Leestijd: ca. 3 minuten

Vanaf vandaag past Facebook de indeling van haar ‘Premium Ads’ aan. Het gaat om grotere advertenties waarvan Facebook hoopt dat deze 40% tot 80% beter presteren dan de oude advertenties in termen van herkenbaarheid en retentie van de boodschap.  Ook belooft Facebook haar adverteerders een verbetering van 16% in de ‘fan-rate’ van de nieuwe ads.

Facebook-nieuwe-premium-ads

Facebook maakt hiermee duidelijk dat het vooral wil inzetten op haar ‘Gesponsorde Verslagen’. Advertenties die een actie van een fan of een bericht geplaatst op de Facebook pagina van de adverteerder als uitgangspunt hebben. Doordat updates van bedrijven lang niet altijd in de Timeline van de gebruiker verschijnen, zijn adverteerders bijna genoodzaakt om hun bereik door middel van Facebook advertenties te vergroten. Een normale post verschijnt bij circa 16% van je fans in zijn of haar Timeline. Door deze post 1 dag als advertentie in te zetten, vergroot je dat bereik met een factor 3 tot 5. Met de nieuwe Premium Ads kun je je fans en hun vrienden met een frequentie van wel 20 tot 30 keer bereiken.

Wanneer je als adverteerder niet beschikt over een Facebook pagina of wilt adverteren zonder daarvoor een bericht te plaatsen op je pagina, dan is dat ook mogelijk. De nieuwe Premium Ads zijn uitstekend geschikt om bijvoorbeeld je naamsbekendheid te verhogen of de interactie met je fans (en daarmee je EdgeRank). Door het plaatsen van bijvoorbeeld een Poll Ad genereer je veel ‘events’ op de Timeline van de gebruikers, die weer tot nieuwe organische (en dus gratis) kliks kunnen leiden. Facebook geeft echter zelf aan dat ‘Market Place Ads’ het meest geschikt blijven voor het genereren van nieuwe fans. Premium Ads kun je niet online inkopen, alleen via gespecialiseerde bureaus. Betaling geschiedt op basis van CPM (vanaf ca. 3 euro CPM) en het minimale budget is 15.000 euro.

De naam ‘Gesponsorde Verslagen’ (Sponsored Stories) zal overigens op termijn plaatsmaken voor ‘Uitgelichte Verslagen’ (Featured Stories). Bekijk hieronder de ‘uitgelekte’ presentatie:

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.