Leestijd: ca. 3 minuten

Petra de boevere alias Slijterijmeisje

Petra de boevere alias Slijterijmeisje

Twitter correcting heette het, een hernieuwde poging van Twitter om spam accounts uit te filteren. Ik had zelf ongeveer 130 volgers minder, op een totaal van meer dan 1500 volgers. Een kleine 8%, wat zou kunnen kloppen omdat ik al enkele weken niet mijn opschoonactie had uitgevoerd. Toch bekroop me het gevoel dat het er wel veel waren… Al snel las ik -op twitter uiteraard- dat meer mensen volgers kwijt waren, mensen die ze kenden en vetrouwden. Een van de personen die ik niet meer volgde was Petra de Boevere, beter bekend als @slijterijmeisje. Wat bleek, al haar meer dan 2.500 volgers waren weg. Kennelijk is Twitter’s algoritme niet helemaal zuiver…

Twitter houdt niet meer van me
Slijterijmeisje ging op haar bekende enthousiaste wijze aan de slag om haar volgers weer terug te zien te krijgen, wat haar, geholpen door de mensen in haar netwerk,  in een dag alweer 500 volgers opleverde. Maar vanochtend is het @slijterijmeisje account ineens offline.  Niet meer bereikbaar dus want ‘suspended due to strange activity.’ Dit terwijl slijterijmeisje als winnaar van de Social Media Star Award is onderscheiden voor haar inzet van sociale media.

Dankzij Twitter een nieuwe klantenkring
Door de inzet van nieuwe media, en vooral Twitter, is Petra er in geslaagd een nieuwe klantenkring aan te boren en haar vakkennis vanuit Zeeland te verspreiden over het hele land. Haar twitterwijnverrassingsdoos en haar meisjesdoos zijn een begrip en vinden gretig aftrek. En nu valt dat ineens weer stil… In elk geval voorlopig.

En hoe nu verder?
Petra kan weinig anders doen dan bij Twitter navragen hoe het zit en haar account van de suspended list zien te krijgen. Maar hoe bereik je ze en hoe zullen ze reageren? Petra beschrijft op haar eigen ‘meisje van de slijterij’-blog hoe frustrerend dit is. Eigenlijk kan ze alleen maar wachten.

Getuige de berichtenstroom op Twitter heeft ze genoeg medestanders, maar tegelijkertijd roept het vragen op over de afhankelijkheid die innovatieve ondernemers kunnen hebben van dit soort situaties die ze niet in de hand hebben. En wat betekent het eigenlijk voor iemands personal branding om nu gebrandmerkt te worden als een soort spammer?

Wordt ongetwijfeld vervolgd.  Ik hoop zelf dat Slijterijmeisje snel weer toegang tot haar account heeft, ik ken haar als een enthousiaste wijn- en drankfanaat, een goede netwerker en een leuk mens. Natuurlijk tweet ze ook over haar onderneming, maar dat doet ze op een correcte manier. Juist ook een van de redenen dat ze Social Media Star werd en voor slijters en MKB-ers mag vertellen over hoe ze social media inzet en beleeft.

Over de auteur

12 reacties

  1. Rutger

    Slijterijmeisje is wel een soort boegbeeld van de Nederlandse ontdekking via Twitter eigenlijk, ze twittert nu ook tijdelijk vanaf @PetradeBoevere

    Beantwoorden
  2. Eduard Blacquière

    Verdergaand op de discussie over de afhankelijkheid van 1 medium/platform, zie ik de parallel met Google enkele jaren geleden.

    Er zijn meerdere voorbeelden waarbij webwinkels of andere websites voor het grootste gedeelte afhankelijk waren van bezoek (en daarmee omzet) uit Google.

    Met de evolutie en veranderingen aan de kant van Goolge, raakte deze sites hun topposities kwijt en daarmee dus hun omzet.

    Nu verandert Google bijna dagelijks wel iets, waardoor zulke grote verschuivingen niet meer in korte tijd plaatsvinden.

    Maar dit is en blijft een goede les om niet op 1 paard te wedden. Al kun je natuurlijk niet zonder Google of Twitter, maar zorg ook dat je op meer platformen aanwezig en vindbaar bent.

    Beantwoorden
  3. Sjef Kerkhofs

    Dit laat inderdaad zie hoe zeer ja als innovatief ondernemer afhankelijk kunt zijn van gratis diensten…..dat is en blijft een risico, dat zien we nu wel weer.

    Beantwoorden
  4. Paulus Veltman

    @vanmaanen: prima stuk, goed gedaan!

    @sjef kerkhofs: gratis of betaald maakt niks uit, hoor. Denk aan wat (al dan niet betalende) gebruikers van Flickr allemaal hebben meegemaakt.

    Beantwoorden
  5. Gyurka Jansen

    Inderdaad Paulus, ik denk dat gratis in deze niet de doorslaggevende factor is. Ik zou zelfs durven zeggen dat je als ondernemer het afgelopen jaar al vaak aan twitter hebt gemerkt dat de dienst nog lang niet betrouwbaar is. Blijft natuurlijk dat het knap lastig is.

    Beantwoorden
  6. Petra

    I’m back! Alive and kicking!
    En hier ging de winkel gewoon door hoor, de kracht van online ligt voor mij offline. Ik miste alleen de communicatie, maar er is ook nog altijd mail en telefoon en je mag altijd binnenlopen. Ik voelde me wel een beetje geamputeerd omdat de ‘connecties’ (tijdelijk) verdwenen waren

    Beantwoorden
  7. edgar neo

    en nu ben ik dus ook slachtoffer geworden.

    oa met mijn account twitter.com/edgarneo.
    zonder opgaaf van reden is deze ‘op zwart’ gezet 🙁

    in de afgelopen 72 uur heb ik @twitter support gevraagd wat de reden is dat niet alleen mijn persoonlijke twittteraccount ‘suspended’ is.

    maar ook die van andere projecten, initiatieven, organisaties, etc waarvoor ik ooit een twitter account heb HELPEN aanmaken danwel een tijdje beheert heb.

    maar wat en hoe je ook mailt aan twitter…. HQ ze zwijgen in alle talen.

    wie weet hoe ik deze impasse kan doorbreken?

    groeten,

    edgar neo

    Beantwoorden
  8. edgar neo

    en we zijn weer online. binnen een minuut nadat ik via @edgar_neo het volgende tweette: edgar_neo

    “@biz @ev my @edgarneo account got suspended for no obvious reason. & it’s taking support ages to get back @ me for this 🙁 ”

    kreeg ik mail van twitter support. dat alles weer geheel online was.

    net gechecked. en ik alles is weer vanouds.

    @

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.