Leestijd: ca. 7 minuten

Dagelijks worden er in Nederland honderdduizenden twitterberichten de wereld ingestuurd. Veel van deze tweets raken ondergesneeuwd in overvolle timelines. Twylah is een nieuwe tool die de mogelijkheid geeft om je tweets een langere levensduur te geven

Twitter is inmiddels niet meer weg te denken binnen de Nederlandse samenleving. Het succes van de microblogdienst is recentelijk nog onderzocht door Twittermania en daar blijkt dat het aantal actieve twitteraars met 60% is gestegen. Steeds meer twitteraars volgen grote aantallen andere mensen. Dagelijks stromen honderden berichten voorbij in timelines van je followers.

Kort gezegd: jouw bericht moet concurreren met honderden andere berichten en de kans dat je followers je interessante bericht missen, zeker als die follower veel mensen volgt, is levensgroot. Polle de Maagt meldde laatst nog in zijn presentatie dat de gemiddelde levensduur van een twitterbericht 90 minuten is.

Filter op thema’s
Twylah is een nieuwe tool die je tweets clustert op thema’s waarover je Twittert. Nadat je je hebt aangemeld analyseert Twylah over welke onderwerpen je veel twittert en maakt aan de hand van deze topics een dynamische pagina, waarop je tweets  gefilterd worden. Ik heb zelf een beta account aangemaakt en zie dat de topics waarover ik vaker twitter “social media” en “yammer” zijn. Sommige berichten zijn al een paar dagen oud, maar kunnen nog steeds interessant zijn voor followers die het eerste bericht gemist hebben.

Om wat meer uitleg te krijgen over het hoe en waarom van Twylah hier een kort interview met één van de oprichters, Kelly Kim (helaas zonder ondertiteling…).

What is purpose of making a Twylah account?
Twylah takes your Twitter stream (the tweets you create) and transforms it into a durable asset for your own website or blog. We take the content you tweet out and create for you a website that anyone can understand and navigate. On Twitter, your content may get lost; on Twylah your content can be found all in one place and in a format that is organized and engaging.

How does Twylah decide which topics are shown on your Twylah page?
Twylah creates your trending topics based on the frequency and recency of your tweets.

Twylah is still in beta, when can we expect the first full open release?
We will take Twylah out of beta at the earliest possible time when it is ready. 🙂

Can I add my own topics to Twylah?
You can add your own topics on Twylah in only one way at this time –by tweeting more content on those topics.

Will there also be a chance to add other social networks like Linkedin, Facebook, etc..?
Right now, we are concentrating on Twitter.  We will add other networks if and when it makes sense to do so and if and when we know we can add value to our users and their visitors by doing so.

Can you explain the concept of a powertweet?
Sure, power tweets, from our perspective, are dynamic and content-specific landing pages for your tweets.  It is a way to provide value-add content to your followers.

As you know, power tweets are tweets sent out from Twylah that are posted to Twitter with short-links back to your Twylah page. These power tweet “landing pages” include the original tweet with any linked content (the video, image, infographic, article excerpt). To the right of the tweet and linked content, there is a column of all recent, relevant, and related posts.

This may seem like a small thing, but this is a huge value-add. We dynamically pull in all related tweets/content based on what you are power tweeting, so that your visitors have a cohesive and contextual experience when they land on your page. It’s demand marketing — power tweets give your visitors more of what they want at the precise time they want it.

Why is a power tweet so important?
Power tweets are important because they both bring traffic to your Twylah page, and they present your content in a way that optimizes your chances of having that “traffic” connect with your content in a meaningful way. Based on the data we’ve collected, visitors to powertweet landing pages spend 3-5 minutes on average with your content.

Any sneak peeks on new features from Twylah?
One of the key features “coming soon” is analytics. Of course we’re working on creating some fabulous analytics which will help publishers create and tweet more content that their followers want.

What are the requirements to get a beta account?
The only “hard” requirement is that we need accounts to have a minimum of 50 tweets. Other than that, we try to get people their pages as quickly as we can.

Eerste ervaringen
Ik heb zelf een beta-account aangemaakt, te zien op http://www.twylah.com/timvanwaard. Daar kun je zien dat de belangrijkste topics van mij “social media”, “Yammer” en “Rijkswaterstaat” zijn. Deze heb aangemerkt als favoriete topics en staan dus prominent in het menu.

Twylah maakt redelijke mooie streams op deze onderwerpen en foto’s en video’s worden automatisch toegevoegd. Soms worden topics wel wat snel aangemaakt (check bijvoorbeeld de topic Senna, hierover heb ik maar drie tweets geplaatst). Ook kun je topics blocken die je niet op je Twylah page wilt hebben. Zo heb ik bijvoorbeeld de topic #tvoh geblokkeerd, aangezien ik daar geen toegevoegde waarde voor zie voor mijn followers.

Het managen van topics

Gelukkig, je kunt wegpoetsen dat je The Voice Of Holland kijkt

Toepassingen
Ik zie wel hele interessante toepassingen voor het concept van Twylah. Zo wil ik bijvoorbeeld de tweets van sommige tweeps wel teruglezen over social media, maar niet al hun interactie met allerlei andere personen. Of als je KLM volgt, hoef je niet elke interactie van de klantenservice te zien, maar wel de aanbiedingen of leuke feitjes of campagnes die ze af en toe twitteren. Ook voor bands is het interessant om een aparte stream te creeeren voor een bepaald concert, zodat fans na afloop de tweets over dat concert kunnen teruglezen.

Het concept is zeker nog niet perfect, maar Twylah doet wel een goede stap in richting om waardevolle tweets langer te bewaren en te filteren voor followers. Ik denk daarom dat dit soort filters de waarde van je tweets kunnen verhogen en de levensduur kunnen verlengen.

Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met Twylah. Laat het me weten in de comments of vraag een beta invite aan via http://www.twylah.com.

Over de auteur

Tim is oprichter van de Twitteraccount @klmfan en online adviseur op het gebied van intranet en (interne) social media. Hij is al flink wat jaren actief in de online communicatie.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.