Leestijd: ca. 3 minuten

Op het Webanalytics Congres (14 & 15 maart) gingen zeer aansprekende sprekers, waaronder Webanalytics goeroe Avinash Kaushik en Matthew Niederberger, in op de mogelijkheden om nog meer actiegerichte inzichten te halen uit je online marketing activiteiten. Hoe dien je dit aan te pakken?

Dit is een gastblog van Gerard Rathenau. Gerard werkt als online marketeer bij PauwR en was donderdag 15 maart op het Webanalytics Congres te gast in het zeer comfortabele Hotel Houten.

Maak gebruik van customer feedback

Matthew Niederberger was heel duidelijk in zijn presentatie over het gebruik van customer feedback: uit je webanalytics pakket kun je heel veel gegevens halen, maar het blijven statische gegevens. Dus, als je echt achter de bezoekintentie van je gebruiker wilt komen, vraag het gewoon de gebruiker! Heel veel mensen denken dat gebruikerstesten heel kostbaar zijn. Matthew liet in deze presentatie zien, dat je ook met betaalbare tools voor gebruikerstesten je goede resultaten kunt krijgen.

Met tools zoals 4Suite en Usertesting kun je eenvoudige gebruikerstesten opzetten. Onderstaande toegangscodes geven je de mogelijkheid deze tools gratis uit te proberen:

4Suite: WAC4qPLUS (kies hier voor de basic versie)
Usertesting: WAC 2012 (gebruik deze toegangscode wanneer je een test opzet)

 

De presentatie van Matthew Niederberger:

Gebruik data die er echt toe doet

avinash-kaushik

Avinash Kaushik ging in op de zin en onzin van online statistieken. Vertoningen en klikken zeggen net zoveel als followers en fans: helemaal niets. Avinash gaf een ludieke interpretatie voor de term H.I.T.S= ‘how idiots track success’. Hij gaf aan dat je je beter kan richten op data waar je daadwerkelijk contact hebt met je gebruiker:

1. Reacties per bericht via Twitter of Facebook
2. Retweets per tweet of gedeelde berichten via Facebook
3. Positieve berichten van jouw followers en fans (favorited tweets of likes van jouw berichten via Facebook), waarbij je je eigen likes natuurlijk uitsluit van deze berekening!

Het handmatig doorrekenen van deze KPI’s is zeer tijdrovend. Avinash gaf tijdens zijn presentatie een voorbeeld van een tool, die dit voor je kan doen. Maak hier dus gebruik van!

Kortom

Tijdens dit Webanalytics congres werd eens te meer duidelijk dat het vakgebied zich razendsnel aan het doorontwikkelen is. Naast het doormeten van je website statistieken wordt het steeds belangrijker om ook de resultaten vanuit de social media inzichtelijk te maken. Ik denk dat het een uitdaging wordt voor iedere webanalist om dit voor elkaar te krijgen. Wat is de waarde van een like of retweet van jouw bericht? Het segmenteren van positieve en negatieve berichten. Kortom: er is nog voldoende te doen om webanalyse naar een hoger niveau te tillen!

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.