Leestijd: ca. 5 minuten

De grootste en meeste investeringen in een website gaan naar het bouwen van de website (frontend, backend en stijl). Tweede aandacht gaat daarna uit naar het genereren van traffic. Je kunt de beste website hebben met de meeste hits en traffic, de vraag blijft dan of je de beste resultaten haalt?
Laten we beginnen bij de basis. De volgende punten moet je sowieso kunnen beantwoorden:

  • wat is de rol van de website in de customer journey
  • welke persona’s bezoeken in welke fase van de customer journey de website
  • wat zijn je doelstellingen bij de website, voor de verschillende persona’s in de verschillende stappen van de customer journey

Dit is het bestaansrecht van de website en daarmee het fundament voor verdere ontwikkeling. Volgende punt is dan om aandacht te schenken aan de ervaringen die een gebruiker beleeft tijdens het bezoeken van de website.

 

De eerste indruk moet goed zijn

De eerste indruk maak je slechts 1 keer. Mensen die de website bezoeken vormen binnen enkele seconden een beeld van de website en daarmee meteen een mening over jouw website. Met als gevolg ook een mening over je producten, organisatie en merk.

  • het kost een bezoeker 2 tot 3 seconden om een pagina te scannen
  • als deze tijd langer wordt dan heb je de aandacht mogelijk getrokken

Elementen die opvallen zijn:

  • kleuren
  • contrasten
  • de afbeelding, foto op de webpagina

Denk bij de eerste indruk aan de beleving en de manier van denken en handelen van een bezoeker.

 

Is de Call to Action (CTA) helder

De bezoeker moet, na de eerste oriëntatie, gewezen worden op de verdere stappen die gezet moeten worden, teneinde voor jou als marketeer een succes te worden. Hier ligt ook weer de relatie met de eerdere genoemde rollen en doelstellingen van een website. We moeten de bezoeker sturen met een duidelijke, passende en gerichte CTA.

  • teveel CTA’s zorgt voor verwarring
  • wanneer je pagina’s maakt met meerdere doelstellingen voor meerdere persona’s zul je een keuze moeten maken in de CTA die je gebruikt
  • bij het geven van 1 optie (1 CTA) stijgt de conversie met 20%

Het testen en variëren (A/B testen) levert je kennis en inzicht op om je user experience en daarmee het resultaat te verbeteren.

 

Responsive websites

De klant, zakelijk en consument, bekijkt onze website op veel verschillende devices. Van smartwatch tot (hij bestaat nog) desk top. Dat betekent dat voor de user experience een website responsive moet zijn. En eigenlijk niet alleen responsive maar ook adaptive. De website moet dus niet organisch mee bewegen met het formaat van het scherm maar mogelijk zelfs de informatie op een andere wijze presenteren op een smartphone dan op een laptop.

  • zonder responsive website daalt de traffic met 20%
  • ruim 60% van de Google zoekopdrachten gaat via de smartphone

 

Wees sociaal

“Aandacht is het nieuwe zwarte goud!”
Dat betekent dat je sociaal met mensen en dus je bezoekers moet omgaan. Als marketeer denken we te snel dat we “sociaal” zijn, we zorgen immers dat de klant vragen kan stellen maar in de praktijk ervaart de klant het vaak niet als sociaal. De user experience kan vertaald worden naar de wijze waarop de relatie tussen de marketeer en de klant is ingericht. Sociaal betekent in dit geval dus niet dat je meteen verschillende sociale media moet activeren, je website op zich moet een sociale uitstraling hebben. Sociaal is niet alleen zenden!

 

Zorg voor eenvoudige formulieren

Aanvraagformulieren zijn een belangrijk punt op zich. In de praktijk worden aanvraagformulieren ontwikkeld en ingevoerd. In het begin meestal alleen de basis en naarmate de tijd vordert neemt het aantal velden in het formulier toe. Dat wordt veroorzaakt door het enthousiasme van de mensen om je heen die dan roepen dat ze extra gegevens van de klant nodig hebben. We realiseren ons alleen vaak niet dat wanneer het formulier langer en complexer wordt, de kans op invulling van dat formulier kleiner wordt.

  • het toevoegen van een informatieveld of vraag kan leiden tot een daling van de conversie van 50%
  • zorg dat de gegevens die je vraagt aan de klant relevant voor de klant zijn, als de klant het gevoel heeft dat hij informatie verstrekt die niet noodzakelijk is voor de aanvraag dan haakt de klant af

Het lijkt gemakkelijk echter het tegendeel blijkt vaak. Het optimaliseren van de website is eigenlijk een dagelijkse bezigheid. Je bent niet klaar bij het opleveren van de website, dan begint het pas. Testen, experimenteren en spelen met de opbouw teneinde de beleving van de klant te optimaliseren.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.