Leestijd: ca. 4 minuten

Enige tijd geleden is de zogenaamde ‘Cookiewet’ aangenomen door de Tweede Kamer. Door de komst van de cookiewet zijn websites verplicht om een bezoeker vooraf uitgebreid te informeren over welke gegevens van de bezoeker door middel van cookies worden verzameld. De bezoeker dient vervolgens  toestemming te geven voor het gebruik van de betreffende cookies.

Op Search Marketing Thursday bracht Arnoud Engelfriet, gespecialiseerd in internetrecht, ons op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom deze omstreden cookiewet.

De cookiewet wordt door sommigen als één van de strengste Europese wetten beschouwd. Bovendien gaat Nederland nog een stapje verder aangezien in Nederland de bezoeker vooraf expliciet toestemming moet geven voor elke specifieke cookie.

De wetgeving maakt een uitzondering voor cookies die enkel een technisch doel dienen. Maar aangezien de meeste websites gebruik maken van ‘tracking-cookies’ die het surfgedrag van websitebezoekers bijhouden en uiteindelijk niet alleen een puur technisch, maar direct of indirect ook een commercieel doel dienen, wordt het website-eigenaren en adverteerders op deze manier erg lastig gemaakt.

De internetbranche heeft zelf al het nodige initiatief getoond om handvaten te bieden om redelijkerwijs aan de strenge cookiewet te kunnen voldoen. Zo is er een ‘volg-me-niet register’ in het leven geroepen waar gebruikers uitgebreid kunnen lezen welke cookies door aangesloten partijen op een bepaalde website zijn geplaatst en wordt vervolgens de mogelijkheid geboden om de cookies uit te zetten.

Het is nog maar de vraag of de Nederlandse wetgeving dit goedkeurt, aangezien dit geen ‘opt-in methode’ is. Cookies worden in dit geval namelijk in eerste instantie bijgehouden en vervolgens kiest de gebruiker achteraf of hij/zij toestemming geeft.

Google biedt voor haar statistiekenprogramma ‘Google Analytics’, dat uiteraard ook bezoekersgegevens verzamelt, een oplossing door middel van de zogenaamde ‘anonymize-functie’. Wanneer onderstaande code aan de Analytics-code wordt toegevoegd heeft Google geen inzage in het laatste deel van het IP-adres, waardoor het in feite onmogelijk is om gegevens naar individueel niveau te herleiden. Het nadeel hiervan is dat sommige statistieken, zoals geografische gegevens, minder nauwkeurig zullen zijn.

Een andere mogelijke oplossing om statistieken te verzamelen is aan de hand van ‘browser-fingerprinting’. Analyseren kan bijvoorbeeld bij Panopticlick of privacy.net. Hierbij worden geen cookies gebruikt, maar worden bezoekers ‘getracked’ aan de hand van unieke browserinstellingen. Deze ‘browser-fingerprints’ zouden uniek genoeg zijn om tot betrouwbare, nauwkeurige  statistieken te komen, maar zijn minder eenvoudig te herleiden tot individueel niveau.

Het huidige wetsvoorstel dient nog te worden goedgekeurd door de Eerste Kamer. Het is dus momenteel nog onduidelijk hoe de wet er precies uit zal gaan zien en hoe er vervolgens in de praktijk mee omgegaan dient te worden.

Hoe dan ook: de cookiewet maakt het niet bepaald makkelijker voor website-eigenaren en adverteerders. Natuurlijk dient er discussie te zijn rondom het gebruik van cookies en de rechten omtrent privacy, maar met het huidige wetsvoorstel gaat men met gestrekt been in op de internetbranche. Het lijkt erop dat beleidsbepalers te weinig stil staan bij het uiteindelijke doel van de meeste cookies: het verbeteren van de gebruikservaring en het tonen van relevante advertenties.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.