Leestijd: ca. 5 minuten

Het inzetten van marketing en marketingcommunicatie kost geld. Denk aan het bedenken en ontwikkelen van de strategie, de kosten van het bureau, de kosten voor het ontwikkelen en de uitgaven die we doen om de media optimaal in te kunnen vullen.

We zetten “marketing” immers in om de producten en diensten die we produceren en leveren onder de aandacht van de klant te brengen. Dat proces en die strategie wordt een steeds complexer geheel:

  • het gedrag van mensen verandert sneller dan ooit
  • het mediaconsumptiegedrag van mensen verandert
  • media worden meer divers, denk aan alle offline mogelijkheden en online mogelijkheden
  • door de verschillende sociale media is de besluitvorming veranderd
  • mede door alle veranderingen zijn standaard definities en invulling van die definities niet meer voor de hand liggen

En dan moeten we constateren dat deze opsomming niet compleet is. Welke marketingmissers zijn er dan wel te voorkomen?

Weet wie je klant is?

Bij deze vraag zal de gemiddelde marketeer woorden uitspreken of gebaren maken waarmee hij of zij wil aangeven waarom we deze vraag stellen. Natuurlijk weet de marketeer wie zijn klant is. Maar dat is nu precies de vraag, hoe vaak krijg ik op deze vraag niet het antwoord van een bedrijfsnaam terug of zijn beïnvloeders in en koopproces niet herleid.

  • stel jezelf eens kritisch de vraag of je je klant kent
  • verzamel informatie door zelf contact te zoeken met klanten, ga de straat op
  • maak het antwoord dat je geeft zo specifiek mogelijk
  • dan wordt de omschrijving vanzelf een persona en zie je overeenkomsten wanneer je dat voor meerdere klanten doet

 

Is de boodschap helder?

Vaak schrijven we teksten vanuit onszelf, denken we niet na vanuit de klant en in welke fase van de klantreis de klant zich bevindt. Dan is de kans op miscommunicatie groot.

  • schrijf een heldere boodschap die voor iedereen duidelijk is
  • voor elke tekst moet je je afvragen wat het doel van die tekst is
  • de call to action in de tekst moet duidelijk, eenduidig en sturend zijn
  • generaliseer zo weinig mogelijk, relevantie scoort

 

Kennen de klanten de zender wel?

Vaak is het sluiten van een overeenkomst, van groot tot klein, een kwestie van gunnen. Natuurlijk speelt het leveren van toegevoegde waarde ook mee. Dat gunnen zorgt ervoor dat de klant ons ook wil kennen. Offline hebben we verkoopgesprekken. De kracht hiervan is dat de mensen elkaar in de ogen kunnen kijken en een gesprek verbaal en non-verbaal kunnen voeren. Je leert elkaar kennen. Online komt daar een complicatie voor de dag waar je als marketeer over na moet denken.

  • weet de klant wie ik ben en wie wij zijn
  • laat jezelf zien en horen

 

Denk niet vanuit vanzelfsprekendheid!

Of het nu komt door de snelheid van leven, de werkdruk of gewoon nonchalance maar er wordt te snel gedacht vanuit “de campagne die het laatst deed doet het nu ook weer”. Maar ook dat een marketingstrategie bij een collega ook voor jou werkt.

  • bedenk dat een campagne of strategie meer is dan bedenken en uitvoeren
  • achter een keuze voor een strategie zitten argumenten die niet voor elke situatie hetzelfde zijn

 

We gaan het onderzoeken

Marktonderzoek is vaak goed bruikbaar en geeft, als het goed is uitgevoerd een solide basis. Het gaat er wel om dat je goed kijkt wat je hebt laten onderzoeken en welke factoren daar een rol in spelen. Mogelijk kun je marktonderzoek vervangen door veel meer te denken en handelen vanuit het real time meten van de resultaten en real time inspelen op de, eventueel veranderende, situatie.

 

We gaan een nieuw merk introduceren

Het introduceren van een merk is verandert door de nieuwe en andere technologische ontwikkelingen die invloed hebben op klanten en marketing. Dat betekent dat een merkstrategie van 20 jaar geleden nu echt anders ingevoerd moet worden. Op korte termijn verkopen dan loopt de lading van het merk vanzelf mee.

Deze 6 punten van aandacht die als marketingmisser snel worden herkend vormen een basis. Het marketing denken verandert net als wij veranderen. Wees kritisch naar je eigen strategie, blijf spiegelen, experimenteer en ga door. Tenslotte:

 

Zorg voor een doel

Veel marketeers werken zonder doel. Dat is best lastig.

Succes.

Over de auteur

2 reacties

  1. Sander

    Dit leek me een interessant bericht. Had het graag gelezen. Ben er echter niet aan begonnen, vanwege de social media deelknoppen die prominent links fixed Op de tekst staan!!!!!,

    Kennelijk is delen belangrijker dan daadwerkijlijk kunnen lezen!?

    Een misser

    Beantwoorden
    • Karst Otten

      Hallo Sander – dank voor je tip. We hebben even gekeken en op een tablet staan de sharebuttons inderdaad vervelend door de tekst. Delen is belangrijk maar niet ten koste van het artikel. We hebben het aangepast. Alsnog veel leesplezier. Hartelijke groet – Karst Otten (Redactie Bijgespijkerd)

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.