Leestijd: ca. 2 minuten

Wat gaat het snel. We zijn in 2012 al weer over de helft. De zomervakantie is weer voorbij. Tijd voor een frisse start, met daarbij oog voor de nieuwe ontwikkelingen. Wat heeft 2012 ons tot nu toe gebracht? Vanaf vandaag presenteer ik je iedere week een nieuwe trend of beweging waar je als marketeer wat mee kunt, misschien wel moet. Vandaag deel 1: Het duel der giganten.

Bol.com, Amazon en Facebook. De retailmarkt is volop in beweging. Allemaal proberen ze te vernieuwen,te innoveren, te verdiepen. Wat kun jij daar als marketeer mee?

Wat is er aan de hand?
Als grootmachten als BOL, Amazon en Facebook zich gaan roeren, betekent dat ook wat voor jou als bedrijf. De webshop der webshoppen, Amazon, gaat zijn pijlen op Nederland richten. Met een groot assortiment en een karrevracht aan knowhow heb je er als online verkoper meteen een geduchte concurrent bij.

BOL gaat mede door het samengaan met AHOLD definitief het primaire pad van de boeken en cd’s verlaten. Daarnaast kan iedereen – echt iedereen- bij BOL nu een eigen webwinkel openen. Uiteraard ondersteund met de kennis en techniek van BOL. En het levert je gegarandeerd traffic op.

Facebook is een ‘want’-button aan het ontwikkelen. Daarnaast wordt de advertentiegraad op Facebook flink opgeschroefd. Straks kunnen er ongevraagd advertenties in je nieuwsoverzicht gaan verschijnen.

Je kunt wel raden wat er gebeurt: Door het gebruiken van de ‘want’-knop bouw je je eigen verlanglijst op waar vrienden gebruik van kunnen maken op je verjaardag ( =handig), bedrijven gebruiken de want-lijst om jou gepaste aanbiedingen te doen of je relevante advertenties voor te schotelen ( = slim).

En wat betekent dat voor mij?
Heb jij een grote of kleine webshop? Kijk sowieso eens of je mee kunt doen met de nieuwe initiatieven. Open, indien mogelijk, een vestiging bij BOL. Kijk straks eens of de opties rondom de want-knop van Facebook ook voor jou wat kunnen betekenen. Niet te lang wachten. Durf te testen!

Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.