Leestijd: ca. 3 minuten

Kort geleden schreef Jesse Stanchak een artikel over de laatste Corporate Social Media Summit in New York. Daar sprak onder meer Andrew Warden, Head of Strategy and Communications Emerging Markets Services bij Cisco. Hij gaf aan dat de tweede golf in de ontwikkeling van social media de interne social media zijn. Daar komt volgens hem de focus te liggen en hij heeft daar vier goede argumenten voor. Hij vergeet er alleen eentje.

 

Interne verwachtingen
In het artikel Are you ready for the next wave of social media benoemt Stanchak de vier argumenten van Andrew Warden. Warden zegt ten eerste dat de nieuwe generatie medewerkers interne social media verwachten. In de huidige situatie heb je te dealen met een deel dat social media allang heeft omarmd en een deel dat er weinig van moet hebben. Maar dat gaat natuurlijk veranderen.Het duurt nog maar even en dan is de eerste groep volledig dominant. En deze groep verwacht dat hun manier van samen communiceren ook in werk beschikbaar is.

Globalisering
Ten tweede ziet hij de globalisering als een argument voor de inzet van interne social media. Grenzeloos werken, 24/7, komt in steeds meer organisaties voor en interne social media bieden de communicatiemogelijkheden die je daarvoor nodig hebt.

Managen op social media
De derde reden is wel een interessante en zal zeker vragen oproepen. Warden zegt dat managen makkelijker wordt. Managers hoeven alleen maar het communicatiegedrag in interne social media in de gaten houden om te zien waar het werk goed loopt en waar niet, waar meer nodig is om de gewenste performance te behalen, maar ook waar mensen zich mee bezig houden. Waar gaat de meeste tijd in zitten? Dat klinkt goed, maar dat kan ook als een nieuwe manier van control worden ervaren.

Corporate cultuur
De vierde reden is dat interne social media de mogelijkheid bieden om de corporate cultuur uit te dragen en vooral te laten ervaren.

Social learning
Hiermee was zijn verhaal aan het eind gekomen, maar volgens mij vergeet hij een hele belangrijke en dat is de mogelijkheid van social learning. Interne social media bieden een uitgelezen kans om mensen te laten leren door de uitwisseling van ervaringen, concrete kennis, cases, oplossingen, vragen, meningen. En dit kan ook wel eens een verwachting zijn bij nieuwe generaties medewerkers: leren door delen. En social learning kan ook wel eens het management helpen om kennis op peil te houden en problemen snel op te lossen.

Mister Warden, make it five, not four.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.