. Hyves geniet op het moment een groot aantal actieve gebruikers, of dat nou in een een bepaalde niche is, of niet.

    Wat betreft de lange termijn: met de omvang en de positionering van Hyves is er voldoende ruimte en draagvlak voor innovatie. Niet op de (wereld)schaal van Facebook, maar zoals Jos en Thijs terecht zeggen: Hyves zal niet stilzitten. Als Nederlands product is Hyves een love-mark in ons land en vanuit deze positieve positie kan Hyves zich helemaal focussen op de Nederlandse markt, met haar eigen cultuur, actualiteit en behoeftepatroon.

    Daar tegenover staat uiteraard dat Facebook veel meer resources en bereik heeft. Dat hoeft echter niet (alleen) een nadeel te zijn. Bij Facebook zal op termijn het devies zijn: ’think global, act local.’ Bij Hyves zal dit altijd ’think local, act local.’ zijn. De samenwerking tussen Hyves en het RTL-nieuws en de koppeling met het Nederlands Elftal zijn daar voorbeelden van.

    Conclusie: ook de lange termijn is moeilijk te voorspellen, omdat we uitgaan van de huidige situatie. Wie had in 2005 kunnen voorspellen dat slechts 5 jaar later zoveel mensen aan de Twitters zou zitten? Wat we wél kunnen doen, is naar de grote lijnen en wat dat betreft kan ik mij heel goed vinden in ‘The Bigger Picture’, zoals deze in het artikel wordt geschets.

    Rechtermuisknop -> ‘Afbeelding opslaan als..’ 🙂

    Beantwoorden
  14. Daalmans

    @Joost Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik kan me goed vinden in je argumenten. De langere termijn is inderdaad lastig in te schatten, we kunnen (uiteraard) enkel speculeren. Mijn voorspelling is dus bovenstaand verhaal, maar of het de werkelijkheid wordt? Time will tell…

    Beantwoorden
  15. Oisin

    Zoals een medewerker van Facebook het zou schrijven. Je bent niet de analist die je beoogt te zijn. Maar dat weet je? Toch?

    Beantwoorden
  16. Daalmans

    @Oisin Medewerker van Facebook? Would be nice, in ieder geval qua salaris (schijnt). Maar zonder gekheid; hoor graag je inhoudelijke punten. Want hier kan ik niet zo veel mee. Maar dat weet je? Toch?

    Beantwoorden
  17. saskia van ek

    Ik probeer me van hyves naar facebook te verplaatsen maar heb nog nooit zoveel ellende meegemaakt!
    Hyves daarintegen is qua veiligheid top en vrijheid in eigen dingen doen en contacten leggen ook top.
    Ik ben er oor facebook eruit te werken kan ik wat doen? Saskia van Ek mail@sasenzo.com

    Beantwoorden
  18. Johan ter Borgh

    Michiel,
    Ik vind dit artikel nog steeds actueel en maak mij persoonlijk wel zorgen over deze ontwikkeling. Ik vind het zorgelijk dat er internet-monopolisten zijn die uiteindelijk en zelfstandig de toekomst van het internet bepalen. Met argusogen moet ik toezien dat het internet steeds meer het effect is van de kleinere vis die opgegeten wordt door de grotere vis. Hoe is het bijvoorbeeld mogelijk dat vrijwel het gehele zoekverkeer op internet in handen is bij 1 organisatie. In mijn mening heeft de Nederlandse overheid de taak om concurrentie te garanderen maar op het gebied van internet heeft de overheid hier totaal geen grip op.

    Beantwoorden
  19. Daalmans

    Ha Johan, dank voor je reactie. Deze ontwikkelingen zijn inderdaad zorgwekkend, zeker omdat deze diensten anno 2012 als Nuts-voorziening gezien mogen worden. Het vinden van informatie via een zoekmachine en de digitale representatie van onszelf zijn zaken die een algemeen goed dienen. Niet iets wat bedrijven zouden moeten aanbieden en alleen helemaal niet door monopolisten. `Do no evil´ van Google is allang verloren gegaan in het kapitalistische geweld en onze Zuck heeft nooit nobele doelstellingen gehad. Tegelijkertijd is de overheid te log, te verdeeld en te onwetend. Niet de speler waar we voorlopig wat van mogen verwachten 😉

    Toch blijf ik positief omdat ik de open source beweging als verlosser zie. De technologie van Facebook is kopieerbaar en daarmee zijn ze niet onaantastbaar. Zeker nu internet-technologie richting Powerpoint schuift (iedereen kan het). Kortom, een paar misstappen en een goed alternatief en Facebook is zijn grip kwijt. Te hopen aan een open source systeem en niet aan Google of Microsoft (mark my words; de laatste staat aan de vooravond van een coup).

    Skynet-scenario’s doemen op, maar er is nog hoop. Want: “It’s not the gun that kills, it’s the shooter”. En gezien http://www.buzzfeed.com/expresident/pictures-that-will-restore-your-faith-in-humanity blijf ik hoop houden 🙂

    Beantwoorden
  20. anne

    ik zit op facebook omdat er anders er niks meer is ! ik ben al een geruime tijd niet meer op facebook geweest.. facebook laat mij koud ! laat staan dat ik mij weer ga aanmelden .. hyves dat was pas gezellig ! met elkaar krabbelen met glitters erbij ik ben niet een klein kind ! maar ik kan mij voorstellen dat hyves erg gemist wordt !
    met name oudere mensen en veel veel anderen ! ook namens mijzelf !!! ik hoop van
    harte dat hyves weer terug komt het zal nooit meer worden zoals toen maar het gaat om het gevoel! maar goed de tijd moet het leren .. hopelijk tot kijk hyves !

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.