Leestijd: ca. 4 minuten

Iedereen moet wel eens pitch houden. Mensen overtuigen en zorgen voor succes en uitvoering van je eigen plan. Of je nu bij een bureau werkt, binnen een organisatie of voor jezelf. Het goed vertellen van een plan is een kunst op zich. Hier 4 aandachtspunten voor het houden van een succesvolle pitch.

 

Zorg voor de goede stijl

De stijl is de wijze waarop de gehele pitch wordt aangekleed en ingeleid.

  • zorg voor goede kleding en de juiste houding die bij jou past, maar ook bij de partij waar je de pitch geeft
  • denk na over de omgeving en de introductie, een kort muziekje bij binnenkomst, maak je gebruik van handouts (zorg dan ook dat die in dezelfde stijl zijn als jij gekleed bent), heb je een openingsvideo of pamper je de bezoekers met een versnapering; het zijn elementen die je niet bij alle pitches moet doorvoeren en niet in elke situatie passen, het kan wel net dat zetje geven dat je nodig hebt om je te onderscheiden
  • gebruik presentatiemateriaal als power point of prezi ter ondersteuning, niet als je woordvoerder, gebruik afbeeldingen en headlines
  • stel jezelf de volgende vraag, welke leraar of docent herinner je je nog?, waarschijnlijk de docent met de mooiste verhalen, de beste verteller

 

De structuur en organisatie

Het verhaal van de pitch moet goed in elkaar zitten. Hoe vaak komt het voor dat bij een pitch de spreker zich laat verrassen door de afbeeldingen of teksten in een presentatie? Dat zorgt voor een troebel beeld. De structuur moet goed zijn.

  • let op de structuur van de presentatie (zowel het verhaal als ook de presentatie) en deze moet natuurlijk aansluiten bij de stijl
  • wanneer je een pitch houdt met meerdere mensen, bespreek dan vooraf de samenwerking
  • gebruik taal die iedereen begrijpt
  • heb je voor jezelf een doelstelling bepaalt voor het geven van de pitch, wat wil je bereiken met die pitch; neem daarin ook mee het proces zoals de opdrachtgever dat heeft omschreven

 

Geef de content aandacht

Over content wordt vaak wel nagedacht, echter in hoeverre er dan een consistent beeld ontstaat is de vraag. Bedenk bij het samenstellen van de pitch na over de content.

  • we kennen allemaal “less is more”, gebruik die inhoud die nodig is
  • de content moet bijdragen aan een mogelijke weg naar de oplossing of succes, dat moet ook voor de luisteraar zichtbaar zijn
  • de content is de drager van de boodschap die je uiteindelijk wilt overdragen; wat is je doel van de pitch en in hoeverre draagt de content daar in bij

 

Zorg voor een goede vibe

De sfeer moet passen. Dit punt sluit natuurlijk ook aan bij de eerder genoemde punten. Het gaat om de samensmelting van de verschillende elementen. De vibe moet ook passen bij de stijl.

  • zorg voor een dialoog, laat ook de anderen aan het woord, zoek interactie
  • kijk in hoeverre jouw pitch aansluit bij de vraag van de opdrachtgever, toets je uitspraken door wedervragen te stellen
  • doe een goede voorstudie van de opdrachtgever en de mensen die aan tafel zitten
  • spreek de taal van de klant en opdrachtgever

Het geheel aan elementen zoals die hier zijn genoemd bepalen het succes. Vooraf oefenen, letten op de details en zorgen voor een consistent verhaal zijn de dragers voor succes. Maar let ook op wat je vertelt, meestal moet je nadenken over wat het publiek wil horen in plaats van wat je zelf wilt zeggen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.