Leestijd: ca. 8 minuten

De laatste tijd wordt er online veel aandacht besteed aan Location Based netwerken en applicaties. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn FourSquare en Gowalla, maar ook minder bekende initiatieven als Rummble, MyTown en Loopt veroveren een plekje in deze markt. MyTown van Booyah is minder bekend, maar wel groter dan FourSquare en Gowalla. Onlangs kwam in het nieuws dat de lokale bedrijfzoekmachine Yelp ook check-ins mogelijk maakt in de nieuwste versie van hun iPhone app. Dit biedt veel mogelijkheden voor bedrijven om lokaal te adverteren. Wanneer gebruikers dit toestaan, zullen bedrijven kunnen adverteren naar hun vaste klanten en naar mensen die in de buurt inchecken. Als je aan adverteren denkt, denk je aan Google. De vraag is dan ook, waar blijft Google?

Google mikt namelijk ook op de markt voor lokaal zoeken naar bedrijven. Ze adverteren al een tijd met een banner waarin ze bedrijven oproepen om hun bedrijfsregistratie op Google aan te vullen (zie ook dit filmpje). Iedereen ziet wel eens in Google Maps de bekende ballonnetjes met daarin wat informatie over een bedrijf dat je zoekt. Sommigen hebben zelf wat informatie toegevoegd, zoals openingstijden, betalingsmogelijkheden of een foto. Bij sommige restaurants zie je ook informatie van Iens, Smulweb, Eet.nu of Specialbite. Dit is de basis hoe Google deze bedrijfsinformatie inzichtelijk en vindbaar maakt, via Google Maps. Maar op welke andere manieren maakt Google deze informatie nu en in de (nabije) toekomst vindbaar? Via location based apps als FourSquare en Gowalla? Via Augmented Reality initiatieven als Layar? Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb een inventarisatie gemaakt.

Zoals gezegd is de basis voor bedrijven een bedrijfsvermelding op Google. Gratis kun je jouw bedrijfsprofiel aanmaken en voorzien van informatie over je producten of diensten, je openingstijden, je betalingsmogelijkheden en meer. Hiernaast kun je ook coupons toevoegen waarin je kortingen aanbiedt. Deze coupons kunnen klanten uitprinten en meenemen waarvoor ze een korting ontvangen. Bedrijven krijgen ook toegang tot statistieken over hoe bezoekers op je profiel zijn gekomen, via welke woorden ze hebben gekocht en vanuit welke locaties ze hebben gezocht. Dit is waardevolle informatie, wanneer je als bedrijf weet dat er in een bepaalde regio waar je nu nog niet zit veel vraag is naar jouw diensten.

De makkelijkste manier van zoeken naar lokale bedrijfsinformatie is via de mobiele browser. In Google Maps op je pc kun je een bedrijf een ster geven, waardoor dit bedrijf ook direct in je mobiele browser te vinden is. Zo kun je achter je laptop plannen maken waar je heen wil gaan en op je mobiel zien hoe je er ook alweer heen loopt. Ga naar google.com in je mobiele browser, klik op lokaal en je vindt eenvoudig de bedrijven die je hebt geselecteerd. Ook kun je hier zoeken op categorie. Overigens werkt dit nog niet op elke mobiele telefoon.

Als tweede kun je ook eenvoudig zoeken naar bedrijven bij jou in de buurt via Google Maps Navigatie. Wil je terwijl je onderweg bent weten waar je een hapje kunt eten, of waar je een hotel kunt vinden? Dan kun je via Google Maps Navigatie eenvoudig zoeken naar de dichtstbijzijnde restaurants of hotels. Met één klik heb je weer inzicht in het Google-profiel van het bedrijf wat je hebt gevonden. Google Maps Navigation zit niet alleen in je telefoon, maar is straks eventueel ook ingebouwd in je auto. De Audi A8 heeft de primeur; Google Earth in combinatie met Local Search en Maps ingebouwd in je auto. Zo kun je vanachter je pc of vanaf je mobiel een adres of bedrijfsnaam doorsturen naar je auto, die vervolgens al weet waar je heen moet voordat je in de auto zit.

Een experiment waar Google aan is begonnen is Google Goggles. Dit concept maakt gebruik van fotoherkenning. Zo kun je met je mobiele telefoon een foto maken van een visitekaartje, een boek, een kunstwerk of een bezienswaardigheid en krijg je automatisch meer informatie terug over waar je naar kijkt. Google Goggles maakt ook gebruik van Augmented Reality. Voor bedrijven is het bijvoorbeeld niet nodig om een foto te maken. Dankzij GPS en het kompas weet Google Goggles naar welk bedrijf je kijkt en kun je direct het bedrijfsprofiel inzien. Je kunt gaan denken aan toepassingen waarin een gebruiker een foto maakt van een product en direct kan zien hoe dit product beoordeeld wordt of waar dit product goedkoper te verkrijgen is. Hoe completer je als bedrijf je Google-profiel maakt, hoe beter je gevonden wordt.

Google maakt dus niet alleen gebruik van het web en de mobiele telefoon om informatie inzichtelijk te maken. Google benut alle gebruiksmomenten om informatie te vinden; wanneer je achter je laptop zit, wanneer je in de buurt bent, maar ook wanneer je bij een bedrijf voor de deur staat. Google Favorite Places is hier een mooi voorbeeld van. Google heeft in de VS ongeveer 100.000 bedrijven aangemerkt als een Favorite Place. De bedrijven zijn geselecteerd op populariteit, dus hoe vaker je bedrijfsprofiel of een routebeschrijving naar jouw bedrijf is opgevraagd, hoe meer kans je maakt om een Favorite Place te worden. In ruil hiervoor krijg je van Google, naast exposure op de website, een poster met hierop een QR Code. Wanneer je met je mobiel een foto maakt van deze code, word je automatisch doorgelinkt naar het Google profiel van dat bedrijf. Zo kun je direct lezen wat anderen over dit bedrijf zeggen, coupons selecteren om korting te krijgen of het bedrijf opslaan in je favorieten om later nog eens naar terug te gaan, wanneer ze wél open zijn.

Google probeert dus de verschillende gebruiksmomenten zo veel mogelijk op elkaar aan te laten sluiten, met de mobiele telefoon als belangrijkste schakel tussen de echte wereld en de online wereld. Door gebruik te maken van je camera, de browser en navigatie heb je altijd snel toegang tot informatie over een bedrijf op een product van een bedrijf. En hierin gaat Google steeds verder. Onlangs kwam bijvoorbeeld in het nieuws dat Google de billboards die in Google Streetview te vinden zijn virtueel gaat aanbieden als advertentieruimte. Zo kun je als bedrijf dus jouw advertentie plaatsen in een billboard die bij jouw bedrijf, of die van je concurrent, voor de deur staat. Deze advertenties zullen clickable zijn, waardoor je weer kan doorklikken naar het bedrijfsprofiel.

Voor Google snijdt het mes aan twee kanten. Voor veel bedrijven is dit een makkelijke en goedkope manier om door hun potentiële klanten gevonden te worden. Hoe completer je als bedrijf je bedrijfsprofiel maakt, hoe vaker je gevonden zult worden. Dit levert Google een hoop data op over bedrijven en hun producten en diensten, die van hun concurrenten, ervaringen van klanten, prijzen, bedenk het maar. Daarnaast zal deze informatie de producten van Google weer relevanter maken om te gebruiken. Google Maps Navigation, Google local search; hoe beter en recenter de content, hoe relevanter het voor gebruikers zal zijn. En aangezien de meeste features alleen te gebruiken zijn op Android smartphones, zal dit ook de overstap naar een Android telefoon aantrekkelijker maken voor gebruikers. Gowalla, FourSquare, Yelp, MyTown; het zijn allemaal leuke en interessante startups, maar het zal niet lang duren voordat er ook op deze markt maar één speler domineert. Google.

Over de auteur

Thijs werkt bij Graydon Nederland als Product Manager en houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe online en mobiele diensten en platformen.

5 reacties

  1. Danny Verhoeven

    Zitten echt geniale concepten bij. Bijvoorbeeld die spraak functie van Google Maps is ideaal.

    Nooit meer eindeloos typen en hopen dat je de straat of postcode goed hebt gespeld.

    Beantwoorden
  2. Lucien

    Bedankt voor dit!

    Ik zou graag het eerste filmpje willen zien:
    Google business local centre Introduction. Alleen gaat dit op vriendverzoek, zou je mij die willen toesturen ajb?

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.