Leestijd: ca. 5 minuten

Twitter kiest uiteindelijk ook voor een model waarin men advertenties de ruimte geeft. In eerste instantie weliswaar via Twitter-search, maar het is een heuse doorbraak. Maar wat kun je met promoted tweets? Wat zou jij doen als je Starbucks was? Je alleen richten op de merknaam? Serieus aan de slag gaan met social media-monitoring?

Promoted tweets, een korte uitleg

De vandaag bekend gemaakte promoted tweets houden in het kort het volgende in:

  • De advertenties verschijnen op Twitter Search.
  • Plaatsing gebeurt op basis van keywords, net als advertenties op Google.
  • Maximaal één advertentie, bovenaan de search pagina
  • Op basis van onder meer kliks en retweets wordt bepaald hoe lang een advertentie blijft staan en of de adverteerder er überhaupt voor moet betalen. (bron Frankwatching)

De promoted tweets worden in eerste instantie uitgebracht in de Verenigde Staten. Grote merken als Starbucks en Virgin hebben al aangegeven dat ze ermee gaan werken.

Promoted tweets, wat zou jij doen als je Starbucks was?
Promoted tweets verschijnen dus in eerste instantie in Twitter search. Zoek je op een bepaalde term, dan verschijnt er mogelijk een promoted tweet. Wat kun je hier nou mee als marketeer? Veel denk ik, Maar dan dien je wel aan een aantal voorwaarden te voldoen.

In de NY Times gaf Starbucks aan dat zij beginnen met het adverteren via promoted tweets. Het leuke is dat Starbucks wel een heel ‘plat’ voorbeeld gaf voor het gebruik van deze nieuwe vorm van adverteren. In de NY Times vertelt Chris Bruzzo, vice-president van Starbucks dat: “When people are searching on Starbucks, what we really want to show them is that something is happening at Starbucks right now, and Promoted Tweets will give us a chance to do that,” said Chris Bruzzo, vice president of brand, content and online at Starbucks.

De quote van Bruzzo roept toch wel wat vragen op. Hoeveel mensen zoeken er op letterlijk Starbucks en waarom doen ze dat? Als ik Starbucks was zou ik me niet alleen focussen op de merknaam. Want wat weet je van iemand die alleen zoekt op de merknaam? Je kunt de plank natuurlijk gigantisch misslaan. Wat zou ik dus doen als ik Starbucks was?

Als ik Starbucks was zou ik:

  • Zorgen dat ik mijn monitoring op orde had
    Je dient als marketeer precies te weten op welke termen je doelgroepen zoeken. Minder op Starbucks maar misschien wel op koffie? Of op koffiemok?
  • Willen begrijpen wat de betekenis is van de zoektermen
    Mensen die op “ Starbucks”  zoeken, waarom doen ze dat? Zijn ze op zoek naar de locatie? Willen ze meer lezen over het bedrijf? Of willen ze de kwaliteit van een locatie of het product in het algemeen weten?
  • Verschillende tweets ontwerpen voor verschillende doeleinden.
    En al die tweets zouden relevant en servicegericht moeten zijn. “Starbucks in lower Manhattan?” zou dus een advertentie met locatiegegevens moeten genereren.

Daarnaast zou ik als Starbucks bij Twitter nog een aantal innovaties vragen wat betreft deze dienst. Twitter is natuurlijk niet sterk om zijn search, maar juist om rondom de conversatie. Wil je relevante advertenties plaatsen, dan zul je je dus moeten baseren op de volledige 140 tekens en misschien wel de conversatie die daar om heen ontstaat. Dat lijkt me een uitdaging.

Als ik Starbucks was, zou ik meer willen dan alleen verschijnen in de zoekresultaten. Ik zou:

  • dan graag locatiegebaseerd willen tweeten
    Een search uit Los Angeles wil je natuurlijk anders oppakken dan eentje uit Dallas.
  • graag adverteren op hashtags
    Je kunt op 15 april bij Starbucks  gratis koffie krijgen als je je eigen mok meebrengt. De actie verschijnt samen met hashtags als: #maakhetverschil #milieu #filterkoffie
  • natuurlijk graag real time willen adverteren in de timeline en conversatie zelf
    Twitter search is natuurlijk leuk. Maar de elegantie van Twitter zit ‘m natuurlijk in de realtime conversaties. Als er een conversatie op gang komt over je merk wil je natuurlijk meepraten met je consumenten. Door een relevante advertentie bovenaan de timeline van een gebruiker zou je je online reputatiemanagement en eventuele crisismanagement heel goed kunnen inrichten. Nu is de kans dat reacties van bedrijven verdwijnen in een tsunami van klachten nog reëel.

Ik ben heel benieuwd wat de ervaringen worden van bedrijven die in de Verenigde Staten beginnen met promoted tweets. De keuze om te beginnen in de zoekomgeving is logisch. Wel ben ik benieuwd naar het vervolg en uiteraard naar de inventiviteit van bedrijven als Starbucks. Ik heb ze hierboven al een aantal suggesties gegeven. Maar wat zou jij doen als je Starbucks was? Heb jij nog andere suggesties?

Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

6 reacties

  1. Jules Stuifbergen

    Naar aanleiding van deze blogpost en die van mezelf (zie http://forwardslash.nl/twitter-wordt-minder-sociaal/ ) ontstond er een leuke discussie op Twitter.

    Het komt er op neer dat het het mooiste zou zijn om real-time waarde toe te voegen. Dus ‘dienstmededelingen’ ipv reclame.

    “KLM vluchten van vandaag geannuleerd, zie …. voor meer informatie.”, of: “UPC digitale TV ligt er momenteel uit in uw regio. We zijn op de hoogte van het probleem”. Etc.

    Hoewel ik het idee van promoted tweets (zie mijn blogpost) een enorm zwaktebod vind, denk ik dat het in de praktijk best mee gaat vallen.
    Immers, zodra een bedrijf te irritant of spammerig wordt, staan miljoen mensen klaar met commentaar.

    Beantwoorden
  2. Niels

    Ik vraag me af of het nodig is.

    Twitter zou een medium moeten zijn waar we eindelijk eens vrij zijn van alle spam die dagelijks op onze deurmat, inbox, beeldscherm valt.

    Dat bedrijven teruggrijpen op advertenties op soscial media is een zwaktebod van het bedrijfsleven. Hiermee erkent het bedrijfsleven niets te snappen van Social Media. Maar bovenal willen ze zeggen: We are in charge.

    Genoemd voorstel van Frank is een uitstekend alternatief voor bijvoorbeeld een Starbucks. Maar het heeft niets met twitter zelf te maken (positief bedoelt), het dwingt de organisatie om te zoeken naar zaken die meerwaarde biede voor de klant.

    Social Media is naar mening een kanaal waar je vooral toegankelijk en actief moet zijn.

    In het voorbeeld van Strabucks kan je denken aan: meld je koffie, koffie van de dag, koffie-ideeen, locatie vragen, open coffee bij starbucks ( dus: starbucks twittert: open coffee #starbucks#NY 10 am ’till 11 am. Free coffee for followers.)

    Twitter is nog steeds geen mainstream. Je innovators en early adopters bevinden zich er vooral. Bedenk als bedrijf wat zij interresant vinden (meestal is dat invloed) en speel daar op in.

    Gr
    Niels

    Beantwoorden
  3. Maurice Beerthuyzen

    @Niels in een ideale wereld zou een populair sociaal netwerk als Twitter vrij blijven van reclame. De schoorsteen bij Twitter moet echter ook roken, dus je kon er op wachten dat er in die richting iets zou gebeuren.

    De voorbeelden die ik noem in mijn artikel wil ik geen advertenties noemen. Misschien moeten we in het geval van Twitter wel spreken van @relevance ( in het Nederlands: relevante advertenties 🙂 ) Ik probeerde bewuest voorbeelden te bedenken waarbij er weliswaar een pull uit gaat van de adverteerder, maar waarbij de inhoud dusdanig relevant is, dat je er als gebruiker nog iets aan hebt. Zoals Jules het in zijn reactie ook al verwoordde: dienstmededelingen, tips, verwijzingen.

    Als een bedrijf mij helpt en op een natuurlijke manier deelneemt aan de conversatie, heb ik daar geen problemen mee.

    Beantwoorden
  4. Niels

    @ Maurice

    Idd. de schoorsteen van Twitter zal moeten blijven roken. Maar het kan anders.

    Het getuigt natuurlijk ook van armoede binnen twitter dat ze niet zelf in staat zijn gebleken om een concept als foursquare te ontwikkelen.

    Ik zou willen dat de ontwikkelaars van twitter een soort apps ontwikkelen die als platform kunnen dienen voor het bedrijfsleven. En dat daar het verdienmodel zit. Maar door Twitter zelf als basis te nemen van het verdienmodel ben ik bang dat ze zichzelf in de voet schieten.

    En uiteraard blijft het dan van belang dat de relevantie niet uit het oog wordt verloren.

    Beantwoorden
  5. Maurice Beerthuyzen

    Eens, apps zouden een oplossing zijn. Deze advertenties zijn inderdaad een risico. Want niet iedereen zal de advertentie-mogelijkheid even netjes en relevant gebruiken.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.